Blir inte riktigt klok på vilket CC jag bör ha på kortlingarna i mitt golvbjälklag för att minimera skärande av isolering. Spontant känns det som att en skiva isolering är anpassad för CC 600mm på bredden och CC 1200mm på höjden? Men olika fabrikat har olika mått på sina skivor.
Till exempel är Rockwool flexibatts 1170mm på höjden vilket är 15mm mer än vad det är mellan reglarna vid CC 1200mm, det låter väldigt tight tycker jag.

Nån som vet mer?
 

Bästa svaret

R
J Jens393 skrev:
Blir inte riktigt klok på vilket CC jag bör ha på kortlingarna i mitt golvbjälklag för att minimera skärande av isolering. Spontant känns det som att en skiva isolering är anpassad för CC 600mm på bredden och CC 1200mm på höjden? Men olika fabrikat har olika mått på sina skivor.
Till exempel är Rockwool flexibatts 1170mm på höjden vilket är 15mm mer än vad det är mellan reglarna vid CC 1200mm, det låter väldigt tight tycker jag.

Nån som vet mer?
Man tar aldrig hänsyn åt det hållet utan man skär isoleringen efter det som krysskolvningen sitter oftast vill man ha minst två lager isolering i ett bjälklag så att man förskjuter skarvarna..
 
R
J Jens393 skrev:
Åh fasen, ok bra info. Tack! Mitt bjälklag är 220mm. Hur får jag till det i två lager utan att "filéa" skivorna?
Ett lager 120mm och ett 95mm.. vissa pressar i två lager 120mm
 
Är det bättre att lämna luftspalt på 5 mm än att gå över till 225 mm?
 
R
J Jens393 skrev:
Är det bättre att lämna luftspalt på 5 mm än att gå över till 225 mm?
Men har du någon botten i bjälklaget?
 
R Rejäl skrev:
Men har du någon botten i bjälklaget?
Juste den lilla detaljen lär man ju ta med i beräkningen... har fibercementskiva 4,5mm så ditt tips blir ju helt perfekt 👍
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Det är alltid noggrannheten i dina skarvar samt hur bra du isolerar som är den kritiska punkten i bjälklaget för slarvar man så får man ju kallraspunkter och det är ingett bra..
Men med två lager så minimerar man dessa samt det är enklare att skära 120 respektive 95 isolering rakt kontra 220mm..
 
R Rejäl skrev:
Det är alltid noggrannheten i dina skarvar samt hur bra du isolerar som är den kritiska punkten i bjälklaget för slarvar man så får man ju kallraspunkter och det är ingett bra..
Men med två lager så minimerar man dessa samt det är enklare att skära 120 respektive 95 isolering rakt kontra 220mm..
Svinbra info, tackar för det!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.