L
Gamla husägaren har målat källargrunden från 1965 med någon täckande färg - och även tapetserat ett rum så att tapeten har släppt. Det är såklart lite fukt, särskilt som huset stått tomt en hel vinter. De sa att de hade haft 15 grader värme på men jag vill snarare tro att de haft närmare 10 grader värme på.

Det är ju lite blåsor på vissa ställen på ytterväggarna , och man ser att det är tjock täckande färg som bildat blåsor.
Och det rasar puts på vissa ställen. MEN vad ska det ara för ytbehandling ?

En Wood42 avfuktare har jag haft på i 2 veckor och fått ut 15 liter vatten. Därefter försvann fuktlukten. Men fuktlukten kommer direkt när värmen stängs av. Det verkar dock inte vara mögel.

Dräneringen är väl inte den bästa men stuprören gå ner i marken i alla 4 hörnen , så någon dränering finns väl, men jag tror inte den är fullt tillräcklig. Det blir till att gräva och dränera ordentligt , och isolera på utsidan.
Jag har nu monterat utkast och långa rännor på stuprören, så länge, som jag tror skickar vattnet en bit från huset.
Och cementplattor ligger närmast husväggen men det är under takutsprånget.

I källarväggar är det väl alltid lite fukt men det här är för mycket. Dessutom har det monterat träpanel som det ofta var på 60-talet när man skulle ha Gillestga. Visserligen verkar det vara en luftspalt bakom men ändå.
 
Redigerat:

Bästa svaret

en källare skall målas med en silikatfärg av kvalitet typ keim , på golvet har man klinkers med lite bredare fogar , blir det kallt om fossingarna så lägg en matta ,där bör också finnas en avfuktare
beroende på markförhållanden så är en tilläggsisolering med tillhörande dränerong en bra grej om nu den nuvarande är uttjänt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L
Ok, silikatfärg kanske släpper igenom lite fukt ? Jag såg på nätet att Ottossons Färg rekommenderar primer om det är putsade vägar och det är det ju. Men då lär det väl vara samma bas på den tycker jag.

Det ligger heltäckande matta och plastmatta i rummen ! Under det ligger det några fiberplattor på ca 250x250 som iaf ovan på verkar torra. Ska lätta på några och se hur det är med fukten under.
 
Silikat, inte silikon.
 
L LennartSeas skrev:
Ok, silikonfärg kanske släpper igenom lite fukt ? Jag såg på nätet att Ottossons Färg rekommenderar primer om det är putsade vägar och det är det ju. Men då lär det väl vara samma bas på den tycker jag.

Det ligger heltäckande matta och plastmatta i rummen ! Under det ligger det några fiberplattor på ca 250x250 som iaf ovan på verkar torra. Ska lätta på några och se hur det är med fukten under.
hittar du inte fukt under en plasmatta på oisolerad betongplatta så har man letat fel
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L
D Dilato skrev:
Silikat, inte silikon.
Nu är det rättat, rättstavningen kände bra till Silikon - och det är väl lite tvärtom Slilikat .
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L
E egge80 skrev:
hittar du inte fukt under en plasmatta på oisolerad betongplatta så har man letat fel
Ja absolut, men klinker föreslår du , direkt på betongen ?
 
L LennartSeas skrev:
Ja absolut, men klinker föreslår du , direkt på betongen ?
absolut , men man måste vara medveten om att det blir ett kallt golv men för källarens bästa och din egen så måste allt andas golv som vägg
 
  • Gilla
LennartSeas
  • Laddar…
D
Ottosson är väl linoljefärg? Du ska ha silikat eller möjligen kalk, men där får något proffs rätta mig.
 
L
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ottosson är väl linoljefärg? Du ska ha silikat eller möjligen kalk, men där får något proffs rätta mig.
Ottosson pratade om en primer om det är putsad källare. Ja vid en vidare Googling i ämnet Silikatfärg och källare verkar det var ett debattämne . Tex Beckers kontrar med att man viss inte behöver ha Silikatfärg.
Hur som helst , jag håller på det som sagts här : Både vi och hus behöver andas.
 
D
L LennartSeas skrev:
Ottosson pratade om en primer om det är putsad källare. Ja vid en vidare Googling i ämnet Silikatfärg och källare verkar det var ett debattämne . Tex Beckers kontrar med att man viss inte behöver ha Silikatfärg.
Hur som helst , jag håller på det som sagts här : Både vi och hus behöver andas.
Du får gärna prova måla enligt Ottossons instruktioner. Återkom gärna om några år och berätta hur väggarna ser ut.
 
L
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Du får gärna prova måla enligt Ottossons instruktioner. Återkom gärna om några år och berätta hur väggarna ser ut.
Nej tänker inte prova 😉
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
L
D Dilato skrev:
Jag valde att ha rent betonggolv i alla rum i källaren och lägga lite gångmattor på.

I mitt "biorum" har jag heltäckningsmatta direkt på betongen, typ en sån här:
[länk]
Ok , ja är den porös andas väl golvet ändå. Men lite kallt blir det väl ? Då har du tofflor.
 
L LennartSeas skrev:
Ok , ja är den porös andas väl golvet ändå. Men lite kallt blir det väl ? Då har du tofflor.
Nej det blir inte kallt, mattor är fantastiska på att både isolera och binda varm luft.

Under hela vintern har jag haft en 5:åring lekandes på golvet i biorummet (där har jag haft 20 grader) och inget gnäll om att det är kallt.

Normalt när jag går omkring i resten av källaren har jag oftast typ foppatofflor på mig, dom står vid nedersta trappsteget men det händer att jag går i strumplästen.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.