Det finns egentligen bara tre viktiga parametrar som sätter priset på ett hus och det är Läge, Läge, Läge.
Är läget bra, ni ser stor potential med tomten och ni tänker bo där länge (vad ni tror i varje fall) så fundera på vad all renovering kommer kosta så vet ni slutpriset. Men utifrån det du beskrivit, om ni lejer bort allt, skulle jag grovt räkna 1 miljon till. Då tänker jag att det även ingår omläggning tak, nya badrum, nytt kök, nya ytskikt inne osv. Så frågan är om ett topprenoverat hus i området är värt 3 mille för er.
 
Q Qwerty90 skrev:
Byggt 1924!
Då är ju anmärkningarna ännu mindre konstiga. Rent av sånt man får räkna med. En källare på ett sånt hus blir nog aldrig fukt och problemfri på det viset.
 
  • Gilla
returen och 4 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Va inte särskilt svårt att hitta huset på hemnet med dina ledtrådar.
Mycket att göra om man vill ha ett perfekt hus, men inget alarmerande som inte går att bo i om man tycker det är drömhuset med drömläget och att ni orkar med att renovera varteftersom.

Gällande uppvärmning så finns det ju redan luftvärmepump, dvs kombipannan behöver inte användas för mer än varmvatten. Däremot står utedelen dikt an mot fasaden, flytta ut den minst 30cm så ökar verkningsgraden markant.

Ska ni inte bo i källaren så är inte dränering akut, däremot skall ju allt biologiskt material tas bort som har anliggning mot väggar och golv men det är ju bara gå loss med en kofot som någon redan sagt.

Gällande elen skulle jag bara se över så inget är direkt farligt. Ser inget som skulle kräva att byta ut all el, sätt in en jordfelsbrytare så har ni kommit en bra bit på vägen.

Byt ut ruttna fasadbrädor.

Rensa bort växtlighet närmast huset.

Taket är gammalt och visar tecken på mindre läckage, men dessa går säkert att lokalisera och punktlaga samt måla taket så håller det 5-10 år till. Komplettera med hängrännor/takavvattning där det saknas och led bort vattnet från huset så minskar även fuktbelastningen på fasad och källare.

Skrapa och måla om fönster och balkongdörr och komplettera med underbläck så håller de säkert 10+ år till.
Med tiden kan man byta dem till 3-glas.

Sätt in en mekanisk frånluftsfläkt (PAX typ) i badrum så har ni minskat fuktbelastningen på vinden avsevärt.

Allt det här är ganska enkla åtgärder, så kan man ta större renoveringar varteftersom man har råd med det. Men se till att ha en buffert redo för om t.ex. taket visar sig va helkasst och måste bytas akut, men bilderna och protokollet visar inget sådant akut behov tycker jag utan att ha sett huset i verkligheten.
Haha jobbar du som någon typ av ”datornörd” eller hantverkare?😂 tack för utförligt förklarande, uppskattas!!
 
boschkenta
Låter precis som vårt hus när vi köpte det. Vi dränerande, fräschade upp källaren, och installerade bergvärme. Gick väl på i runda slängar 600k. Alla problem borta och det är varmt och torrt inne :). Värt varenda krona för att få huset vi ville ha.

Vill man spendera mindre får man jobba lite men dränera är fasen inte kul.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Låter precis som vårt hus när vi köpte det. Vi dränerande, fräschade upp källaren, och installerade bergvärme. Gick väl på i runda slängar 600k. Alla problem borta och det är varmt och torrt inne :)

Vill man spendera mindre får man jobba lite men dränera är fasen inte kul.
Helt kass på sånt här, men går det att se någonstans om de är möjligt med bergvärme?😅
 
boschkenta boschkenta skrev:
Låter precis som vårt hus när vi köpte det. Vi dränerande, fräschade upp källaren, och installerade bergvärme. Gick väl på i runda slängar 600k. Alla problem borta och det är varmt och torrt inne :). Värt varenda krona för att få huset vi ville ha.

Vill man spendera mindre får man jobba lite men dränera är fasen inte kul.
Det klår att dra FTX ventilation på en kallvind (som under sommaren är allt annat än kall) som man måste krypa runt i ;)
Gör man dränering själv får man ju leka med minigrävare åtminstånne
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Låter precis som vårt hus när vi köpte det. Vi dränerande, fräschade upp källaren, och installerade bergvärme. Gick väl på i runda slängar 600k. Alla problem borta och det är varmt och torrt inne :). Värt varenda krona för att få huset vi ville ha.

Vill man spendera mindre får man jobba lite men dränera är fasen inte kul.
Antar att alla radiatorer byttes då också?
 
  • Gilla
Åsöberget
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Va inte särskilt svårt att hitta huset på hemnet med dina ledtrådar.
Mycket att göra om man vill ha ett perfekt hus, men inget alarmerande som inte går att bo i om man tycker det är drömhuset med drömläget och att ni orkar med att renovera varteftersom.

Gällande uppvärmning så finns det ju redan luftvärmepump, dvs kombipannan behöver inte användas för mer än varmvatten. Däremot står utedelen dikt an mot fasaden, flytta ut den minst 30cm så ökar verkningsgraden markant.

Ska ni inte bo i källaren så är inte dränering akut, däremot skall ju allt biologiskt material tas bort som har anliggning mot väggar och golv men det är ju bara gå loss med en kofot som någon redan sagt.

Gällande elen skulle jag bara se över så inget är direkt farligt. Ser inget som skulle kräva att byta ut all el, sätt in en jordfelsbrytare så har ni kommit en bra bit på vägen.

Byt ut ruttna fasadbrädor.

