Hej!

Har just köpt en ny lägenhet och lyfte bort det gamla parkettgolvet och hittade ett fantastiskt furugolv.

Detta ska självklart slipas och bevaras.
Mitt problem är att någon har jämnat ut golvet med flytspackel?
Det är som tjockast ca 4 mm
Jag sitter och funderar på om jag skall hyra en betongslip (festool rg130)

Är det enda alternativet eller finns det bättre och billigare alternativ?
 
  • Delvis frilagt furugolv från borttaget parkettgolv och flytspackel i lägenhet nära ett fönster med utsikt över en gata. Verktyg och en betongslip syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med borttaget parkettgolv som avslöjar ett äldre furugolv, delvis täckt med flytspackel. Staplade träplankor och ett verktyg ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J John Held skrev:
Hej!

Har just köpt en ny lägenhet och lyfte bort det gamla parkettgolvet och hittade ett fantastiskt furugolv.

Detta ska självklart slipas och bevaras.
Mitt problem är att någon har jämnat ut golvet med flytspackel?
Det är som tjockast ca 4 mm
Jag sitter och funderar på om jag skall hyra en betongslip (festool rg130)

Är det enda alternativet eller finns det bättre och billigare alternativ?
Låter som ett stort jobb att slipa bort det, är det inte enklare att knacka bort det och sedan slipa golvet, inkl ev små rester, med en golvslip ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Låter som ett stort jobb att slipa bort det, är det inte enklare att knacka bort det och sedan slipa golvet, inkl ev små rester, med en golvslip ?
Golvet kommer slipas oavsett med golvslip!

Satt i några timmar knackade med en kofot, men då kommer arbetet ta en arbetsvecka i tid skulle jag gissa.

Vet du om det går att mjuka upp spacklet på något sätt?
 
J John Held skrev:
Golvet kommer slipas oavsett med golvslip!

Satt i några timmar knackade med en kofot, men då kommer arbetet ta en arbetsvecka i tid skulle jag gissa.

Vet du om det går att mjuka upp spacklet på något sätt?
Ja handknacka med en kofot låter drygt. Jag tänkte nog mer en slagborr med ett brett anslag typ detta:

Skaft och blad av ett verktyg för att ta bort golv- eller väggbeläggning, i metall med en bred och plan spets, kompatibelt med en slagborrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Går nog att hyra för några hundringar om du inte har en.
Annars kanske an vinkelslip med någon lämplig skiva, eller ett multiverktyg (om spckalet släpper lite dvs) som man får in under kanten

Du kan ju prova med en slip, men slippapperet kommer nog sätta igen snabbt så du kommer få byta massor och jag undrar om det inte tar mycket längre tid :/

Här var det ngn som körde med mejselmetoden iaf
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-fix-pa-traegolv.328768/
 
Vad händer om du slår sönder det typ med en slägga? Spricker det inte upp och släpper i bitar då? Inte att slå lös det med en mejsel alltså utan slå på ytan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja handknacka med en kofot låter drygt. Jag tänkte nog mer en slagborr med ett brett anslag typ detta:

[bild]


Går nog att hyra för några hundringar om du inte har en.
Annars kanske an vinkelslip med någon lämplig skiva, eller ett multiverktyg (om spckalet släpper lite dvs) som man får in under kanten

Du kan ju prova med en slip, men slippapperet kommer nog sätta igen snabbt så du kommer få byta massor och jag undrar om det inte tar mycket längre tid :/

Här var det ngn som körde med mejselmetoden iaf
[länk]
Tanken var att hyra en betongslip med diamantplatta för att slippa just slippapper.

Slagborr är troligen ett alternativ men är orolig för att skada träet under för mycket!

Jag ska undersöka slagborrmetoden oavsett:) tack!
 
S Stefan1972 skrev:
Vad händer om du slår sönder det typ med en slägga? Spricker det inte upp och släpper i bitar då? Inte att slå lös det med en mejsel alltså utan slå på ytan.
Provade slå sönder med en kofot igår utan större framgång. Känns som att spacklet är väldigt mjuk och inte spricker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.