Hej
Fick problem med min ugn helt plötsligt när jag skulle starta den idag.
Jodfelsbrytaren löser så fort jag kör temostaten så att den kallar på värme (spelar alltså inte roll om jag kör grillfunktion eller varmluft) är en siemens som är srygt 7 år gammal. Vad brukar det valigaste felet bero på? Tänker så att jag börjar köpa reservdelar i rätt ordning😊
Tack på förhand
 
För mig låter det som att något av de X antalet värmeelementen har gett upp, kortsluter till jord. Det jag skulle gjort är att koppla loss och kolla värmelementen en och en, hitta det element där ev resistansen ser konstig ut samt framför allt kolla isolation mot jordplanet. Bör vara avslöjande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Grill eller varmluft ok, men vanlig under eller övervärme, samma då också?
 
M _marton_ skrev:
Hej
Fick problem med min ugn helt plötsligt när jag skulle starta den idag.
Jodfelsbrytaren löser så fort jag kör temostaten så att den kallar på värme (spelar alltså inte roll om jag kör grillfunktion eller varmluft) är en siemens som är srygt 7 år gammal. Vad brukar det valigaste felet bero på? Tänker så att jag börjar köpa reservdelar i rätt ordning😊
Tack på förhand
Troligtvis elementen i ugnen, fukt problem.
Håll ugnsluckan öppen ett dygn och se om det hjälper.
I annat fall byt värmeslingorna i ugnen, ganska lätt att göra själv.
Koppla ur spiskontakten innan bara.

Hade samma problem i sommar huset (havsnära hög luftfuktighet), använder en klänypa nu mer så att luckan inte stängs.

Jag började med att byta en slinga och det visade sig att det var den andra 😅, fick betala för 2 frakter.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Grill eller varmluft ok, men vanlig under eller övervärme, samma då också?
Var bara övervärme nu när jag trestade så får byta det övre elementet! TACK!!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.