Hej!
Jag funderar på om vi ska bila ur en källare för att få lite mera takhöjd. Det är så lågt till tak, bara 1,97 med lite högre takhöjd (kanske 2,3 m) så skulle det kännas trevligare.

Vi har en källare byggd i mitten på 70-talet och jag undrar om det är rimligt att bila ur och öka takhöjden.

Förstår att det kanske kan vara bekymmer, såsom att berget kommer nära grunden, men förutsatt att det inte är sådana bekymmer.

Om nu mina tankar är rimliga, vad kan det ta i tid att bila ur en källare på 90 kvadrameter tro?

Tacksam för hjälp!

//Generellt
 
Det låter inte som ett roligt arbete.
Kan du komma in med en liten schaktmaskin, typ Bobcat?

Om du skall göra det för hand, bör du betänka följande:
Du skall bila och schakta bort ca 9 kubik betong, därefter schakta bort ca 27 kubik fyllnadsmassor. Om du skall ha ett nytt bärlager och markisolering blir det bort med ytterligare 9 kubik per dm. Därefter åter med nytt bärlager, isolering, armering och slutligen 9 kubik betong.

Jag skulle inte göra det jobbet för hand.
 
  • Gilla
Deamon333
  • Laddar…
Allt går om man orkar.
Jag bilade ut halva den ytan du talar om och det tog ca 6månader.
Skulle tippa på att det tar mellan 4-10månader beroende på hur effektiv du är samt andra omständigheter som familj mm.

I efterhand så skulle jag nog ha låtit någon annan göra jobbet.
Som mattiasp sa så är det inte roligt..
Dock så blev det billigare så här, men till vilket pris? man kände sig som en straffånge och träffar inte familjen så mycket.
Trött hem från jobbet på med jobbkläderna och ställa sig och bila dag ut dag in så fort tillfälle gavs.

Offra en del av ytterväggen och kör in med en Bobcat.

Antar att det går åt lite snigeldynamit om du har ber, jag hade blålera.
 
Hej Vi bilade ur 240kvm . Hyrde en vattenkyld betongsåg och kapade upp fyrkanter i lagom storlek sen bar vi ut dom för hand. Sin ringde vi Norrvac så sög dom ut sanden som var under betongen. En riktigt styrkepass var det med det var det värt nu i efterhand med 230 i hela källaren. motför 185 som det var förut:)
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Henrik..varför sa du inte det till mig innan jag bilade=)
 
Tack för svar!
Det låter ju inte helt omöjligt och det kanske går att göra detta i etapper, ta kanske en delen av källaren och öka takhöjden i den delen. Precis när vi kommer nerför källartrappen har vi ett badrum och jag funderar på om vi kanske kunde bila ur den delen, kanske 6 kvm och sedan den delen av hallen som är utanför, kanske 5 kvm, låta resten vara orört så länge och ha sedan ha ett par trappsteg in till den långa korridor som rymmer övriga delen av källaren. Blir det konstigt tror ni?

Huset ligger på landet så vi stör i vart fall inte några grannar.
 
Men jag förstår inte... Står inte huset på sulor eller något sådant?
Hur gör man då när man gräver sig flera decimeter under husets bärande delar?
Måste man gjuta eller mura upp en ny bärande vägg under sulan, eller hur gör man?
 
I vissa fall ligger sulan långt under befintligt golv. Så såg det ut hos ett par grannar.
I andra fall får man gräva ur en bit under ytterväggen i taget och bygga upp en ny yttervägg.
 
Henrik1234 skrev:
Hej Vi bilade ur 240kvm . Hyrde en vattenkyld betongsåg och kapade upp fyrkanter i lagom storlek sen bar vi ut dom för hand. Sin ringde vi Norrvac så sög dom ut sanden som var under betongen. En riktigt styrkepass var det med det var det värt nu i efterhand med 230 i hela källaren. motför 185 som det var förut:)
låter ju riktigt smutt!! min lokale uthyrare har detta i utbudet:
3422 Golvsåg, betong, skärdjup 170 mm, 3-fas ................................................................ 350 kr
3423 Golvsåg, betong, skärdjup 320 mm, 3-fas ................................................................ 470 kr

hur lång tid tog det att såga för din del?

jag har jämförelsevis "bara" :) max 35 kvm att fixa... tuggar den i sig armering och sådant eller blir uthyraren sne när han får tillbaka en klinga len som en babystjärt?

ungefär hur stora fyrkantor är "lagom"? och hur går man till väga? sågar först hela golvet i som i ett rutnät och sedan plockar dän det?

vilken maskin är bäst lämpad tro? 170mm borde väl fungera utmärkt för min 70-talsgrund. kanske får sätta borrhammaren i golvet för att mäta tjockleken först...
 
Uthyraren blir jätteglad när du kommer tillbaka med en helt slut klinga. Du får oftast betala rätt stora slantar för varje halvmillimeter som du sliter på klingan. En ny klinga är löjligt dyr.
 
skulle tro det... :-/ men klarar klingorna armering eller?

nu vet jag iochförsig inte om jag har armering i golvet, för jag har inte bankat sönder något golv än. mina (källar)väggar är dock nerlusade med armering. det vet jag efter att ha borrat ett par hål i den...

men om betongsåg INTE är så bra om man har armering, vilken är då bäst metod pris/tid?
 
vad kan en sådan klinga kosta förexten? 1000 bagis?
 
Minst fyrdubbelt pris - har jag hört - fast Cramokillen KAN ju överdrivit.

Vad man sågar med om man har armering vet jag inte. Jag tror man annars får bila och klippa armeringen, men det är bara en gissning.
 
jag håller på med att bära sand idag skall ut med ca. 14 m3. Jag tycker det låter kanonintressant att suga ur sanden med hjälp av sandsug finns det fler företag är norrvac och är det kostsamt. Det känns som om jag skulle spara ryggen en hel del....
 
Har läst i någon annan tråd här att det kan vara idé att hyra maskin och direkt montera på en klinga man köpt själv och köra slut på den istället för att betala straffkostnaden för slitage till uthyraren. Sannolikt är deras marginaler större på slitage än hyra, så det verkar vettigt.

F ö varför nöja sig med 230 cm takhöjd, 3-4 meter verkar sjysst när man ändå är igång! :D

MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.