Vågar man det tro? Toan kommer mest att stå där i källarbadrummet för syns skull och användas
sparsamt... Eller ska jag bila upp golvet och lägga 110 rör?
 
lägg 110 rör! Eller så sätter du in en kvarn om du ska köra det på ett mindre rör!
 
Rörmokarn skrev:
lägg 110 rör! Eller så sätter du in en kvarn om du ska köra det på ett mindre rör!
En kvarn? Vart sätter man den, aldrig hört talas om.. Kostar? Enkel att montera?
 
du sätter den bakom wc-stolen, sen drar du ett rör ifrån den till närmsta avlopp. Ingen större konst att montera. Den heter saniflo wc-pump och kostar runt 4000:-
 
Okej tack! Såg nu på deras hemsida hur dom fungerade.
Såg ju inte jättesnyggt ut med tanke på att det ska bli finbadrum i källaren med bubbelbad etc..

Men kanske kan man bygga en liten snygg låda bakom toan och sedan kakla över detta så den inte syns?
Behöver nog dock göra en specialare så man kan öppna "lådan" ifall kvarnen går sönder.

Jaja, lite till att fundera över då.... Kan blir att bila upp golvet istället och lägga 110rör.
Men det är mkt att bila upp så jag överväger allt kvarnen. Hmm........
 
Fundrat på att lägga om kosten?
.
.
.
.
.
.


............................... Skojar bara ;-)
 
Om du ändå ska göra jätterenovering i källaren känns det som en småsak att bila upp lite extra och peta ner ett 110-rör? Lär dessutom bli billigare än en kvarn, tystare, snyggare och du slipper ha någon form av elektricitet i anslutning till kvarnen.
 
Det blivande badrummet ska ju ändå bila upp lite för att flytta avloppet för duschen men det tråkiga
är att jag även måste bila upp en bit i gillestugan för där kommer stammen ner från våningen över.

Men, duschavloppet går åt motsatt håll, ut mot trädgården i golvet. Går det röret direkt på
en annan stam ut i gatan tro? I så fall borde det väl strax utanför ligga 110mm eller?
I så fall kan jag ju sätta toan där avloppet går ut o köra en halvmeter på 75mm.Kan ju knappast
vara någon fara den lilla biten eller?
 
då får du ju en förminskning och då kan det bli problem om du har otur med stopp eller dyligt
 
Jag TROR att det kan fungera jag. Har ni inga barn som stoppar toan full med papper/trasor/handdukar tror jag det går bra. Om det är så kort som du säger så är det inga större problem att rensa om det stoppar heller.
 
AndersQ skrev:
I så fall kan jag ju sätta toan där avloppet går ut o köra en halvmeter på 75mm.Kan ju knappast vara någon fara den lilla biten eller?
Det har knappast någon betydelse om du kör 75mm en halvmeter eller tio meter. Problemet är att du har en förminskning på ett ställe och det är där du kan få problem.
 
  • Gilla
Envall71
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Det har knappast någon betydelse om du kör 75mm en halvmeter eller tio meter. Problemet är att du har en förminskning på ett ställe och det är där du kan få problem.
Förminskning?? Går ju FRÅN 75mm TILL 110mm i så fall. Blir ju en förstoring......
 
Muggen har ju 110 anslutning det är det jag tror han far efter.
 
v-g skrev:
Muggen har ju 110 anslutning det är det jag tror han far efter.
Kanske man kan modifiera muggen till 75 mm? Eller finns det muggar som är gjorda för 75 mm från början? Utomlands kanske? Finns det annan standard i andra länder?
 
För att vara allvarlig så:
1) jag har aldrig någonsin ångrat att jag gjort det där lilla extra jobbet för att vara säker på att bygget ska bli bra
2) jag har ångrat flera gånger att jag "fuskat" för att slippa göra merjobb just då jag håller på.
Bila upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.