Och Ljungs Sedum.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
B
H Henrik_U skrev:
Och Ljungs Sedum.
var det någon av de som du köpte av? rent tekniskt kan jag köpa som företag också, om det är av rädsla för konsumentköplagen som de inte vill sälja till privatkunder ;)
 
Jag har ett platt tak med avrinning i mitten. det är gummimatta med sand och makadam på det.
Jag ser att på enstaka patser börjar växa mossa och undrar om jag kan anlägga sedum dock så vill jag helst inte hålla på med jordmassor osv. Är det ens möjligt? Tänker att alla sedumväxter är ju sådana som tål torka och växer bland stenar...
någon som har erfarenhet av sådant projekt? :)
 
T tornor skrev:
Hej på er.
Jag har delvis gjort ett sedumtak själv.

att tänka på:
1.
Tätskiktet ska vara brottsäkert, det missade jag då vvi la det sent på året och prioriterade en matta som kunde läggas vid låg temperatur. Kompenserade det med att lägga en rotsaker duk på tätskiktet, alla leverantörer arv serum erbjuder inte en sådan. Ska helst måttbeställas utan skarvar. Trimning av kanter kan förstås göras på plats. Fick alltså hjälp med läggningen, vågade inte jobba med öppen låga själv.
2. Fotplåtar och stöd i takfot för substratet bör vara i rostfritt A4. Fogstödet monterade jag själva med en extra remsa av tätskiktet, den värmde jag ned med varmluftspistol, gick OK på en så liten sträcka.
3. Det finns många leverantörer, jag valde ZinCo:s system, [länk]
från [länk]
SePu AB
Stenkullavägen 54
112 65 Stockholm, Sweden
+46(0)8-519 422 06
Deras fördel är att man kan få substratet på säck, som man fördelar ut själva, vill man kan man på låglutande tak skapa kullar och vallar. De rekommenderar några cm tjockare substrat än de tunnaste sedummattorna, men det gör också att man kan få en större artrikedom, de distribuerar växter men billigare och enklare att börja med plantor från växthandeln för ett litet tak.
De ger massor med råd och listor på lämpliga växter om man önskar, toppensystem tycker jag.
Vi satte de rätt glest men de sprider sig rätt fort.
4.
Man måste kolla taket och ta bort växter med straka rötter som slår rot, vi ha tex får en björk på taket, det är inte bra, den åkte, liksom en del ogräs so jag inte litar på.

Vårt tak finns på en bod instoppad i slänten utan för köksfönstret och vi ser alla trevliga blommande sedum och succulenter i ögonhöjd från köksbordet, trevligt!
Ladda gärna upp några bilder,)
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
Jag testar om det går skaka liv i denna tråden igen 😀

Vi håller på med en utbyggnad som bl a innebär en ny hall och på den planerar vi att lägga sedum. Den är egentligen inte så stor men utrymmet under är isolerat och sammanbinder två huskroppar så det måste bli tätt. Storleken på taket är ungefär 2,5 x 4 m, så ca 10 kvm med en lutning på ca 4 grader.

Det verkar vara en del här som gjort ”egna” lösningar men är det någon som vet någon lösning som fungerar och är godkänd? Jag tänker då främst på tätskiktet. Det enda jag hittar är Mataki Duotech och derar 2-lagersystem men det verkar inte säljas till privatpersoner…
 
Icopal verkar ha en lösning också, men svår att få tag på den också.

Planen är att lägga tätskiktet i år och sedumet tidigast till våren. Så i praktiken är det ett papptak fram tills dess.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Icopal verkar ha en lösning också, men svår att få tag på den också.

Planen är att lägga tätskiktet i år och sedumet tidigast till våren. Så i praktiken är det ett papptak fram tills dess.
Du måste ha en speciell papp som är förstärkt. Har du inte det kommer sedumet att växa genom pappen och in i taket. Och som du säger så är den svår att köpa eftersom tillverkarna felaktigt anser att privatpersoner inte får svetsa. Men det finns en firma i Stockholm som säljer förstärkt och godkänd papp till privatpersoner. Kommer inte ihåg vad de hette men ett hyfsat stort företag. Jag var på väg att beställa när jag fick tag på en lokal kille som kunde ordna rätt papp till mig. Tror Stockholm skulle ha 10,000 med frakt för 80 kvm till Skåne.
 
Använd platonmatta istället 👍
 
I InsidersUnited skrev:
Använd platonmatta istället 👍
Det skall även gå att använda gummiduk för pooler.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Efter ett samtal med en lokal återförsäljare som tog kontakt med Mataki så verkar det som att just Duotec bara får säljas till godkända takläggare, och detsamma gäller säkert motsvarande system från Icopal.

Men Mataki sa dock att det finns ett alternativt 2-lagerssystem, som förvisso inte är officiellt, men som man kan lägga själv. Inga garantier osv gäller med det lyder såhär.

Underlag YAM2000 papp
Ytlager Mataki Kerabit

Kerabit är samma material som används i shingel men finns även på rulle.

Jag ska läsa på lite om det och se om det kan vara något.
 
Många kör ju med dammduk typ EPDM som läggs utan skarv med en överliggande fukthållande duk om du har brantare lutning. Är det platt så kan fukthållaren eventuellt skippas. Tror det är svårt att hitta något som är certifierat som även är tillgängligt för hemmapulare och då tror jag man åker på att hitta sin egen lösning och jag tror starkt på en kraftigare dammduk ovanpå ett normalt lager ytpapp om man har möjlighet att lägga utan skarv
 
Platonmattans hål håller fast jord/växter. Är dessutom relativt billig.
 
I InsidersUnited skrev:
Platonmattans hål håller fast jord/växter. Är dessutom relativt billig.
Hur fäster man platonmattan i pappen då? Annars förstår jag principen och den verkar logisk
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hur fäster man platonmattan i pappen då? Annars förstår jag principen och den verkar logisk
Kanske spika fast ett lager platonmatta längs kanterna och sedan lägga nästa lager ovanpå, ospikat?
Borde inte det ligga kvar av tyngden?
 
B
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Icopal verkar ha en lösning också, men svår att få tag på den också.

Planen är att lägga tätskiktet i år och sedumet tidigast till våren. Så i praktiken är det ett papptak fram tills dess.
Vi har kört "konsument" version av Icopal 3 graders, sen tänker vi för att få det ok att ta 1-2 lager dammduk och sen sedum. strunt samma om det är "godkänt", det är ju bättre det är en lösning som har extremt låg risk att läcka in vatten...


Det blir alldeles för dyrt för små tak annars
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.