Hörnan på detta garage har vittrat sönder.
Kan jag laga den genom att gjuta med cementen (eller vad det nu är) på bilden?

Andra tips på hur jag bör gå tillväga?

Jag är uppenbarligen novis på detta men gissar att jag får använda några plankor eller liknande för att bilda en "form" runt hörnan för att sedan fylla ut med cementen.

Tack för alla råd jag kan få. Ni har hjälpt mig väldigt bra förut! 👍 Vittrad hörna på garagets betongvägg med avflagad puts och skadad yta. Mark med växtlighet och bitar av nedfallna cementlager runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vittrad hörna av ett garage med exponerad murbruk och lösa betongbitar på marken, omgiven av övervuxen vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett garagehörn med vittrande cement, en spricka i väggen, omgiven av en cykel, soptunna och ett nätställ. Dräneringsrör svänger nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En 25 kg säck med fin gjutcement C32/40 placerad på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En påse cement, märkt "Byggmax", ligger på golvet. Texten på påsen visar teknisk information och instruktioner för blandning och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog bra att knacka bort lite gammal dålig cement också innan du bygger form + återgjuter.
Ev om du måste armera lite också, med tex nät.

Sen verkar det som om stupröret är boven till skadan - såg att det fanns en temporär fix nu på bilden, men kan nog vara bra att se över så det inte kommer på massa vatten i framtiden sen också.

Finbetong funkar säkert fin-fint, även om grovbetong nog också hade funkat
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är nog bra att knacka bort lite gammal dålig cement också innan du bygger form + återgjuter.
Ev om du måste armera lite också, med tex nät.

Sen verkar det som om stupröret är boven till skadan - såg att det fanns en temporär fix nu på bilden, men kan nog vara bra att se över så det inte kommer på massa vatten i framtiden sen också.

Finbetong funkar säkert fin-fint, även om grovbetong nog också hade funkat
Tack så mycket för svaret! Armeringen - måste den på något sätt fästas i väggen eller räcker det med att man "blandar" cementmixen med nät eller liknande?

Själva skadan är "gamla synder" och det du ser på bilden (en grön plastflaska med slang som leder vatten ner i en stenkista under jorden) är något jag fixat själv. Denna hörna av huset led tidigare av ständiga översvämningar då vattnet inte hade någonstans att ta vägen. Med den här lösningen håller man undan vattnet. Sedan har jag ju också en regnvattentunna med överflödesskydd. Allt detta har fungerat bra. Men skadan har definitivt uppkommit tidigare pga det ständiga stänkandet av vatten och översvämningar runt denna husknut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade nog gjort såhär:
Knackat bort allt löst och skadat.
Tagit typ hönsnät och format runt hörnan
Byggt en form runt hörnet så högt som det går, men ändå med möjlighet att få i cewmenten ordentligt förstås
Blandat och lagt i cement- och knackat bort luft/vibrera utanpå formen
Låt härda, ev med bevattning så det inte spricker

Sedan får du ju putsa där puts skall var för att få det snyggt.
 
  • Gilla
Tomas Fernman
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag hade rensat det trasiga med en murhammare. Köpt hem ett par smala lecablock (9 cm), ett sågblad som sågar leca till tigersågen samt ett par säckar finbetong.

Sen sågar man till lecablocken (extremt enkelt, gjorde detta under semestern!) så att de fyller så mycket som möjligt av skadans hplrum utan att sticka ut, geggar betongvälling på underlaget (ser ut att vara natursten där!) och geggar på finbetong som inte är för rinnig på lecablocket och trycket/knackar på plats i en kudde av finbetong. Eventuella hålrum fyller man med betong och mindre utsågade fragment av lecablocken. Låt torka över natt.

Sen är det dags att putsa detta till en jämn yta. Jag gissar att man har använt putsbruk så det skulle jag satsa på. Minst två varv, troligen tre för att få det snyggt och rimligt likt befintlig sockel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.