Hej.

Jag har ett problem och är i behov av er expertis.

1. Vi har ett kallskafferi i källaren som kyls med passivkyla och håller ca 10c. Källaren i övrigt (20-talshus) används som biyta (garage etc) och det är full ståhöjd. Håller ca 15-18c året om, lätt uppvärmd bara på vintern. Nu på sommaren när det blir ordentligt fuktigt utomhus så får vi problem med plåtdörren till kallskafferiet. Det är en kvalitetsplåtdörr med isolering i mitten av typen stenull. Problemet är att dörrbladets stål blir så kallt att det blir kondensutfällning på utsidan av dörren, alltså när den fuktiga luften i källaren möter det kalla stålet på utsidan av dörren. Vi har en mdf-skiva monterad utanpå dörren som jag tänkt klä med dörrspegelister och skapa speglar som sedan målas (fransk stil) då plåtdörren inte är så vacker. Nu upptäckte jag att skivan hade mögel utanpå i underkant, speciellt där skruvarna går igenom som möter det yttersta ståldörrbladet.

I efterhand inser jag att mdf är helt fel material just på denna dörr och undrar nu hur jag kommer tillrätta med detta enklast. Jag har några idéer. En är att limma en skiva av frigolit eller cellplast på insidan av dörren för att på så vis undvika att dörrbladet kyls ned och därigenom undvika kondens på utsidan. Kan man i så fall sätta något avslutande ytmaterial på frigoliten/cellplasten så att det inte ser så tråkigt ut?

En annan idé är att sätta en till dörr på insidan av annat icke-organiskt material för att uppnå samma sak.

På utsidan planerar jag att slita bort möglig mdf och ersätta med någon typ av tunn våtrumsskiva som limmas på plats. På denna kan man sedan limma speglar och sedan måla alltsammans i lämplig färg.Tips på skivor som kan monteras på utsidan? Plywood andas ju bättre än mdf så det kanske är ett alternativ. Det finns ju impregnerade varianter också men kanske är bäst att använda icke-organiskt material. Tips på våtrumsskiva eller liknande som man kan använda på utsidan? Eller annan lösning?


2. I köket har vi ett liknande problem där vi också har ett mindre kallskafferi som kyls på samma sätt. Där har vi en gammal trädörr med spröjs och enkelglas av typen energiglas. När den fuktiga luften i köket på sommaren möter det kalla glaset på skafferidörren så uppstår kondens på utsidan av glaset som sedan droppar ner i underkant på glaset och in i dörrens träkonstruktion. Dörren sväller med färgsläpp och blir svår att stänga. Hur löser man detta enklast? Min tanke är att sätta en hel glasskiva på insidan som syftar till att det yttre spröjsade glaset inte blir kallt nog för att det ska bli kondens utifrån. Är detta rätt tänkt eller vad hade ni gjort?

Det är trevligt med frikyla men knepigt med fukt :)

Tar tacksamt emot förslag på smarta lösningar!
 
De enkla lösningarna på dina problem skulle jag säga är:
- En bra avfuktare till källaren som ansluts till avlopp.
- Limma ett enkelglas på insidan av dörren till skafferiet i köket, så att den kalla luften inte når den bef rutan.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Tack för svar. Ja, en avfuktare är nog ingen dum idé. Har en monsteravfuktare som går på 3-fas men det kanske är overkill. Får nog köpa en liten mindre som står på konstant under de fuktiga månaderna.

Har ni några tips på hur man kan fixa källardörren? Tänker då närmast på skivor av icke organiskt material som är lämpliga att använda på insidan respektive utsidan.
 
en avfuktare kommer inte lösa problemet, du får imma på en kall öl även om luftfuktigheten är okej. Dörren behöver bli varm (bättre isolerad) skulle klä den med träpanel, om du målar den med färg kommer den inte suga åt sig eventuell fukt och mögla.
 
Om kylan kommer från insidan, tänker jag rätt om jag isolerar dörren med någon form av frigolit eller cellplast på insidan?

Jag antar att du menar utsidan när du säger klä med träpanel? Just nu har jag omålad mdf, vilket resulterat i mögel. Är ingen expert på fukt men kanske bättre att klä utsidan med någon typ av våtrumsskiva? Eller ska jag köra plywood/träpanel?
 
Ja isolering på insidan borde göra utsidan varmare, tror mer på blank yta som man vid behov kan torka ren om det blir några fläckar.
 
Exakt, tror du har helt rätt. Omålad mdf = värdelöst. Den stora frågan är väl om jag kan behålla mdf:en och måla den eller om jag behöver slita bort den och ersätta men något annat material? Trä andas ju bättre än mdf, men man kan också ha någon form av våtrumsskiva om det är bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.