Jag och en leverantör har en intensiv diskussion om de thujor de skall leverera skall vara kapade eller inte. Jag hävdar att man inte skall kapa thujor på höjden då jag vill att de skall kunna växa på höjden. Leverantören hävdar motsatsen, se utdrag från hans senaste mejl. Synpunkter önskas!

”Nu får du ge dig, ARN bestämmer inte om vi planterar eller återbetalar er. Där är det villkor som gäller

Och eftersom ni inte förstår hur en växt fungerar och att ALLA växter på plantskola över 100 cm klipps minst 2 ggr per år upp under tillväxt så medger det inte att det går att utföra en plantering till er.

Slut på diskussionen nu, jag har varit mer än tillmötesgående med att förklara detta med klippa växter till er i snart 2 år.

Köper ni gräs etc så är det klippt, men du ser det inte om du beställer det i senhösten, julgranar klipps, de ser inte ut i skogen som på Maxi - eller hur? Samma på Thuja Brabant”
 
Utan att vara hortonom, thujaförsäljare eller annat än medelmåttigt trädgårdsintresserad är min uppfattning följande.
Kapar du thujans toppskott så avstannar tillväxten på höjden. Det kommer fortsatt växa på någon dm grönt fluff men själva stammen slutar växa.
Om du bara trimmar lite grönt på toppen av thujan så kan den fortsatt växa ifall toppskottet inte kapas ordentligt eller det finns en konkurrerande gren som kan utgöra toppskott.

Om man köper en thuja på plantskola av en viss längd ska den vid leverans hålla den längden och fortsätta växa på höjd och bredd förutsatt att du sköter den rätt. De kan mycket väl ha trimmat den lite på höjden under uppväxten, men har de trimmat så mycket att den avstannar i tillväxt skulle jag påstå att det är ett fel.

Är det en planta av 100 skulle jag inte bry mig om att tjafsa utan bara byta den. Är det 100 av 100 skulle jag vara rejält sur.
 
  • Gilla
Bobo23
  • Laddar…
De fortsätter växa på höjden men det är sidoskott som bildar nya toppskott. Vill man ha en rak stam som inte delar sig i flera stammar så ska de alltså inte klippas på höjden. Det går att bara behålla ett av de nya toppskotten om man vill rädda en planta så det efter några år och klippningar ser ut som en rak planta.
Jag ser dagligen en häck som kapats flera gånger, tillsammans med stamkvistningen som skett gör det att en thujahäck för en gångs skull blir intressant. Helst ska de olika stammarna kapas på olika höjder.

Eftrrsom du redan inlett en diskussion med leverantören så ta en annan.
 
  • Gilla
Bobo23
  • Laddar…
janwide
Dags att byta leverantör. Om tujor kan jag ingenting men att det är en infekterad relation är uppenbart och det kan inte sluta bra. Sedan om det är du eller leverantören som är jobbig vet jag lika lite om som jag vet om tujor. Men gör ett nytt försök med en annan leverantör.
 
  • Gilla
Bobo23
  • Laddar…
B Bobo23 skrev:
Jag och en leverantör har en intensiv diskussion om de thujor de skall leverera skall vara kapade eller inte. Jag hävdar att man inte skall kapa thujor på höjden då jag vill att de skall kunna växa på höjden.
Tuja slutar inte växa för att de kapas på höjden, det är ett missförstånd. Beskärning är en metod som används på träd/buskar för att tvinga fram en bestämd form och/eller för att stimulera tillväxt. Tuja lever under samma premisser som annan växtlighet.

En ung planta på tuja har en konformad topp, jag gissar att man på plantskolor beskär plantorna vid unga år för att få dem täta men man bevarar den konformade toppen.

Tuja blir stora träd om de inte beskärs och ingen vill ha en Törnrosa häck runt sitt hus. När häckarna beskärs på sin nya plats kapas även topparna och tujahäcken får en annan form - men växer gör den.
 
  • Gilla
Bobo23 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.