L
D Dilato skrev:
Nej det blir inte kallt, mattor är fantastiska på att både isolera och binda varm luft.

Under hela vintern har jag haft en 5:åring lekandes på golvet i biorummet (där har jag haft 20 grader) och inget gnäll om att det är kallt.

Normalt när jag går omkring i resten av källaren har jag oftast typ foppatofflor på mig, dom står vid nedersta trappsteget men det händer att jag går i strumplästen.
Tack för tipset. Nu blev jag sugen på att ta bort träfiberplattorna och plastmattan .
 
Kan också lägga in en +1 på heltäckningsmatta i källaren. Det är riktigt trevligt - se bara till att ha en matta som andas och inte har något tätt plastskikt under.

När vi renoverade "allrummet" i källaren så rev vi ut en platsbyggd bokhylla (murket trä bakom med mkt fukt) och den befintliga heltäckningsmattan som fanns där. Golvet hade inga problem alls (mer än att mattan var gammal...) så uppenbarligen hade den fungerat bra :). Väggarna målade vi med silikatfärg och det har funkat perfa.

En anledning till fukten var att ett av stuprören som gick ner i marken inte hade en tät anslutning mot dräneringsbrunnen, så det rann mycket vatten mot yttervaggen därifrån (upptäckte vi något år senare när vi dränerade om). Så bara för att stuprören går ner i marken behöver det inte vara ok...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L
H Hajjen skrev:
Kan också lägga in en +1 på heltäckningsmatta i källaren. Det är riktigt trevligt - se bara till att ha en matta som andas och inte har något tätt plastskikt under.

När vi renoverade "allrummet" i källaren så rev vi ut en platsbyggd bokhylla (murket trä bakom med mkt fukt) och den befintliga heltäckningsmattan som fanns där. Golvet hade inga problem alls (mer än att mattan var gammal...) så uppenbarligen hade den fungerat bra :). Väggarna målade vi med silikatfärg och det har funkat perfa.

En anledning till fukten var att ett av stuprören som gick ner i marken inte hade en tät anslutning mot dräneringsbrunnen, så det rann mycket vatten mot yttervaggen därifrån (upptäckte vi något år senare när vi dränerade om). Så bara för att stuprören går ner i marken behöver det inte vara ok...
Se där, ja det är ju heltäcktning i ett rum - men nån sorts träfiberplattor 250x250 under.
Har aldrig sett såna . Så länge det är syntet i mattan funkar det nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.