BirgitS BirgitS skrev:
Du får mäta själv i badrummet på entréplanet om det uppfyller tillgänglighetsreglerna om duschkabinen tas bort: [länk]

Jag bara tycker att det är dumt att riskera att andra delar av huset börjar granskas för att man gör onödigt noggranna ritningar. Risken är att någon tycker att när du i alla fall bygger ut så ska du se till att få ett tillgänglighetsanpassat badrum etc. Den nya tvättstugan är ju så stor att den i princip skulle kunna vara ett tillgänglighetsanpassat badrum också.

Apropå tillgänglighet så får det inte vara ett trappsteg till tvättstugan, om nu strecket med UPP ska föreställa det.
Tack! Jag ska ordna de, men det är väl inget krav att tvättstugan måste vara på samma plan som, 1 sov + toa + kök?
 
P Patrik Hazard skrev:
Kör på!
Förhoppningsvis har de inga invändningar och då har du ju möjligheten i framtiden om samvetet tillåter och bygglovsavdelningen tittar åt ett annat håll!
Ja men är det bara jag som tycker att det ser bättre ut att utbyggnaden ser ut som huskroppen?
 
I Iskakan skrev:
Ja men är det bara jag som tycker att det ser bättre ut att utbyggnaden ser ut som huskroppen?
Jag tycker precis som du. I din sektion kan du rita enl. bild nedan, då blir det inte något utrymme för bostads yta pga diagonalerna, samt det blir nog den billigaste varianten.
 
  • Ritning av hussektion med mått och röd markering som visar icke-bostadsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Jag tycker precis som du. I din sektion kan du rita enl. bild nedan, då blir det inte något utrymme för bostads yta pga diagonalerna, samt det blir nog den billigaste varianten.
Tack för tipset! Som sagt gäller o hitta en lämplig takstolslösning helt enkelt.
 
BirgitS
I Iskakan skrev:
Tack! Jag ska ordna de, men det är väl inget krav att tvättstugan måste vara på samma plan som, 1 sov + toa + kök?
Om en bostad ska vara tillgänglighetsanpassad så ska även den som sitter i en rullstol kunna sköta sin tvätt. Men jag vet inte vad kommunen ställer för krav på din tillbyggnad.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
Nu har jag skickat in frågan till kommunen om tillbyggnadens taklösning. Kommunen tyckte det var en klurig fråga om den skulle räknas som vind eller som våning. Skulle bli ett stormöte imorgon i frågan så får se vad dom kommer fram till.
 
Fick svar från kommunen idag som utlovat. Det är inte ok med sadeltak med den takvinkeln tyvärr (oavsett takstols typ). Motivet var bland annat att dom inte kan kontrollera att ytan inte inreds.

Det var värt ett försök. Nu tillbaka till ritbordet och det blir antagligen ett pulpettak.
 
Rita in en annan typ av takstol som inte går att lägga vindsgolv på om du vill ha takformen utvändigt?
 
Z z_bumbi skrev:
Rita in en annan typ av takstol som inte går att lägga vindsgolv på om du vill ha takformen utvändigt?
Tack för idéen! Det skulle kunna gå hem hos kommunen kanske.. Du menar att tvättstugan då har öppet upp i nock?
 
Japp
 
Lite återkoppling, kommunen beviljar inte ”volymen” oavsett takstols konstruktion. Dom hävdar då att det är möjligt att inreda i efterhand. Lite märkligt resonemang kan jag tycka.

Jag har ju göra väldigt många olovliga byggnationer på insidan även om jag har ett bygglov sedan tidigare.

Just nu så går vi och funderar om det är värt ett bygglov med mindre avvikelse 5% får då stå på prickad mark.
 
Det var ändå ett rätt rimlig resonemang från kommunen.
Jag har förstått att vägglivets höjd är estetiskt viktigt för dig. Kan du inte bara höja innertaket i tvättstugan så det kommer i höjd med vägglivet?
En aning flackare takvinkel med vanliga fackverkstaktolar på det så är du nog hemma.
Om takvinkeln är viktig så kanske du bara kan justera formen lite på tvättstugan, så den blir lite smalare men djupare. Då kan du behålla vinkeln fast nockhöjd en blir lite lägre.
 
P Patrik Hazard skrev:
Det var ändå ett rätt rimlig resonemang från kommunen.
Jag har förstått att vägglivets höjd är estetiskt viktigt för dig. Kan du inte bara höja innertaket i tvättstugan så det kommer i höjd med vägglivet?
En aning flackare takvinkel med vanliga fackverkstaktolar på det så är du nog hemma.
Om takvinkeln är viktig så kanske du bara kan justera formen lite på tvättstugan, så den blir lite smalare men djupare. Då kan du behålla vinkeln fast nockhöjd en blir lite lägre.
Tyvärr spelar det ingen roll hur högt i tak jag har i tvättstugan. ”Den totala volymen är densamma”. Och jag har då möjlighet att bygga en vind…

Oavsett hur takstolarna ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.