ltz - Jag har haft exakt samma funderingar som du med att behålla befintligt tak och verkligen "taklyfta" det - med ett gäng domkraftar (domkraft i plural?) eller liknande och lägga under. Eller bygga någon form av glidskenor eller något som guidar taket på väg upp. Men det vore intressant med svar från någon som har erfarenhet. Det måste finnas någon som vet något om detta? Min optimistiskt förvridna hjärna ser bara fördelar.. Vad hindrar denna form av taklyft?
 
Har forskat lite mer på hur bjälklag och takstolar på min kåk ser ut. Har funnit tre sektioner i skånelängen vilket i teorin skulle tillåta mig att lyfta taket i tre sektioner. en i taget. Ca 17 stolar totalt, lyfta upp 5-6 stolar till rätt höjd.. sedan mura upp väggarna för den sektionen, dra på ny spånt och papp och sedan gå vidare på nästa sektion.
Tokig ide?
 
Vi funderar på att göra precis som Itz och höja taket på egen hand. Vilka myndigheter kontaktar man, vilka tillstånd krävs och vilka ev underlag kräver dom av oss (ritningar m.m)? Nån som vet?
 
Knopan: Börja med att ta kontakt med Stadsbyggnadskontoret i din kommun. Det krävs ett bygglov för en sån ändring av huset. Till bygglovet krävs förmodligen minst följande delar: Fasadritning, Plan och sektionsritning, Teknisk sektionsritning, Lasträkning på konstruktionen eftersom du öser på några fler kilo på husstommen.

Du kommer också behöva skicka in en kontrollplan och en del andra kvalitetsdokument under byggets gång.

Sen krävs troligen en kvalitetsansvarig (KA). Det kan vara du själv eller någon annnan sakkunnig, men du kommer nog behöva ansöka om dispens om du utser en KA som inte har dokumenterad kompetens.

Om du får bygglov måste du säkerligen skicka in en bygganmälan innan du påbörjar bygget, så kommunen vet att du gör verklighet av dina planer.

Hur det är med byggfelsförsäkring kan jag inte säga, för vårt bygge påbörjades innan såna tokerier infördes i Svea Rike.

Exempel på ritningarna jag nämnde i första stycket kan du spana in på vår sajt under "Vårt mål, Ritningar".
 
Hej Fasting65, hur kommer man till din sajt då? länken i ditt användarnamn funkar inte för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.