MrJay
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tycker det är trixigt med placeringen om kameran ska kunna läsa av regskyltar även i mörker, risk att kameran bländas
Japp, lite trixigt är det med och då skall kameran helst vara någon meter upp. Jag rekommenderar denna YT video om man vill se hur man kan finjustera sin Unifi AI kamera för regnr. ändamål:

 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
B
Ett tips är att kolla betyg på Google och Apple Store för respektive tillverkares appar.. har provat Eufy, Arlo och Tapo och det senare upplever jag vara ganska långt mycket bättre. Just konfigurerbara detektionszoner har nog alla vid det här laget.
 
Precis installerat Reolink CX410 och blev grymt nöjd. Går att täcka vissa områden både detektering samt synlighet. Detektering av Person och djur t ex samt Night color vision som jag tycker funkar förvånansvärt bra. Pris ca 1300:- och PoE så klart.
 
Har satt upp en TP-Link Tapo C310 som jag tycker gör sitt jobb bra.

Det går att maska i bilden, den lagrar på minneskort och TP-Links betalmolntjänst om man så vill. Den saknar PoE, men det kanske går att lösa med en splitter?
 
Du skrev att det var trevligt med lite snack runt om också.

Oavsett vilken leverantör du väljer, titta på kameror som visar färgbild även på natten.
Hikvision ColorVue som exempel.
Därefter den högsta upplösningen du har budget till.
Personligen skulle jag inte köpa en kamera utan mikrofon idag.

POE koppling är också något som jag tycker borde vara självklart.
Att byta batterier på en kamera låter som ett litet jobb, men alla jag pratat med blir förr eller senare trötta på det och "glömmer" byta batteri i veckor (och då gör kameran ingen nytta).

Det finns kameror som har plats för minneskort, sk. Edge recording. Dvs att det spelas in på den individuella kameran.
Då behöver du inget moln eller NVR.

Ska du "leka" med en NVR och har en dator över så prova BlueIris. Själv kör jag Synology NAS och då använder jag också deras system för att hantera kamerorna.

Ska du köra Reolink läs in dig på hur det funkar med deras I-frames idag. Vet att det för 1.5 år sedan var något som gjorde att det inte funkade så bra. Hade själv en av deras kameror hemma men som jag sålda av till en vän då den inte funkade i min NVR (hängde sig och skapade problem). Det borde vara löst nu tycker jag.

Att nattetid kunna sitta vid datorn och i princip ha färg övervakning runt huset när det för ögat är "beck" svart ute är en trygg känsla.

Hoppas att det går bra med din resa att video övervaka din tomt...
 
  • Gilla
Ainz
  • Laddar…
B
G Grra skrev:
Du skrev att det var trevligt med lite snack runt om också.

Oavsett vilken leverantör du väljer, titta på kameror som visar färgbild även på natten.
Hikvision ColorVue som exempel.
Därefter den högsta upplösningen du har budget till.
Personligen skulle jag inte köpa en kamera utan mikrofon idag.

POE koppling är också något som jag tycker borde vara självklart.
Att byta batterier på en kamera låter som ett litet jobb, men alla jag pratat med blir förr eller senare trötta på det och "glömmer" byta batteri i veckor (och då gör kameran ingen nytta).

Det finns kameror som har plats för minneskort, sk. Edge recording. Dvs att det spelas in på den individuella kameran.
Då behöver du inget moln eller NVR.

Ska du "leka" med en NVR och har en dator över så prova BlueIris. Själv kör jag Synology NAS och då använder jag också deras system för att hantera kamerorna.

Ska du köra Reolink läs in dig på hur det funkar med deras I-frames idag. Vet att det för 1.5 år sedan var något som gjorde att det inte funkade så bra. Hade själv en av deras kameror hemma men som jag sålda av till en vän då den inte funkade i min NVR (hängde sig och skapade problem). Det borde vara löst nu tycker jag.

Att nattetid kunna sitta vid datorn och i princip ha färg övervakning runt huset när det för ögat är "beck" svart ute är en trygg känsla.

Hoppas att det går bra med din resa att video övervaka din tomt...
Har också en Synology NAS samt Tapo som ju stödjer NAS via RTSP, men Synology har väl ingen AI detektering av personer senast jag kollade? Bara rörelseidentifiering blir hopplöst mycket falsklarm.
 
B bygges skrev:
Har också en Synology NAS samt Tapo som ju stödjer NAS via RTSP, men Synology har väl ingen AI detektering av personer senast jag kollade? Bara rörelseidentifiering blir hopplöst mycket falsklarm.
Kamerorna du köper, som jag gör nu, ska då ha Person och Fordon AI dedektering i själva kameran.
Sedan ställer du in att kameran ska skicka event till NVR när person eller fordon påträffas i bilden.

