Skenorna till vårt pooltak är skarvade, men två av ”banorna” linjerar inte riktigt vilket leder till att det hugger och skrapar när sektionerna passerar. Jag har försökt att korrigera med slägghammare och en träbit men det vill sig inte riktigt.

Nu funderar jag på dessa möjligheter: 1) att med min Dremel och ett slipstift helt enkelt fasa av de utstickande delarna en bit 2) försöka att värma - skulle det räcka med värmepistol? - aluminiumet något så att det ger med sig när jag försöker korrigera.

Tacksam för tankar och (helt andra) förslag!

Installatören klagade på att underlaget var ojämnt. Det är förstås grundproblemet men svårt att göra något åt.
 
  • Skjutbara skenor till ett pooltak där anslutningarna av olika sektioner inte linjerar perfekt, med en liten förskjutning mellan två av skenorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skarvade skenor till pooltak där vissa banor inte linjerar vilket orsakar problem med att sektionerna hugger och skrapar vid passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför installerade installatören på dåligt underlag så att du lämnades med problem direkt?🤔

Jag tycker det verkar svårt att ordna faktiskt. Vad är det för underlag som är ojämnt? Nyfiken på hur underlag som är ojämnt i sidled ser ut...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför installerade installatören på dåligt underlag så att du lämnades med problem direkt?🤔

Jag tycker det verkar svårt att ordna faktiskt. Vad är det för underlag som är ojämnt? Nyfiken på hur underlag som är ojämnt i sidled ser ut...
Nja, ojämnheterna är förstås i höjdled, men det slår mot hur skenorna linjerar.
 
O Orjanus skrev:
Nja, ojämnheterna är förstås i höjdled, men det slår mot hur skenorna linjerar.
Tycker inte det ser ojämnt ut i höjdled, däremot i sidled vid skarven.
Vad är det för underlag, är det omöjligt att lossa skenan och linjera den, samt ev korrigera underlaget om det är nåt som hindrar skenan från att ligga korrekt?
 
O Orjanus skrev:
Nja, ojämnheterna är förstås i höjdled, men det slår mot hur skenorna linjerar.
På bilden behöver det korrigeras i sidled
Det kanske bara är så på bilden i så fall. Kan du ta fler bilder där det syns att det är höjden som är problemet?
Frågan är fortfarande varför det monterades? Ni hade en diskussion förmodar jag om att resultatet kommer bli dåligt men du insisterade?
För det är inte ok att bara lämna så här såklart.
 
Finns ingen plats til brickor/shims?
på så vis ta upp Hdiffen.
 
Jag hade försökt att få in något i båda delarna som linjerar dessa.

Tänk hur skarvningen av skenor till sänksåg funkar. Kanske 3d-printa något som funkar ?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tycker inte det ser ojämnt ut i höjdled, däremot i sidled vid skarven.
Vad är det för underlag, är det omöjligt att lossa skenan och linjera den, samt ev korrigera underlaget om det är nåt som hindrar skenan från att ligga korrekt?
Tror att problemet består i att det finns en granitkant runt poolen. Största delen av skenorna är fästa där men resten sitter i trallen (pga bredden).
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
eriksaaf eriksaaf skrev:
Finns ingen plats til brickor/shims?
på så vis ta upp Hdiffen.
Det är shimsat redan. Bäst vore om man kunde bända lite så att spåren möts bättre, men är osäker om/hur man kan värma aluminium så att det ger med sig lite.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Det ser nästan ut som att två olika typer av skena har använts?
Eller ligger de på så olika höjd att det ser så ut?

Närbild på två olika metallskivor som ligger kant i kant på olika höjd. En röd cirkel markerar skarven där de möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som helst tror jag att värma och bocka blir väldigt svårt, kan du bända så att de hamnar i läge och sedan låsa mot underlaget med skruv?

Edit: Jag har ingen erfarenhet av poolskenor, men tycker att det borde finnas något som låser ihop skenorna med varandra redan vid installationen, som någon tidigare skrev, likt skarverna till skena för sänksåg.
 
  • Gilla
Orjanus
  • Laddar…
K
Stora problemet ser ju ut att vara i sidled? Skruva loss och flytta skenorna? Går ju även att göra nya hål i skenorna att fästa i om de gamla inte passar av någon anledning
 
  • Gilla
Orjanus och 1 till
  • Laddar…
F
R Robin Wahlman skrev:
Jag hade försökt att få in något i båda delarna som linjerar dessa.

Tänk hur skarvningen av skenor till sänksåg funkar. Kanske 3d-printa något som funkar ?
Precis så skulle jag göra. Lossa skenorna, banka i ett cylindriskt stift eller stuka till en plåt eller 3d-printa nån som sen styr den andra skenan.
 
F
O Orjanus skrev:
Det är shimsat redan. Bäst vore om man kunde bända lite så att spåren möts bättre, men är osäker om/hur man kan värma aluminium så att det ger med sig lite.
Det kommer inte att fungera att värma och böja, det kan du släppa.
 
  • Gilla
Orjanus
  • Laddar…
Bild från monteringsanvisningen till vårt pooltak:
Fyra plaststavar monterade i skenor på en vägg, enligt monteringsanvisningen för ett pooltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plaststavarna styr upp skenorna vid skarven. Kanske glömde montören dessa. Läs monteringsanvisningen!
 
  • Gilla
Orjanus och 2 till
  • Laddar…
Richard_F
Vi hade styrpinnar och mätte och testade enligt instruktionen på vårt pooltak men det är också monterat delvis på stommen och delvis på trallen och det märks att trä rör sig över året. Ibland går det fint men så här års tar det i lite på sina ställen.

Vårat är inte så mycket som dina bilder visar men för att lösa det så är det nog att följa rådet som du fått att helt enkelt göra nya hål för skruvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.