namnbyte namnbyte skrev:

Men man får avväga, är trots allt TP-Link som äger Tapo, dvs bestämma huruvida man är bekväm att släppa ut dom på vilda webben eller inte.
Det är enbart kontot som är ute på ”vilda webben”. TP-link har generellt sett varit väldigt snabba på att fixa säkerhetsbrister. Strömmarna kan köras helt lokalt. Stänger man av kamerans tillgång till Internet funkar fortfarande det kontot man har satt upp kameran med om man använder det till annat än Tapo-appen. Det är bara när kameran nollställs som den kräver kommunikation ”utåt”.
…men som nämnts tidigare är de mer för hempulare, inte för övervakningsproffsen.
 
B
namnbyte namnbyte skrev:
Ungefär min erfarenhet också, har Tapo men inte gjort någon större djupdykning. Har dock i en stund av tristess kört in videoströmmen till BlueIris och minns jag rätt behövde applikationen självt analysera vad bilden visade. Dvs landade i antagandet att det som skickas bara är en ren videoström från kameran.

För övrigt rätt imponerad över kvaliteten i förhållande till spris, speciellt de nyare 320WS med hårdvaru version 2 och över.

Men man får avväga, är trots allt TP-Link som äger Tapo, dvs bestämma huruvida man är bekväm att släppa ut dom på vilda webben eller inte.
Det stämmer med det jag läst mig till med. Ja jag tycker Tapo funktion/egenskaper kontra pris slår allt annat flera gånger om. Appen är superb. Det kan inte sägas om t.ex. Arlo med en sunkig app och krav på prenumeration 50 kr/mån för att identifiera personer.

Men, Tapo är kinesiskt och garanterat skickas material/finns bakdörrar för Kinesiska staten.
 
B bygges skrev:
Okej, det var nytt för mig. Men jag tror detta är något genom Home Assistant och att någon person programmerat detta. Om man bara skickar till NAS via RTSP har jag förstått att det är alla typer av rörelser, inte en person, som skickas.
Det är separat från själva strömmen på port 443 och finns dokumenterat i API:et som sedan används bl.a. till integrationen till HA.
https://github.com/JurajNyiri/HomeAssistant-Tapo-Control
 
B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är separat från själva strömmen på port 443 och finns dokumenterat i API:et som sedan används bl.a. till integrationen till HA.
[länk]
Det är för mycket hemmapul för mig. Hade kunnat tänka mig köra lokalt mot NAS och kunna ha flera kameror i samma gränssnitt men personidentifiering out of the box är ett måste.

Fungerar helt ok med personidentifiering och sd-kort i kameran som vanligt.
 
B bygges skrev:

Men, Tapo är kinesiskt och garanterat skickas material/finns bakdörrar för Kinesiska staten.
Servrarna TP-link använder finns inte på OFACs SDN-lista, så då är de OK för åtminstone myndigheter i USA. 😉
 
B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Servrarna TP-link använder finns inte på OFACs SDN-lista, så då är de OK för åtminstone myndigheter i USA. 😉
Man ska räkna med att alla kinesiska produkter har bakdörrar för kinesiska staten eftersom de enligt kinesisk lag måste bistå med att spionera.

Sen har ju garanterat CIA etc bakdörrar i en massa amerikanska produkter med..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har 5 st Google kameror runt mitt hus, samtliga strömförsörjda och har dyraste abonnemanget för materialet. Vissa av dom spelet in det som händer på gatan medans vissa är riktade så dom bara filmar på tomten. Notifieringar får jag bara på det som händer på tomten, det har jag ställt in med avgränsningar. Är väldigt nöjd med dom men några regnr får jag inte med på bild. Huset har fasadbelysning vilket gör att bilden i färg blir väldigt bra även på natten.

Vet att det inte är ok att filma på allmänna platser men det gör med nytta än det skadar och skulle det bli diskussion så tar jag den. Vet att Polisen brukar tacksamt ta emot den typen av film vid behov
 
B bygges skrev:
Man ska räkna med att alla kinesiska produkter har bakdörrar för kinesiska staten eftersom de enligt kinesisk lag måste bistå med att spionera.

