Men om man verkligen lyckas avsäga sig ett arv, då borde det väl ändå vara allmäna arvsfonden som får gå in?

Jag har lite avårt att se att en fastighet skulle kunna ha ett negativtv värde, såvida det inte varit dumpningsplats för kemiskt avfall.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om man verkligen lyckas avsäga sig ett arv, då borde det väl ändå vara allmäna arvsfonden som får gå in?

Jag har lite avårt att se att en fastighet skulle kunna ha ett negativtv värde, såvida det inte varit dumpningsplats för kemiskt avfall.
Kan man tvinga arvsfonden att ta emot arvet tro?
 
Fastighetsavgiften skall fortsatt betalas av dödsboet, så frågan är då vad som händer när enda arvingen avsäger sig arvet?
 
H hempularen skrev:
Men om man verkligen lyckas avsäga sig ett arv, då borde det väl ändå vara allmäna arvsfonden som får gå in?
Jag är inte så säker på att det gäller fastigheter. Ovanför mina föräldrars sommarstuga finns en skogsfastighet utan registrerad ägare. Den ägdes av en person som dog utan arvingar, men tillföll uppenbarligen inte arvsfonden.
 
C
Henningelvis Henningelvis skrev:
Den ägdes av en person som dog utan arvingar, men tillföll uppenbarligen inte arvsfonden.
Jag var med och budade på en fastighet som såldes av arvsfonden. Mäklaren var väldigt öppen om turerna bakom försäljningen, så vi spekulanter fick en del insikt i processen.

Det var en äldre herre utan arvingar som hade gått bort. Efter detta hade en utomstående person som tydligen hjälpt ägaren med ditt och datt gjort anspråk på arvet vilket resulterat i en tydligen ganska segdragen rättstvist mellan arvsfonden och denna person. (Som för övrigt tydligen inte hade något direkt belägg för att arvet skulle tillfalla honom, fanns inget testamente eller nåt.)

Så uppenbarligen tillfaller inte bara fastigheten arvsfonden, utan de företräder även dödsboet juridiskt. Sen finns det säkert omständigheter där det av olika anledningar inte går den vägen (t.ex. som här, att det finns arvingar som inte känns vid arvet).
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
vad som faktiskt händer
Man gör en bouppteckning. Om den enda legala arvingen då avstår arvsrätten blir Allmänna arvsfonden ensam dödsbodelägare och därmed i förlängningen ägare av fastigheten.

I det här fallet finns det alltså ingen risk att fastigheten blir herrelös, då man både vet att den finns och det finns någon som har intresse av att inte ärva, så en bouppteckning lär komma till stånd.

***

Hur sen arvsfonden hanterar att få en minuspost i balansräkningen vet jag inte. Den kan inte avstå. Att arvsfonden ens finns kvar är för övrigt bisarrt. Det hade varit bättre om det uttalat bara var staten som var sista möjliga arvtagare. För det är ju det det är, med tillägget att avkastningen går vidare till illa kontrollerade bidragsprojekt.
 
  • Gilla
Bigfoot och 10 till
  • Laddar…
Att ärva något innebär inte att man blir tvingad att ta över något..........Om dödsboet står som ägare så kommer det stå så sen också om ingen söker lagfarten.
 
  • Gilla
ÅkeHu och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man gör en bouppteckning. Om den enda legala arvingen då avstår arvsrätten blir Allmänna arvsfonden ensam dödsbodelägare och därmed i förlängningen ägare av fastigheten.

I det här fallet finns det alltså ingen risk att fastigheten blir herrelös, då man både vet att den finns och det finns någon som har intresse av att inte ärva, så en bouppteckning lär komma till stånd.

***

Hur sen arvsfonden hanterar att få en minuspost i balansräkningen vet jag inte. Den kan inte avstå. Att arvsfonden ens finns kvar är för övrigt bisarrt. Det hade varit bättre om det uttalat bara var staten som var sista möjliga arvtagare. För det är ju det det är, med tillägget att avkastningen går vidare till illa kontrollerade bidragsprojekt.
Men är det så självklart om den avlidne är skriven i Tyskland? Då gäller väl tysk lag inom det här området?
 
