Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Jag har aldrig haft en robotdammsugare, så jag vet inte vilka egenskaper jag uppskattar. Men jag gissar att jag vill ha en som är enkel att använda, som går att starta när jag är hemma (eftersom jag har två katter som jag inte vill ska fastna i den eller liknande), smidigt om den kan moppa golvet också. Den ska kunna ta sig över mindre trösklar och mattor. Plus i kanten om den kan rengöra sig själv så jag slipper även det.

2. Jag är ensamstående på heltid med två barn på 4 resp 6 år, vi har även två katter. Att dammsuga är ytterligare ett vardagligt påhäng som jag gärna skulle slippa, samtidigt som ett inköp av en robotdammsugare hamnar långt ner på priolistan över saker att lägga pengar på. Och med två barn och katter så blir det en hel del skräp, grus, katthår, smulor och annat som hamnar på golvet. Så, en robotdammsugare i detta hem skulle verkligen bli ett bra test på hur en sådan kan underlätta en i övrigt hektisk vardag för en ensam vuxen som behöver fixa det mesta.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
  1. Jag värdesätter förmåga hos dammsugaren att klara sig själv i så stor utsträckning som möjligt. Anledningen till att ha en robotdammsugare är att slippa lägga tid på dammsugaren och då krävs det förmåga att ej fastna, att lösa uppgiften trots trösklar och mattor samt inte minst två hundars hundhår men även ladda sig själv, återvända till laddststionen. Detta värdesätter jag hos en robotdammsugare.
  2. Vi har ett hem med två hundar och en katt liksom fyra tonårsbarn. Lägger mycket tid på städning och vill ha det rent och kommer därför ställa krav på dammsugaren. Jag är tekniskt kunnig och kommer pröva de funktioner som robotdammsugaren har.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Sugförmågan är det absolut viktigaste.
2. Min gamla robotdamsugare gick över regnbågsbron för 8 år sedan och jag saknar den mer än någonsin då vi nu är en familj (boendes på landet) med en jaktgalen, barrig pappa, en trädgårdstokig, lortig mamma, en vanligt skitig 7-åring, en tax med låg markfrigång (mkt skräp fastnar på magen) och en katta som går in och ut som hon behagar, utan att torka av sina tassar.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1 Fungerande automatik, så den slipper köra fast hela tiden, stå och stampa på ett och samma ställe och bete sig allmänt irriterande.
Att den sköter dammsugning och moppning på en hyfsad nivå. Hela grejen med robotar är ju att man ska slippa göra tröket själv, så är det inte med nuvarande robot så att säga...

2 Vi är inne på vår andra robot, en Ecovac med 4 år på nacken. Den har varit helt ok men det börjar bli dags att byta till en smartare med automatisk tömning etc.
Sen älskar jag automatik. Jag har automatisk solcellsbevattning och robot.-gräsklippare ute och drömmer om att ha ett helautomatisk hem som sköter allt. Duscha och laga mat får man väl sköta själv, ett tag till iaf. 😉
Vi har ett förhållandevis utmanande hem med två barn, grejer på golvet och i perioder smutsiga golv. Framförallt på sommaren då det springa ut och in, ned till stranden, in med sand osv, och så en o annan glassfläck. 🥴
 
1. En robotdammsugare ska göra jobbet, det ska bli rent helt enkelt. Kan ha överseende för hörn pga den runda utformningen. För att kunna göra rent ska den kunna, i mitt fall, ta sig fram över mattor, låga trösklar och hitta ut från exempelvis soffan och liknande.

2. På ett sätt kanske jag inte är bäst lämpad för en robotdammsugare pga att jag är så skeptisk till dessa. Har aldrig provat en men mina fördomar säger att man måste dammsuga manuellt efteråt. Därav har har inte ens tanken på att skaffa en infunnit sig. Lyckas roboten överraska mig så är jag den första att bekräfta min i så fall felaktiga fördom och kanske kan övertyga andra skeptiker i min närhet.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.
1. Den viktigaste egenskapen är att robotdammsugare station tar hand om roboten. Mindre jobb för mig.
Sen kommer moppningen samt damsugningen.

2. Vår familj passar väldigt bra för att testa detta eftersom vi har haft en gammal robot dammsugare som tyvärr vår dåvarande Collie med sin päls knäckte effektivt. Visst är det bra att den kan själv undvika all grejer som ligger på golvet speciellt som vi har både en bollgalen colliehone som har extremt mycket päls samt 2 st rätt så galna kaniner som springer runt i huset samt dra in en hel del smuts från trädgården. Även kaninerna klara av att dra in smuts.(De är lösa i trädgården eftersom den är typ inhägnad)
 
  1. Enkelhel, kunna undvika hinder så att man inte behöver bygga om eller "städa upp" innan dammsugaren städar. Enklare moppning är bra. Bra navigering är viktigare än tömningsstation. Bra med no-go så att den inte fastnar under soffan som är preciiis lite för låg för vår nuvarande robotdammsugare. Lite smarthet, så att den inte fastnar i en evig loop i ett trångt hörn eller liknande som vår nuvarande. Kamera som kan se 1) saker som kan skada dammsugaren (sladdar, osv.) samt 2) stolsben o.dyl. som den kan skada om de körs på flera gånger i veckan.
  2. Jag är grym på hemautomation, kommer givetvis att integrera denna i mitt HA system, för att ladda ström när solcellerna är varma eller strömmen billig, ingen är hemma, osv. Lösningen kommer att publiceras på https://github.com/JoakimLindbom/ha_energy
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Eftersom vi aldrig har haft en robotdammsugare så är det lite svårt att säga vad vi värderar högst. Där vi bodde tidigare hade vi städhjälp och jag hoppas att en robotdammsugare kan göra städjobbet lite enklare/snabbare i vårt nya hus.

