Hej,
Har fått offert på en CZ25ZKE (senaste modellen) och CZ35WKE (näst senaste modellen) för samma pris. Ska sitta i ett ca 64 kvm garage och endast för underhållsvärme (8/15 grader) under kalla årstiden. Någon som har förslag på vad jag ska välja?
Jag tänker så här: 35WKE är en starkare maskin, men 25ZKE har WiFi vilket man kanske kan nyttja till automatisering (slå av pumpen vid hög yttertemperatur för att spara på fläktmotorn exvis). 35 WKE verkar ha (om än marginellt) sämre COP, vilket är märkligt då det är en större maskin. Hur skulle ni ha valt?
 
När garaget byggt och isolerat? Många garage brukar vara lite enklare isolerade.
 
T Tonka skrev:
Hej,
Har fått offert på en CZ25ZKE (senaste modellen) och CZ35WKE (näst senaste modellen) för samma pris. Ska sitta i ett ca 64 kvm garage och endast för underhållsvärme (8/15 grader) under kalla årstiden. Någon som har förslag på vad jag ska välja?
Jag tänker så här: 35WKE är en starkare maskin, men 25ZKE har WiFi vilket man kanske kan nyttja till automatisering (slå av pumpen vid hög yttertemperatur för att spara på fläktmotorn exvis). 35 WKE verkar ha (om än marginellt) sämre COP, vilket är märkligt då det är en större maskin. Hur skulle ni ha valt?
Det finns många olika sätt att lösa automatisering i efterhand på en värmepump, men väldigt få sätt att addera 10kW.
Jag skulle gå på den kraftfullare och sedan kört något år innan jag började överväga att automatisera den.
 
J Josth skrev:
När garaget byggt och isolerat? Många garage brukar vara lite enklare isolerade.
Byggt och isolerat 2016. Då det är jag som gjort det vet jag att det är enklare isolerat ;)
 
Vad betyder det? Helt oisolerad betongplatta och 10 cm isolering i väggarna och kanske 15 cm i tak? Oisolerad betongplatta drar väldigt mycket värmeenergi om man ska värma upp den mycket.
 
Personligen skulle jag nog gå på den större maskinen.
Som nån sa, automatisering kan man lösa ändå
( tex via https://www.sensibo.se/sensibo-air )
men man kan inte addera mer kW på VP i efterhand
 
M MrDizzy skrev:
Personligen skulle jag nog gå på den större maskinen.
Som nån sa, automatisering kan man lösa ändå
( tex via [länk] )
men man kan inte addera mer kW på VP i efterhand
Eller via WiFi-dongle som man bara köper till (ska finnas). Jag hittade inte om den stora hade bättre COP-värde i eco-läge eller dylikt, men det brukar vara så att en större enhet kan ha mindre kostnad att värma/kyla då man inte utnyttjar hela kapaciteten.
 
Tack för alla svar! Börjar onekligen luta åt CZ35WKE. Kan det vara så att det något mindre COP-värdet och högre angiven årsförbrukning beror på att den är kraftigare? Dvs, den kommer kanske vara effektivare CZ25:an eftersom den inte behöver anstränga sig lika mycket i mitt 64kvm-garage?
 
J Josth skrev:
Vad betyder det? Helt oisolerad betongplatta och 10 cm isolering i väggarna och kanske 15 cm i tak? Oisolerad betongplatta drar väldigt mycket värmeenergi om man ska värma upp den mycket.
Något sådant ja, kanske några få cm till möjligen. Betongplattan är definitivt oisolerad
 
T Tonka skrev:
Tack för alla svar! Börjar onekligen luta åt CZ35WKE. Kan det vara så att det något mindre COP-värdet och högre angiven årsförbrukning beror på att den är kraftigare? Dvs, den kommer kanske vara effektivare CZ25:an eftersom den inte behöver anstränga sig lika mycket i mitt 64kvm-garage?
Förmodligen, ja. Årsförbrukningen baseras på att ha den igång på dess högre effekt hela året, men den lär inte gå på för fullt hela tiden. Möjligtvis att den drar mer om du ställer upp värme högre och den mindre inte skulle orka med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.