Det är den potentiella arvingen som bor i Tyskland. Inget talar för att den avlidna gjorde det.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur fungerar det om arvingen i Tyskland inte alls agerar, alltså inte inkommer med en bouppteckning inom tre månader? Klickar någon sorts byråkratisk automatik igång som meddelar någon bransch av staten att här ligger ett dödsbo där ingen agerar och det kanske inte finns några arvingar eller i alla fall är arvingarna omedvetna om dödsfallet?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
I min ungdom hade vi en granne som arbetade på Länstyrelsen, i hans arbetsuppgifter ingick att företrräda allmäna arvsfonden. Han berättade att om det fanns tvivelaktiga testamenten och liknande så brukade inte fonden hålla på formaliteter, utan släppte arvet.

Men så hade de ett fall. Två äldre tanter bodde i varsin del av ett parhus. De var oskiljaktiga vänner. Fikade dagligen med varandra osv. En dag hände något. De slutade helt prata med varandra och baktalade varandra inför vänner och andra grannar.

15 år senare avlider den ena damen. Den andra hävdar då (styrkt av vittnen) att den avlidne 20 år tidigare sagt "du skall få allt när jag dör". Hon hävdade nu att detta skulle betraktas som ett testamente.

Där tyckte arvsfonden att dels var det uppenbart att den avlidne nu hade ändrat sig (styrkt av samma vittnen), inget vittne hade hört henne ta tillbaka sitt tidigare "löfte", men de kunde vittna om att de numera hatade varandra, dels att "testamentet" inte uppfyllde formkraven, och klandrade "testamentet". Men arvsfonden förlorade målet. Obegripligt.
 
  • Wow
  • Gilla
Hempulare och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur fungerar det om arvingen i Tyskland inte alls agerar, alltså inte inkommer med en bouppteckning inom tre månader? Klickar någon sorts byråkratisk automatik igång som meddelar någon bransch av staten att här ligger ett dödsbo där ingen agerar och det kanske inte finns några arvingar eller i alla fall är arvingarna omedvetna om dödsfallet?
nä vad jag vet så blir det som jag skrev, dödsboet kommer stå som ägare forever........det är lika på bilar och fordon också. Dödsboet i sig avslutas ju rent tekniskt när allt som behöver fixas är klart men sen är det ingen som bryr sig att de står kvar som ägare på en fastighet. Då får man isåfall öppna dödsboet igen om man vill rodda vidare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur fungerar det om arvingen i Tyskland inte alls agerar, alltså inte inkommer med en bouppteckning inom tre månader? Klickar någon sorts byråkratisk automatik igång som meddelar någon bransch av staten att här ligger ett dödsbo där ingen agerar och det kanske inte finns några arvingar eller i alla fall är arvingarna omedvetna om dödsfallet?
Mig veterligen är det kommunens ansvar, genom socialtjänsten. Så det offentliga i alla fall, om än inte staten.

Sannolikt är de ofta snabbare på bollen än tre månader också, om det inte verkar finnas arvingar som exempelvis ordnar med begravning.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mig veterligen är det kommunens ansvar, genom socialtjänsten. Så det offentliga i alla fall, om än inte staten.
Fanns väl en historisk logik i det från tiden när kommunerna var små och socknen ansvarade ju tidigt för äldre- och fattigvård.
 
I det här fallet finns vad jag förstår en god man. Då tror jag att det ingår i det uppdraget att även göra bouppteckningen. Sedan kan arvingen välja att låta dödsboet bestå på obestämd tid.

Om jag hade varit arvingen och inte velat ha fastigheten hade jag kontaktat kammarkollegium, som är den myndighet som sköter försäljningar och liknande åt arvsfonden och helt enkelt frågat hur man gör för att donera fastigheten till fonden. Det kan vara det enklaste sättet att bli kvitt problemet. Själv hade jag aldrig gjort det givet den massiva kritik som Riksrevisionen riktat mot fonden när det gäller hur de fördelar medel, men fastigheten är ju inte min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.