2. Vi har skaffat en robotgräsklippare (Dreame A1) och den har gjort stor skillnad i både sparad tid men också på kvaliteten på gräsmattan. Det vore kul att se om en robotdammsugare kan göra samma skillnad inne i hemmet.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1 Jag värdesätter först och främst att den har bra sugkraft, också på mattor, går ut i hörnen, klarar vanliga trösklar och helst också att den inte trasslar in sig i sladdar och mattfransar.

2 Vi har 2 underbara hundar som fäller och jag behöver sopa golven från hår och smuts de drar in, minst varannan dag! Är pensionärer och blir inte piggare för varje år direkt så att vinna en sådan här fantastisk maskin vore en stor lättnad och en riktig dröm för oss!
Att lämna in omdöme skulle vara riktigt roligt!
 
1. En lättanvänd robot som gör jobbet bra. Lyckas övertyga min fru som är emot robotdammsugare med motiveringen att dom inte klarar av trösklar, flera våningar och mattor. Kan den dessutom moppa golvet är det guld värt.

2. Med 2 våningar, höga trösklar, höga mattor och kaniner inomhus ställs maskinen på ordentliga prov. Dessutom har vi 3 barn, varav 2 tonåringar med slängda kläder som följd. Hur fungerar det för en robot att navigera runt?
 
  1. De viktigaste egenskaperna är en robotdammsugare med bra sugförmåga så att den faktiskt får upp skräpet så att man inte behöver gå och dammsuga med handjagaren efteråt. Smular och annat småspill eftersmåbarn som oftast måste tas manuelt hade varit skönt att få utfört av robot. Ska också vara enkel att använda så att man inte behöver passa på den hela tiden. Starta och sedan låta köra färdigt. Om den sedan inte kör fast i varenda matta tröskel är bra, så att man slipper passa på den.
  2. Vi skulle passa fint då vi har en gammal lägenhet på 180m2 med olika nivåer på trösklar och diverse typer av golv. Mycket fiskbensparkett och en del linolium. Har hund och två barn under 2år så det blir en hel del städning dagligen. Kan inte säga att dammsugaren får ett fint liv hos oss. Den kommer att få arbeta dagligen. Den får verkligen testa detektering av leksaker och sovande hund om den hamnar hos oss.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Otroligt värdefullt med en robotdammsugare som kan städa av begränsade zoner med småbarn hemma, exempelvis kring/under matbord efter frukost trots att övrig yta i rum och självtömning som skulle underlätta för en tankspridd småbarnsförälder som ibland glömmer tömma fulla behållaren i sin gamla robot vilket resulterar i att ingen städning utförs.

2- Med småbarn och katt hemma, samt relativt stort hus i yta utsätts roboten för utmaningar i både mängd och tuffhet i smuts och skräp som dras in i huset liksom utmaningar i att upptäcka hinder i form av leksaker som barnen lämnar framme.
 
1. Min bild av en robotdammsugare och det jag skulle värdesätta högst är det jag inbillar mig robotgräsklippare också levererar - att kontinuerligt hålla snyggt och rent. Att denna hjälpreda kan bidra till ett mer hälsosamt inomhusklimat i att den städar oftare än en människa gör med vanlig dammsugare. Specifika tekniska egenskaper jag sätter högst värde på är att kunna ta sig runt överallt, mellan och runt stolsben, under soffa, över mattkant och trösklar. Helt enkelt en hjälpreda som bidrar till ett dammfritt hem och där storstädningen som görs veckovis inte blir en lika stor insats.

2. Tycker om teknik och prylar, allt som kan bidra till effektivitet är spännande. Jag är analytisk av naturen och generellt varit skeptisk till liknande "smarta" grejer som robotdammsugare - ni kan därför förvänta er en gedigen analys och ifrågasättande av dess funktioner.
 
borjerik
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Vi har en Roborock sedan tidigare men den börjar kännas lite ”dum i huvet” nu. Vi bor på två våningar och en inglasad altan där Roborock får sköta städningen tre gånger i veckan via schema. Jag bär runt den till de olika utrymmena. Vi har två hundar och en katt så det är en herrans massa hår som Roborock ska sköta. Att ha uppsamlare i basstationen är inte stor nytta med förstod jag från bekanta i samma situation så jag tömmer behållaren efter varje körning. Vi har några långhåriga mattor och gångmattor som Roborock sköter med den äran idag.
 
1) egenskaper jag värdesätter är sugförmåga, moppfunktion och som tar upp djurhår. Ett pluss är en modell som man kan bygga på med tillbehör över tid som ex automatisk tömning över tid.

2) vi har precis köpt hus som inte har trösklar och jag har länge velat ha en robotdamsugare. Dels för familjefriden och jag tror det blir en positiv effekt för hela familjen att slippa krav i vardagen så man kan fokusera på annat.
Kommande två år kommer bli tuffa för mig o sambon med renovering av huset, två heltidsjobb och en heltidsstudier utöver, så all tid vi kan spara kommer underlätta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.