Har ett tegelhus som byggdes -67 att användas under sommartid. Byggnadsmaterialet är sipporex och under huset finns en delvis utgrävd källare där ett ”berg” med packad sand fortfarande ligger kvar. Ingången till källare är ca 120x150. När vi köpte huset för många år sedan började vi med ”korpar”, spett och skottkärra för att få ett utrymme för förvaring och fick ut åtskilliga m3. Det bästa vore naturligtvis en utvändig dränering och isolering av källare, men hur börja med sanden som är kvar? Finns maskiner och fjärrstyrning för arbetet?
Känner någon igen sig i frågan?
 
Är det en hög mitt på golvet som inte har något med bärighet av väggar mm att göra så har ni börjat rätt även om det ör ett grymt stort jobb att göra för hand. Det finns ju några saker som kan göra det lättare i själva gräv arbetet och flytta dessa massor. En band transportör borde det ju gå att ställa upp så man slipper trava fram och åter genom det lilla hålet som finns. Eller så går det kanske att förstora hålet så man får in en av dessa små elmaskiner med skopa. Men börja med att säkerställa att denna hög inte stöttar huset på något vis.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Går väl hyra sugbilar just för sånt.
Sparar nog väldigt mycket tid..
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Ring en sugbil som sagts tidigare.
 
  • Gilla
Maggilinus
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är det en hög mitt på golvet som inte har något med bärighet av väggar mm att göra så har ni börjat rätt även om det ör ett grymt stort jobb att göra för hand. Det finns ju några saker som kan göra det lättare i själva gräv arbetet och flytta dessa massor. En band transportör borde det ju gå att ställa upp så man slipper trava fram och åter genom det lilla hålet som finns. Eller så går det kanske att förstora hålet så man får in en av dessa små elmaskiner med skopa. Men börja med att säkerställa att denna hög inte stöttar huset på något vis.
Tack för svar! Vi orkade helt enkelt inte fortsätta och nu har det stått orört i ett antal år.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är det en hög mitt på golvet som inte har något med bärighet av väggar mm att göra så har ni börjat rätt även om det ör ett grymt stort jobb att göra för hand. Det finns ju några saker som kan göra det lättare i själva gräv arbetet och flytta dessa massor. En band transportör borde det ju gå att ställa upp så man slipper trava fram och åter genom det lilla hålet som finns. Eller så går det kanske att förstora hålet så man får in en av dessa små elmaskiner med skopa. Men börja med att säkerställa att denna hög inte stöttar huset på något vis.
Tack för svar! Vi orkade helt enkelt inte fortsätta och nu har det stått orört i ett antal år.
T Taxture skrev:
[länk]

Stora frågan är väl hur mycket man vill betala för att få det gjort?
Tack för svar! Men jag antar att den utvändiga dräneringen bör ske först?
 
T Taxture skrev:
[länk]

Stora frågan är väl hur mycket man vill betala för att få det gjort?
Exakt! Ligger mitt i bushen också, men jag ska börja undersöka möjligheterna till signal.
 
  • Gilla
Maggilinus
  • Laddar…
C
M Maggilinus skrev:
hur börja med sanden som är kvar?
Du skriver korpar och spett så jag antar att det är mycket nollfraktion och att den är stenhård?
Då är en mejselhammare en fantastiskt hjälpmedel.
Ett transportband är nog inte så dumt heller beroende på förutsättningarna.
 
  • Gilla
Maggilinus
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du skriver korpar och spett så jag antar att det är mycket nollfraktion och att den är stenhård?
Då är en mejselhammare en fantastiskt hjälpmedel.
Ett transportband är nog inte så dumt heller beroende på förutsättningarna.
Intressant! Ser att det finns transportband att hyra 7 mil härifrån. Sanden är inga problem att använda som utfyllnad på tomt och väg.
Tittade också på mejselhammare tryckluft efter ditt förslag. Har ingen aning om kostnad för hyra.
 
När jag grävde ur källaren använde jag en 1-tons minigrävare och en minidumper. Behövs dock lite takhöjd för att det ska funka (2m cirka). Sugbil är dyrt men smidigt, men ett transportband är antagligen en billig och smidig lösning om man kan få det att fungera.
 
C
M Maggilinus skrev:
Tittade också på mejselhammare tryckluft efter ditt förslag. Har ingen aning om kostnad för hyra.
Du behöver inget jättekraftigt om du bara skall luckra upp hård sand. Faktum är att det går utmärkt med bara en borrhammare med mejslingsfunktion, men är det mycket vill man ha en lång (SDS-Max) mejsel så man får lite bättre ergonomi. En variant är att köpa beg och sälja vidare när man är klar, så behöver man inte känna sig stressad över en tickande hyra.
Själv har jag en Hilti TE 700 som är en populär maskin för mindre arbeten.
 
  • Gilla
Maggilinus
  • Laddar…
Sugbil kostar 3000/tim
 
  • Gilla
Maggilinus
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du behöver inget jättekraftigt om du bara skall luckra upp hård sand. Faktum är att det går utmärkt med bara en borrhammare med mejslingsfunktion, men är det mycket vill man ha en lång (SDS-Max) mejsel så man får lite bättre ergonomi. En variant är att köpa beg och sälja vidare när man är klar, så behöver man inte känna sig stressad över en tickande hyra.
Själv har jag en Hilti TE 700 som är en populär maskin för mindre arbeten.
Tack! Verkar rimligt i jämförelse med 3000kr /h för sugbil. Det var min bror som gjorde workoutarbetet för många år sedan, jag får försöka med modernare verktyg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.