S Simon Stevenson skrev:
Ja där sitter en krok där så det finns möjlighet att fästa en taklampa men jag undrar hur man får ström och vilka kablar man ska fästa i lampan så den funkar.
Tråden startar med en massa onödiga frågor om huruvida det är ett lamputtag eller en dosa eftersom du inte förmedlat allt du visste om uttaget.

Men, skit i det.
Eftersom du inte vet hur man byter kopplingarna ska du inte ens försöka, alltför mycket kan gå fel om det blir minsta fel.
 
S Simon Stevenson skrev:
Hur gör jag det?
Det kan då att vrida fram-å-tillbaka samtidigt som man drar i tråden, annars är det bara att klippa trådarna så nära kopplingsplinten som möjligt.
 
  • Gilla
Simon Stevenson
  • Laddar…
Fairlane
Som Demmpa skriver så kan du oftast få loss ledarna ur de gamla kopplingsklämmorna. Sen trycker du i dem i en ny, exempelvis Wago 773 eller Wago 2773. 2773 är lite mindre i formatet vilket kan underlätta när man ska få in det hela igen.

Se till att trycka ledarna i botten, det är viktigt!
 
BirgitS
S Simon Stevenson skrev:
Ja där sitter en krok där så det finns möjlighet att fästa en taklampa men jag undrar hur man får ström och vilka kablar man ska fästa i lampan så den funkar.
Eftersom det finns gul/gröna så gissar jag att vägguttagen är jordade.
Om du ska sätta dit ett takuttag för att kunna ansluta en lampa med en lamppropp så ska takuttaget vara jordat.
De lampor som är tillåtna ska antingen vara dubbelisolerade eller vara anslutna med jordtråd.
Hur ser lampan ut i den övre delen?
Har den någon märketikett och i så fall finns det en symbol med en liten fyrkant inuti en annan fyrkant?

Sen fick du en hypotes när det gäller tändtråd av Fairlane i inlägg 11.
Mät mellan den vita och den blå, som kommer från samma rör som den vita, med strömbrytaren i båda sina lägen. Har du då 0 i ena fallet och 230 V i andra?
 
Vet TS ens vilka/hur många ledare som ska kopplas i respektive klämma?
Om inte, så låt bli.
 
Fairlane
Jag tänker inte direkt "låt bli", utan mer så här:
  • Koppla aldrig något du inte förstår
  • Prova aldrig
  • Är du osäker, läs på, fråga eller avstå
Det svåra är förstås när man inte ens känner sig osäker, utan tror att man vet, fast man inte gör det.

Förstår man kopplingsklämman så är det inte något problem. Är man osäker så kan man läsa på eller fråga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är väldigt osäker på hur allt fungerar och jag hade behövt hjälp med mer än just denna takdosan i lägenheten så jag tänker inte chansa eller prova. Tänker att det blir bäst att kontakta elektriker och få professionell hjälp. Uppskattar alla som har försökt hjälpa mig i tråden!
 
  • Gilla
Joel Lindqvist och 4 till
  • Laddar…
S Simon Stevenson skrev:
Jag är väldigt osäker på hur allt fungerar och jag hade behövt hjälp med mer än just denna takdosan i lägenheten så jag tänker inte chansa eller prova. Tänker att det blir bäst att kontakta elektriker och få professionell hjälp. Uppskattar alla som har försökt hjälpa mig i tråden!
Det var ett klokt beslut!
 
  • Gilla
Simon Stevenson
  • Laddar…
Fairlane
S Simon Stevenson skrev:
Jag är väldigt osäker på hur allt fungerar och jag hade behövt hjälp med mer än just denna takdosan i lägenheten så jag tänker inte chansa eller prova. Tänker att det blir bäst att kontakta elektriker och få professionell hjälp. Uppskattar alla som har försökt hjälpa mig i tråden!
Då är det helt rätt beslut. Sen kan man börja läsa lite trådar i elforumet, och/eller titta på beskrivningar hos exempelvis kjell.com. Även om man aldrig kommer koppla något själv är det bra att förstå ungefär hur det fungerar så kan man sålla bort några "elektriker" i framtiden.

Jag hade för många år sen en hantverkare hemma som skulle hjälpa mig med kakling. Det var en kompis till syrran så han visade mig lite andra saker också och sa ungefär så som jag ovan, "vill du göra själv så vet du nu hur, vill du aldrig göra själv så kan du åtminstone kasta ut de som gör fel.". 😀
 
  • Gilla
Simon Stevenson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.