Jag behöver få lite råd för skivor i duschhörna med glasdörrar. Vill du bygga ut så lite som möjligt eftersom det är en liten yta, se bilder

Om jag förstått det rätt så kan jag sätta 6 mm gipsskiva på lättbetongblocksväggen. Tänkte limma med Casco husfix rapid. Måste man använda primer och skruva också? Hittar ingen våtrumsgips på 6 mm. Ok med vanlig?

Måste man använda plyfaskiva på regelväggen eller räcker det med enkel 12 mm gips med cc 30 cm på reglarna? Tänkte regla upp för duschväggen. Bredden är 103 cm och hittar ingen våtrumsgips på 120 cm (undvika skarv). Ok med vanlig?

I nederkant på regelväggen är det gipsrester i höjd med golvet. Bör man ta bort dessa?

Vid montering av gipsskiva skall man lämna en glipa till golv, tak och vägg? Skall den ena gipsskivan stå på andra i hörnan? Skall man täta ev glipa med någon latexfog?

(golvet är flexat och brunnen har tagits upp för att flyttas längre ut)

Tråd med lättbetongblocksvägg och regelvägg isolerad med glasull i duschutrymme under renovering, inklusive golvbrunn och oregelbunden yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en vägg med ojämn yta, troligen lättbetongblocksvägg, där blå markeringar och rester av gammalt byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Som framgår av branschreglerna från GVK (våtrumsmatta, -tapet), BKR (kakel, klinker), MVK (målade väggar) och Säker vatten (VVS) så finns det inga krav på våtrumsskivor längre eftersom andra krav på väggkonstruktion, folietätskikt etc. är så bra att det inte läcker igenom vid korrekt utförande. Det är mycket viktigt att man noga följer de aktuella branschreglerna samt instruktionerna för alla tillverkares produkter om man inte vill ha ett försäkringsbolag som krånglar när det blir en vattenskada.

Enligt branschreglerna krävs det betong, lättbetong eller trä överallt där det ska göras infästningar. Om du inte har plyfaskiva på regelväggen så måste reglarna vara på 45 cm avstånd c/c (eller mindre) om det ska vara kakel på dem för tillräcklig styvhet. Dessutom måste det finnas en regel där alla skruvinfästningar ska göras, t.ex. blandare, fäste för takdusch, duschdörrar.
 
Ok, tack för svar!
Så då räcker det enkelgips? 12 mm med cc 45cm?
Skall lämna man lämna glipa mellan tak, vägg och golv för att sedan lägga typ latexfog?
 
BirgitS
1. Det är så jag har uppfattat det men du bör förstås kontrollera att det stämmer i branschreglerna och produktanvisningarna. Tätskiktstillverkare kan ha egna regler.

2. Vet ej.
 
Ok, jag kollar upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.