Vi ska installera två llvp på måndag och tisdag. Så här ser det ut idag där de ska stå. På ena stället är det lite lutande gräsmatta och jord under. På andra stället dekorationsgrus och en halvdöd växt som jag planerar såga ner och gräva bort.
Robotgräsklippare på lutande gräsmatta vid en husvägg med vit fasad, hängrännor, fyra brunnar och ett träparti intill en dörr med glasruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvdöd växt vid väggen bredvid ett fönster och dekorationsgrus på marken. Tät buske och gräsmatta syns även i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag gräva ner en träram med konstruktionsvirke och fylla på med 10cm makadam och sedan blanda mina säckar finbetong som jag har i garaget eller behöver jag skaffa grovbetong?

En hög med olika typer av cement- och betongsäckar från märkena Weber och Finja staplade mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi ska installera två llvp på måndag och tisdag. Så här ser det ut idag där de ska stå. På ena stället är det lite lutande gräsmatta och jord under. På andra stället dekorationsgrus och en halvdöd växt som jag planerar såga ner och gräva bort.
[bild][bild]

Kan jag gräva ner en träram med konstruktionsvirke och fylla på med 10cm makadam och sedan blanda mina säckar finbetong som jag har i garaget eller behöver jag skaffa grovbetong?

[bild]
Det bör nog gå fint fint, det gjorde jag iaf
Jag körde med 5-10 cm makadam och finbetong (som jag hade liggandes hemma)
Komihåg att sätta in ett eller två armeringsnät med
( körde med dessa
https://www.byggmax.se/armeringsnat-golv-p20966 )
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
B
@Per Eskilsson
Jag hade köpt nån säck cement, och blandat i lite extra cement i din finbetong, samt (ungeför 3 gånger cementmängden) makadam. Då blir det i princip grovbetong.

En 10cm hög form kan man i princip bygga av väldigt klent trä. Nästan så masonit håller. Jag vet att jag byggt form med gamla gipsskivor för liknande projekt.

Jag är inte riktigt med på vad du menar när du säger att formen ska grävas ner? Jag brukar ta bort matjord, fylla makadam i princip upp till marknivå, och sedan gjuta en kanske 7cm tjock platta.

Med tanke på att LLVP väger typ 30kg är det nog rätt mycket överkurs egentligen. Ett par trädgårdsplattor är nog helt ok, men jag kan tycka det ser prydliga ut med en platta.
 
  • Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
D Discoman skrev:
Hej,
Fått offert på en luftvattenpump då oljepannan i nya huset ska pensioneras på skroten. Placering av utedelen är mot långsidan där huset står på berg. Enligt firman måste jag gjuta en liten platta som pumpen kan stå på för att pumpen ska stå helt plant. Nu funderar jag på om det verkligen är nödvändigt? Höjdskillnaderna där den ska placeras är kanske 10cm som max. Hur hade ni gjort för att få det snyggt och enkelt?
Bifogar bild också.

Mvh Disco
LVP kostar cirkus 75'-100' inkl installation. Den ska lev 25-30 år. Varför snåla in någon tusenlapp på fundamentet?
 
  • Älska
H-Thomasson
  • Laddar…
Gjuten platta är definitivt det bästa och blir snyggast.
Blanda färdig betong är ju relativt enkelt som vilken vanlig husägare klarar av.
Det pilliga blir ju att göra formen mot berg.
En enkel variant vore ju att blanda betong väldigt trög och lägga en sten platta direkt på, med hjälp att vattenpass. Lite som när britterna lägger plattor utomhus. Blir ju inte lika snyggt som en form, men tidseffektivt😋
Glöm inte hantering av kondensvatten!!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har lite samma fråga. Vi ska installera luft/luftvärmepump och Per vill gjuta en platta för utedelen, men jag har hört att det går lika bra om man ställer den på t ex utlagda betongplattor. Jag tror att det finns risk för att den låter för mycket om man hänger den på väggen, vilket jag tror att en del gör.
Vi har förvisso stenvägg, så jag behövde inte oroa mig över eventuellt oljud. Jag valde att hänga vår LLVP på väggen, trots installatörens ihärdiga motsättning. Han ville prompt ha den på markstativ. Men min observation är att alla LLVP jag ser stående på mark, står snett. De verkar vandra och sjunka med åren?

Hade jag tvingats ställa på mark så hade jag absolut gjutit en platta för att minimera risken att utedelen glider iväg. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.