Hej!
Jag ska byta delar av fasad (så lite som möjligt, det kommer en del skarvar) på mitt gamla hus (från före 1910) och därefter måla. Väggarna består av liggande timmer+vindpapp+ Fasadbrädorna. Husgrunden är stenar med puts på (som har sprickor och också behöver åtgärdas). Husgrunden går kant i kant eller t o m något utanför fasaden på ett par ställen och jag vill nu ha något slags skydd för grunden. Eftersom fasaden sitter på det sätt den gör kan det bli svårt att kila en dropplist av plåt bakom. Senaste jag har pratat m snickaren om är att såga av panelen längst ner, sätta en offerbräda av trä och där nedanför göra tätt med en tvärgående bräda. Det ska gå bra säger snickaren. Inne i färghandeln var de tveksamma: ändträt på fasaden bör inte ligga emot något så som offerbrädan för då kan fukten som samlas på offerbrädan leta sig upp i fasaden så att brädorna ruttnar före offerbrädan i sig gör det. Det måste vara ett par cm mellan ändträt på fasaden och offerbrädan alternativt få det riktigt tätt med någon fog. Jag känner mig helt villrådig i hur jag ska göra och skulle uppskatta input från andra..? Tankar från någon?
Jag är mest intresserad av funktion men vill så klart att det ser bra ut också.
 
  • Gult trähus med två fönster och en skadad sockel, där fasadbrädorna är slitna och flagnade. Grunden har sprickor och önskar skydd enligt inläggsförfattaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Nej du skall inte täta med något, Offerbrädan skall ligga dikt i mot MEN den skall lutas från huset.
Nedersta delen av panelen skall kapas med samma lutning så att de sluter tätt mot varandra

 
  • Gilla
Helen111
  • Laddar…
Jag förstår inte varför panelen skall ligga dikt an mot offerbrädan.
I min värld vore det fint med 6mm spalt där så vattnet droppar av panelen ner på offerbrädan.
Men jag har bara vinklad panel nedtill utan offerbräda, så även jag vill veta.
Sen skall man ju förstås olja grundmåla slutmåla ändträt innan man monterar offerbrädan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Helen111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.