Sen har ju garanterat CIA etc bakdörrar i en massa amerikanska produkter med..
Det är redan kört för alla med andra ord. 😲
 
B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är redan kört för alla med andra ord. 😲
Beror väl på hur intressant man är. Tror Xi Jinping har ganska lite intresse för just dig och mig ;)
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
N Nyalund skrev:

Vet att det inte är ok att filma på allmänna platse
Det är inte OK om du inte håller i kameran. Däremot kan de otillåtna filmupptagningarna användas som bevis eftersom vi har fri bevisprövning i Sverige.
 
RoTe RoTe skrev:
En bekant är anmäld för att ha kameror riktade mot allmän mark, trots att dom är "suddade" digitalt och inte spelar in annat än hans mark, vilket han skickat in bevisning på så överklagar grannen, så ärendet är inte avgjort än.
Har han inte kameran bara uppe för avskräckande syfte. Den filmar väl inget överhuvudtaget
 
namnbyte
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är enbart kontot som är ute på ”vilda webben”. TP-link har generellt sett varit väldigt snabba på att fixa säkerhetsbrister. Strömmarna kan köras helt lokalt. Stänger man av kamerans tillgång till Internet funkar fortfarande det kontot man har satt upp kameran med om man använder det till annat än Tapo-appen. Det är bara när kameran nollställs som den kräver kommunikation ”utåt”.
…men som nämnts tidigare är de mer för hempulare, inte för övervakningsproffsen.
Finns fler aspekter än kontot i sig, tex vad anställda på eller påtryckningar mot TP-Link kan se via management-konton. Verisure är ett dåligt exempel, men dock inte alltför långt ifrån. Deras källkod är inte open source, där kan gömmas lite vad som helst, bakdörrar vore inget nytt.

Även mängd samt typ av exploits är lite beklämmande, därav likt jag nämnde att man får ta ställning till om de ska nå ut på nätet eller ej. En del exempel finns på https://www.opencve.io/cve?vendor=tp-link&cvss=&search=Tapo
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
namnbyte
B bygges skrev:
Det stämmer med det jag läst mig till med. Ja jag tycker Tapo funktion/egenskaper kontra pris slår allt annat flera gånger om. Appen är superb. Det kan inte sägas om t.ex. Arlo med en sunkig app och krav på prenumeration 50 kr/mån för att identifiera personer.

Men, Tapo är kinesiskt och garanterat skickas material/finns bakdörrar för Kinesiska staten.
Håller helt med, pris kontra prestanda är svårt att slå. Tänker osökt på att det inte är gratis, något betalar man med, då det är från Kina vore jag inte förvånad om ett "betalmedel" som hjälpt till med låg prisbild är just Kinas intresse att kamerorna finns så utspritt som möjligt. Källkoden är inte heller öppen, där kan ligga ungefär vad som helst. Eller komma ligga vad som helst, när som helst, via plötslig uppdatering.
 
  • Gilla
bygges
  • Laddar…
Ainz
Har kommit fram till att jag behöver tre kameror.
1 som roterar vy max 20 meter...
2 fasta, vy 6m på ena och ca 15m på den andra, 90 grader borde räcka

Placeringen är lite knepig, de där runda på pinne, hade velat sätta en i en hörna. Denna verkar infria något av grundkraven: https://reolink.com/product/rlc-823s1/#specifications
Illustration av bevakningszon för en säkerhetskamera med 20 meters vy och 90 graders täckning. En del av bilden markerar området som täcks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen för alternativ så hänger inte upp mig på märke, men klyddet är att den kräver 48v PoE, jag har bara 24v. Kanske måste uppgradera min core switch eller köpa ett helt paket.
 
Det är ett 48V ”midspan” du behöver. En injektor i princip.
 
  • Gilla
Ainz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.