A ama123 skrev:
Om man ställer frågan så här då: hur löser man en sådan konstruktion? Inte min bild men har samma problem och konstruktion. Är ingen snickare, har inte råd att ta in en firma, har ingen överflödig fritid då småbarn finns. Så det lär inte vara ett svårt, kostsamt eller tidskrävande projekt.
Bilder, bilder!
Har du möjlighet att bifoga bild på din fasad/altan?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Om det inte är TS bild i inläget, är det knappast TS fasad heller.
Hmm det såg jag inte först..
Lexington Lexington skrev:
[länk]
Men med de bilderna så syns det också att panelen är kass ovanför trallen.
Så något dolt fel är det inte.
 
john68 john68 skrev:
En "snikvariant" som ngn var inne på tidigare är att göra som jag gjort på mitt garage. Fibercementskivan är lätt att jobba med och går att måla över. Inte ngn raketforskning precis och kräver bara cirkelsåg, plåtsax och skruvdragare.
[bild]
Det här är rätt metod.

Nej, ni kommer inte drabbas av dolt fel, det syns ovanför trallen.
*Men* ni kommer få ett lägre pris på huset.

Det finns ingen orsak att byta fasadbrädorna i hela sin längd, då de ändå kommer vara dolda under trallen. Betydligt bättre då att sätta en fibercementskiva som blir underhållsfri där.
I samband med att ni gör om fasaden, såga av panelen ovanför trallen, ta bort det som är nedanför, sätt dit en plåtlist och skruva fast skivan.

Det kostar väldigt lite, i både arbetstid och pengar, är något man själv klarar av om man kan bygga en altan och kommer ge ett snyggt utseende och en trevlig magkänsla när ni är klara.
 
A ama123 skrev:
Vi ska lägga ny trall, men vi upptäckte att fasaden allra längst ned är rutten. Nu blir ju det ett väldans mycket större jobb att byta både hela fasaden hela långsidan samt trallen. Virke för trall har vi, men pengarna finns inte för att fixa hela baksidan.. nu till frågan , räknas det som dolt fel, om ruttna fasaden under altanen blir dolt under en nylagd altan?
Går det inte att såga av den och sätta offerbräda om den är bra över trädäcket.
 
A ama123 skrev:
Om man ställer frågan så här då: hur löser man en sådan konstruktion? Inte min bild men har samma problem och konstruktion. Är ingen snickare, har inte råd att ta in en firma, har ingen överflödig fritid då småbarn finns. Så det lär inte vara ett svårt, kostsamt eller tidskrävande projekt.
Min fasad är dock inte så rutten som på bilden, utan vid skruvhålen där altanen är fäst, börjar det bli mjukt. Vissa brädor är dock lite sämre.
A Abies koreana skrev:
Hörru du, du försöker göra dig till ett offer för omständigheterna och överföra kostnaderna till nästa ägare 👎
Det är inte någon annans fel att ni inte är händiga, inte har ekonomi eller någon annan ursäkt. Ta ert vuxna ansvar och undersök vad som måste göras och vad det kostar, gör en ekonomisk planering och ni kan titta nästa ägare i ögonen utan dåligt samvete
A Abies koreana skrev:
Hörru du, du försöker göra dig till ett offer för omständigheterna och överföra kostnaderna till nästa ägare 👎
Det är inte någon annans fel att ni inte är händiga, inte har ekonomi eller någon annan ursäkt. Ta ert vuxna ansvar och undersök vad som måste göras och vad det kostar, gör en ekonomisk planering och ni kan titta nästa ägare i ögonen utan dåligt samvete.
rp
Det är ingen som ska luras. Ska huset säljas så upplyser vi självklart köpare om att fasaden är gammal och underhåll behöver göras inom en snar framtid. Det är helt upp till köpare om de vill ta sig an det, så jag har inget dåligt samvete för det.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
En "snikvariant" som ngn var inne på tidigare är att göra som jag gjort på mitt garage. Fibercementskivan är lätt att jobba med och går att måla över. Inte ngn raketforskning precis och kräver bara cirkelsåg, plåtsax och skruvdragare.
[bild]
Tack för den bilden!
 
E Emanuel01 skrev:
Går det inte att såga av den och sätta offerbräda om den är bra över trädäcket.
Hur kapar man en fasad som sitter fastspikad i väggen, behöver man lossa på alla brädor som sitter fast, eller går det bara kapa rakt av som dom sitter med såg direkt?
 
Du måste väll ta bort bärlinan till altanan antar jag. Såga av min garagepanel med sänksåg. Skruva fast skenan och såga av den i vinkel.
 
Jag förstår inte problemet, berättar man att nånting på huset är dåligt kan det väl aldrig bli dolt fel? Se till att det finns skriftligt bara. Eller?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Du måste väll ta bort bärlinan till altanan antar jag. Såga av min garagepanel med sänksåg. Skruva fast skenan och såga av den i vinkel.
Men sågade du då när brädorna satt fast eller lossade du på det nertill först?
 
K Kirre2 skrev:
Jag förstår inte problemet, berättar man att nånting på huset är dåligt kan det väl aldrig bli dolt fel? Se till att det finns skriftligt bara. Eller?
Det var typ det svaret jag ville ha, istället för att bli dumförklarad för att jag inte har möjlighet att byta hela fasaden just nu.
 
A ama123 skrev:
Men sågade du då när brädorna satt fast eller lossade du på det nertill först?
Spika fast en bräda som du för en cirkelsåg efter, så det blir rakt och snyggt.
Sedan bänder du bort de oönskade plankorna och dit med en dropplist. Släpp ut ungarna på lösdrift, så fixar du det lätt själv.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A ama123 skrev:
Det var typ det svaret jag ville ha, istället för att bli dumförklarad för att jag inte har möjlighet att byta hela fasaden just nu.
Det var säkert för att det var så självklart.
 
I Intet skrev:
Det var säkert för att det var så självklart.
Och för att det inte framgick direkt att TS tänker upplysa köparen om felet. Man ser ju alla sorter här i forumet och kan inte ta sånt för givet 🙂
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.