Hej!
Tagit ner en vägg här hemma och oturligt nog var golvet inte kontinuerligt under. Så nu behöver det täckas med någon sorts list/tröskelplatta.

Vill helst ha så låg som möjligt, har sett att Kährs har s.k T-lister för sina parkettgolv, dessa är ju dock bara runt 50-60mm breda. Mitt hål mäter ca 140mm. Finns det ens en sådan produkt jag tänker mig eller är det kört?
Alternativet är ju såklart en 150mm bred tröskelplatta men den kommer ju se och kännas mer upphöjd än T-listen. Ingen nivåskillnad mellan sidorna.

Lite över 4m lång behöver den vara också…
Kan ligga några golvplankor kvar uppe på vinden men då måste man nog sänksåga och finsnickra lite mer än vad mina färdigheter tillåter.

Hur hade du/ni gjort?
 
  • Ett nyrenoverat rum med parkettgolv där en vägg tagits ner. Ett avbrott i golvet visar ett tomt utrymme som behöver täckas. En dammsugare står nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte lagt några pengar på att lappa ihop det med lister. Kolla först på vinden. Det kanske går att lägga om halva golvet om du du har extra parkett. Annars hade jag prioriterat nytt golv.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Hade nog lagt om golvet helt. Blir det väldigt mycket golv? Gjorde något liknande för ett tag sen. Tycker själv inte det blir något vidare snyggt med en list mitt på golvet, speciellt inte med den bredden.
Du har ingen möjlighet att få fram vad det är för golv och vart det är köpt? Hade själv 3 stav ek klicka golv, köpte hem ett par provbitar från byggmax och hittade en som va identiskt och köpte hem ett paket. La sen om hela golvet 20kvm totalt. Tar inte speciellt lång tid.
 
S Stensson11 skrev:
Jag hade inte lagt några pengar på att lappa ihop det med lister. Kolla först på vinden. Det kanske går att lägga om halva golvet om du du har extra parkett. Annars hade jag prioriterat nytt golv.
Det är ju avsevärt billigare att lägga en tröskel än att byta golvet. Dessutom när det är samma golv i hela huset två våningar, då får golvet vara kvar.

Parketten är såpass gammal att den nog inte säljs längre så kan bli svårt att hitta nya plankor.
 
G Ganescha skrev:
Hade nog lagt om golvet helt. Blir det väldigt mycket golv? Gjorde något liknande för ett tag sen. Tycker själv inte det blir något vidare snyggt med en list mitt på golvet, speciellt inte med den bredden.
Du har ingen möjlighet att få fram vad det är för golv och vart det är köpt? Hade själv 3 stav ek klicka golv, köpte hem ett par provbitar från byggmax och hittade en som va identiskt och köpte hem ett paket. La sen om hela golvet 20kvm totalt. Tar inte speciellt lång tid.
Kanske är drygt 20m2 här också till närmsta vägg, kanske får köra på detta alternativ då, provbitar och plocka upp o lägga om.
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Kanske är drygt 20m2 här också till närmsta vägg, kanske får köra på detta alternativ då, provbitar och plocka upp o lägga om.
Ja, det är ju i mitt tycke snyggast att göra så. Är bara resten av golvet i okej skick så kör på det.
 
D
Är golven i olika höjd eller ser jag fel? Ser ut så om man tittar på golvlisterna.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Är golven i olika höjd eller ser jag fel? Ser ut så om man tittar på golvlisterna.
Samma höjd, golvlisterna som lutar mot väggen på olika sätt :)

Finns inget under parketten förutom en plastmatta :)
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja, det är ju i mitt tycke snyggast att göra så. Är bara resten av golvet i okej skick så kör på det.
Tack för bra tips! Ska leta på vinden imorn annars blir det provbitar som du föreslog. Längst in mot rummet ska det nog eventuellt bli en byrå ändå så om det skiljer sig liten nyans lär man knappt märka…
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Det är ju avsevärt billigare att lägga en tröskel än att byta golvet. Dessutom när det är samma golv i hela huset två våningar, då får golvet vara kvar.

Parketten är såpass gammal att den nog inte säljs längre så kan bli svårt att hitta nya plankor.
Jag menade att det inte kommer bli snyggt med lister, och att då lägga kanske 500kr+ på det är synd. Men har man nåt material liggande hemma så kan man ju göra så. Tillfälligt..
 
  • Gilla
ingenjören101
  • Laddar…
BirgitS
Hade släktingar som också tog bort en vägg och deras hantverkare la in en ekbräda i mellanrummet, samma höjd, samma "färg" etc. som parketten och sen blev det en matta över en del av brädan (soffgrupp i deras fall) och den brädan var inget man tänkte på när man kom på besök eftersom det flöt in så bra i parketten.
 
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Hade släktingar som också tog bort en vägg och deras hantverkare la in en ekbräda i mellanrummet, samma höjd, samma "färg" etc. som parketten och sen blev det en matta över en del av brädan (soffgrupp i deras fall) och den brädan var inget man tänkte på när man kom på besök eftersom det flöt in så bra i parketten.
Vi hade också det i vår förra lägenhet. Visst går det att få till bättre finish men det finns annat här i världen att bry sig om och lägga pengar på. Jag röstar för att göra det enkelt, en dag ska golvet bytas och då läggs det helt men den där brädan berättar en historia om huset fram tills dess.
 
Åkte till butik och tog med min bit.
Ett kährs golv, så fick köpa två stycken visningsbitar som jag behövde (dock lite fel nyans men får leva med det), lägger i dessa brädor och kan sedan köpa Kährs T-list på 58mm och täcka glipan.

Hittade dessutom listerna för 300kr så totalsumma för projektet landar på 600kr.

Golvet får sedan samma nyans den dagen det slipas :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Går dom ej i not så kommer det alltid synas en glipa om man försöker skarva i en bräda. Vissa accepterar det men själv skulle jag störa mig på det men jag stör mig snabbt på små detaljer över lag 😉
 
G Ganescha skrev:
Går dom ej i not så kommer det alltid synas en glipa om man försöker skarva i en bräda. Vissa accepterar det men själv skulle jag störa mig på det men jag stör mig snabbt på små detaljer över lag 😉
De går i perfekt, därav jag åkte till en golvbutik och hittade rätt fabrikat innan jag gjorde något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.