Hej,
Håller på och renoverar fasad på ett gammalt soldattorp. När vi rev bort gamla fasaden (masonit med plank under) såg gaveln ut så här. De 5-6 nedre stockarna är genomrutna och termitangripna från fönstren till knuten och måste ersättas. Min tanke är stående reglad vägg och att jag avlastar med stämp i friska stockar ovanför de som ska bytas. Min undran är hur jag gör vid knuten för att huset fortfarande ska hänga ihop?
 
  • Rutten och termitangripen träfasad på ett gammalt soldattorp, med del av fönster synlig till vänster och utbytta stockar längst ner på gaveln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt soldattorp med masonit och plank under fasaden. Synliga termitangripna stockar under två fönster, och delvis borttagen isolering och plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredriks Nävar skrev:
Hej,
Håller på och renoverar fasad på ett gammalt soldattorp. När vi rev bort gamla fasaden (masonit med plank under) såg gaveln ut så här. De 5-6 nedre stockarna är genomrutna och termitangripna från fönstren till knuten och måste ersättas. Min tanke är stående reglad vägg och att jag avlastar med stämp i friska stockar ovanför de som ska bytas. Min undran är hur jag gör vid knuten för att huset fortfarande ska hänga ihop?
Tror det kan bli svårt att få ihop ett halvt timmerhus, med hal reglad vägg: Är det inte bättre att just bytta de stockar som är dåliga mot nya och på så sätt renovera timmret, som man ju brukar göra med timmrade hus ?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.