Har rivit ned uppreglade väggar i tvättstugan på bv i soutteränghus.
En av väggarna är helt motfylld utifrån och den andra ligger halvt under mark.
Väggarna består av lättbetong och jag fattar det som att jag bör jämna av dom med någon form av cementbaserat bruk innan jag börjar kakla.
Kommer inte ha något tätskikt.
Visst fuktpåslag förekommer utifrån, även om de uppreglade väggarna faktiskt såg förvånadsvärt bra ut vid rivning.

Har försökt läsa mig till vad jag faktiskt skall ha för produkt, men fastnar.

Någon som har konkret rekommendation på produkt?
 
  • Renoverad tvättstuga med avskalade väggar och synliga takbjälkar, verktygshylla, tvättmaskin, luftavfuktare och diverse rengöringsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som gjort liknande operation? 😊
 
R
Ja du behöver putsa väggarna med putsbruk tänk bara på att det behöver vara lågalkaliska bruk då du har lättbetong..
 
Finja putsbruk C till ecempel? :)
 
Eller kan det räcka med grundningsbruk a för att kunna köra ett tunnare skikt?
 
R Rejäl skrev:
Ja du behöver putsa väggarna med putsbruk tänk bara på att det behöver vara lågalkaliska bruk då du har lättbetong..
Behöver man putsa? Det ser ju redan ut att vara något på väggarna som dessutom är rätt slätt. Skulle det inte funka att bara dra av fix med en bred spackel och sedan när det torkat kamma fix som vanligt och kakla. Så skulle nog jag göra utifrån vad jag ser.
 
R
MathiasS MathiasS skrev:
Behöver man putsa? Det ser ju redan ut att vara något på väggarna som dessutom är rätt slätt. Skulle det inte funka att bara dra av fix med en bred spackel och sedan när det torkat kamma fix som vanligt och kakla. Så skulle nog jag göra utifrån vad jag ser.
Ja enligt alla rekommendationer och bransch regler så ska det putsas..
 
….men det är ju putsat redan.
 
R
Men TS skriver om avjämning och det görs med putsbruk och inte fix..
 
Här kanske ytan dyns lite bättre
 
  • Isolering och gipsvägg under renovering, med smutsig yta och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Men TS skriver om avjämning och det görs med putsbruk och inte fix..
Att trolla bort mindre ojämnheter med fix är inget konstigt och bryter inte mot några regler.

Om det vore gammal kalkputs som är mjuk och porös skulle jag vara försiktig med att sätta plattor på det, men detta ser ju rakt och hårt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.