I Synology Surveilence Station så ställer du in att "Event Detection / Motion" ska vara By camera och på "Advanced Event" så kryssar du i vilka event som ska vara "Enabled on ..." och "Trigger Motion Event".
(Har du en Synology so kommer ovan att guida dig rätt när du editerar en kamera)
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
B
G Grra skrev:
Kamerorna du köper, som jag gör nu, ska då ha Person och Fordon AI dedektering i själva kameran.
Sedan ställer du in att kameran ska skicka event till NVR när person eller fordon påträffas i bilden.

I Synology Surveilence Station så ställer du in att "Event Detection / Motion" ska vara By camera och på "Advanced Event" så kryssar du i vilka event som ska vara "Enabled on ..." och "Trigger Motion Event".
(Har du en Synology so kommer ovan att guida dig rätt när du editerar en kamera)
Jag tror inte Tapo stödjer att skicka events utifrån AI/objektidentifiering. Det är alla rörelser som skickas till NAS och Synology saknar tyvärr identifiering av objekt.

Det fungerar dock mer än väl med ett litet minneskort i kameran.
 
Redigerat:
B bygges skrev:
Jag tror inte Tapo stödjer att använda on-device detektering och skicka events. Det är hela streamen som skickas till NAS och Synology saknar tyvärr identifiering av objekt.

Det fungerar dock mer än väl med ett litet minneskort i kameran.
Det gör de faktiskt beroende på firmware. De C100 (enklaste modellen) med FW4.0 jag har, ser skillnad på rådjur, nyfikna insekter, billjus och person. Inga externa tjänster inblandade utan direkt på enheten utan minneskort och bara en stream. Olika plugin:er i t.ex. Home Assitant snappar upp VAD som har triggats och agerar därefter. Typ: spela in allt som rör sig, men larma bara om personer.

Inställningsskärm för CCTV-kamera med val för rörelsedetektering (låg), nattsyn (av), aviseringar (på) och persondetektering (normal).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det gör de faktiskt beroende på firmware. De C100 (enklaste modellen) med FW4.0 jag har, ser skillnad på rådjur, nyfikna insekter, billjus och person. Inga externa tjänster inblandade utan direkt på enheten utan minneskort och bara en stream. Olika plugin:er i t.ex. Home Assitant snappar upp VAD som har triggats och agerar därefter. Typ: spela in allt som rör sig, men larma bara om personer.
[bild]
Ska uttrycka mig tydligare, de stödjer absolut on-device detektering men inte att sen skicka events av objektidentifiering tex personer till NAS vad jag förstår, utan de skickar alla rörelser till NAS och man behöver då själva ordna detektering.
 
Redigerat:
B bygges skrev:
Ska uttrycka mig tydligare, de stödjer absolut on-device detektering men inte att sen skicka events vad jag förstår, utan de skickar hela streamen till NAS och man behöver då själva ordna detektering.
Fast det är precis det de gör i exemplet med Home Assistant. Där finns en ”service” som är eventet från kamera att t.ex. en rörelse har detekterats ”binary_sensor.<entity>_cell_motion_detection”. I mitt fall drar jag igång ”camera.record” med 10 sek historik för att se vad som hände innan eventet.
 
B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fast det är precis det de gör i exemplet med Home Assistant. Där finns en ”service” som är eventet från kamera att t.ex. en rörelse har detekterats ”binary_sensor.<entity>_cell_motion_detection”. I mitt fall drar jag igång ”camera.record” med 10 sek historik för att se vad som hände innan eventet.
Ja den skickar alla rörelser, men inte objektidentifiering, tex en person.
 
namnbyte
B bygges skrev:
Ska uttrycka mig tydligare, de stödjer absolut on-device detektering men inte att sen skicka events till NAS vad jag förstår, utan de skickar hela streamen till NAS och man behöver då själva ordna detektering.
Ungefär min erfarenhet också, har Tapo men inte gjort någon större djupdykning. Har dock i en stund av tristess kört in videoströmmen till BlueIris och minns jag rätt behövde applikationen självt analysera vad bilden visade. Dvs landade i antagandet att det som skickas bara är en ren videoström från kameran.

För övrigt rätt imponerad över kvaliteten i förhållande till spris, speciellt de nyare 320WS med hårdvaru version 2 och över.

Men man får avväga, är trots allt TP-Link som äger Tapo, dvs bestämma huruvida man är bekväm att släppa ut dom på vilda webben eller inte.
 
B bygges skrev:
Ja den skickar alla rörelser, men inte objektidentifiering, tex en person.
Inte att det är en specifik person, men att det är en PERSON och inte ett rådjur, det funkar.
 
B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte att det är en specifik person, men att det är en PERSON och inte ett rådjur, det funkar.
Okej, det var nytt för mig. Men jag tror detta är något genom Home Assistant och att någon person programmerat detta. Om man bara skickar till NAS via RTSP har jag förstått att det är alla typer av rörelser, inte en person, som skickas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.