88-65 Renoveringsmannen skrev:
Tack för alla tips!

Jag tror att det största problemen är att själva karmen hänger i överkant. Inte helt lätt att fånga på bild, men jag har gjort ett försök här. Golvet i rummet till höger är heller inte i nivå så det hänger säkert ihop. Är rätt säker på att det står en bärande regel på undervåningen, mitt mellan de två dörröppningarna på bilden.

Hur går man tillväga för att räta upp en sån här dörrkarm i ett 60-talshus?

Någon gång är det säkert läge att fixa hela golvet i det rummet, men för tillfället är jag fr a intresserad av att hitta ett sätt som gör att dörren går att stänga.
Kryssmät karmen från innerhörn till innerhörn diagonalt på båda sidor. Måttet skall vara lika på båda hållen och är det inte det så kan du behöva lossa karmen och rikta upp den så det blir lika.
 
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
Tycker att man med ögonmått, redan på första bilden ser att karmen lutar nedåt på vänstersidan.
Dessutom ser den vertikala delen ut att "kalva" Alltså att mitten buktar ut mot dörrbladet.
Tror inte det finns någon annan lösning än att lossa karmen helt och montera om den.
 
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
Såna här äldre karmar sitter bara med spik, eller hur? Kan inte hitta några karmskruvar, men något som verkar vara övermålade spikhuvuden på 2-3 ställen per sida.

Så arbetsgången skulle vara så här?
1. Montera loss foder
2. Dra ut befintlig spik som fäster karmen
3. Rikta upp karmen och slå i ny spik
4. Montera tillbaka foder

Tänker jag rätt?
 
MultiMan
Jag drog ur spikarna i min gamla karm till toaletten och ersatte med lång trallskruv (i samma hål) och lite klossar/kilar. Blev utmärkt och lägg att justera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.