Har flyttat in i ett nytt hus där köksfläkten sitter längs ytterväggen på långsidan, när det blåser lite ute börjar det att slå i kallrasskyddet så att man vaknar på natten. Är det huven det är fel på, enligt hustillverkaren så levererar de bara en sorts huv och de tycker att vi kan leva med det. Det är inget alternativ för oss. Vi har idag en huv med en båge på, har sett att det finns andra modeller. Finns det ngn med samma problem och vad finns det för lösning.
 
Annars kan man klippa loss en bit av kallrasskyddet, det gjorde Älvsbyhus åt några bekanta som hade problem med samma sak i sitt nya hus.
 
eller så kan man lägga på en plåtbit eller nåt på, så läpparna blir tyngre o inte lyfter så lätt

DD
 
Vi hade precis samma problem som ni, och gjorde som Daydreamer föreslog (vilket också var rådet från fläkttillverkaren). Man tejpade dit en 50-öring eller en-krona ovanpå "läpparna", så de blev tyngre. Nuförtiden slår de bara vid riktigt storm, så jag skulle gissa att vi slipper ca 95-98% av alla tidigare lyft.
 
Eller byt till en "alliancefläkt" , dessa är egentligen avsedda för flerfamiljshus, eller hus med frånluftsfläkt, men då spjället endast är öppet då "fläkten är på"/Timervredet uppdraget, försvinner iallafall "klapprandet" i backventilen....
 
Se det från den ljusa sidan, erat spjäll sitter inte fast i öppet läge som de allra flesta gör ( i folks hus)
 
Precis mitt problem. Efter den senaste tidens "stormar" har kallrasskyddet fastnat och de drar nu kallt från köksfläkten när den inte är påslagen. Hur kommer jag åt kallrasskyddet lättast? Sitter det monterat i huven så attt man kommer åt det utifrån eller sitter det längre ner i röret?
 
Det sitter oftast i själva fläktkåpan/köksfläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.