Rensa bort växtlighet närmast huset.

Taket är gammalt och visar tecken på mindre läckage, men dessa går säkert att lokalisera och punktlaga samt måla taket så håller det 5-10 år till. Komplettera med hängrännor/takavvattning där det saknas och led bort vattnet från huset så minskar även fuktbelastningen på fasad och källare.

Skrapa och måla om fönster och balkongdörr och komplettera med underbläck så håller de säkert 10+ år till.
Med tiden kan man byta dem till 3-glas.

Sätt in en mekanisk frånluftsfläkt (PAX typ) i badrum så har ni minskat fuktbelastningen på vinden avsevärt.

Allt det här är ganska enkla åtgärder, så kan man ta större renoveringar varteftersom man har råd med det. Men se till att ha en buffert redo för om t.ex. taket visar sig va helkasst och måste bytas akut, men bilderna och protokollet visar inget sådant akut behov tycker jag utan att ha sett huset i verkligheten.
Nu har jag åxå sett det och läst protokollet
Jag skulle aldrig köpa detta huset pga läge och modell
men efter att läst allt ordbajseriet i protokollet skulle jag heller inte dra mej ur.
ser inga som helst konstigheter, det är ju ingen nyproduktion direkt...
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
T
Q Qwerty90 skrev:
Haha jobbar du som någon typ av ”datornörd” eller hantverkare?😂 tack för utförligt förklarande, uppskattas!!
Onej, har bara knarkat Hemnet senaste 15 åren så är lite kul att leka detektiv och hitta hus med lite ledtrådar 😀
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen annan än ni kan veta om svaret på detta.

Vill ni tjäna pengar på husaffärer så är detta nog inte objektet eller platsen.
Det är väl precis då objektet är rätt? Köpa ett renoveringsobjekt till rätt pris, renovera och sälja med vinst är något oerhört många sysslar med.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Q Qwerty90 skrev:
Hej! Vi har hittat en villa som är ute till försäljning för runt 2 miljoner kronor i närheten av Gävle. Huset och tomten (2600kvm ex fastigheten) är väldigt eftersatt. Bland annat så visar Anticimex besiktning att dräneringen måste fixas, värmesystemet skulle behöva bytas då de är är kombipanna med direktverkande el. Vissa väggar har även fuktskador som måste åtgärdas. Hela källaren ligger över kritiskt nivå för mikriobell tillväxt. Ingen radonmätning är gjord så det måste och göras, elen skulle behövas dras om. Hur tycker ni man ska tänka? Vi ser potentialen i huset, tomten är ett stooooort plus. Det som skrämmer oss är summorna det handlar om att åtgärda allt. Ska man lägga skambud om de inte finns fler intressanta? Tips mottages gärna!
Kombipanna med direktverkande el? Den var ny!
 
Jag och min sambo köpte nyligen en fastighet i Hjo med stort renoveringsbehov. Det är två hus som ska totalrenoveras och ett uthus som ska rivas och byggas upp igen. Jag gjorde en budget på vad renoveringen skulle kosta och jämförde sen med vad liknande objekt i närheten sålts för. Vi gav 2,3 men jag räknar med att renovera för 3 miljoner. Det blir ingen förlustaffär men jag och sambon kommer ju lägga tusentals timmar på projektet. Räknar man in det så går inte kalkylen ihop.
Du kan se bilder och läsa mer på instagram. nytthusnyttliv.
 
boschkenta
Q Qwerty90 skrev:
Antar att alla radiatorer byttes då också?
Nej det var vatten sedan innan så vi körde på samma
 
Claes Sörmland
A August Eriksson skrev:
Det är väl precis då objektet är rätt? Köpa ett renoveringsobjekt till rätt pris, renovera och sälja med vinst är något oerhört många sysslar med.
Jag kanske underskattar prisläget för småhus utanför Gävle men det brukar vara svårt att få ihop det i billigare lägen. Och ska man ta in alla renoveringstjänster från den öppna marknaden så blir det väldigt dyrt att renovera.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Q Qwerty90 skrev:
Hej! Vi har hittat en villa som är ute till försäljning för runt 2 miljoner kronor i närheten av Gävle. Huset och tomten (2600kvm ex fastigheten) är väldigt eftersatt. Bland annat så visar Anticimex besiktning att dräneringen måste fixas, värmesystemet skulle behöva bytas då de är är kombipanna med direktverkande el. Vissa väggar har även fuktskador som måste åtgärdas. Hela källaren ligger över kritiskt nivå för mikriobell tillväxt. Ingen radonmätning är gjord så det måste och göras, elen skulle behövas dras om. Hur tycker ni man ska tänka? Vi ser potentialen i huset, tomten är ett stooooort plus. Det som skrämmer oss är summorna det handlar om att åtgärda allt. Ska man lägga skambud om de inte finns fler intressanta? Tips mottages gärna!
Det kan nog bara ni själva svara på. Köper ni potentialen, har en tydlig vision vad ni vill göra med det, och känner ni kan(!) fixa det både intressemässigt och kostnadsmässigt, så kan det vara en oerhört givande erfarenhet.

Eller köper ni ett hus som behöver "fixas" utan att så att säga bygga in ert eget hjärta i det? Då kanske det inte är för er.

Jag har varit intresserad av byggnadsvård, trädgård och design i hela mitt liv. Men jag jobbade många år utomlands och i Sverige omväxlande så det föll sig aldrig jag kunde fördjupa mig i detta. Till slut föll bitarna på plats. Jag kunde köpa loss ett hus från 1920-talet i "osäkert skick" och jag gick enbart på potentialen i vad det kunde bli. Till det hörde en öppen tomt med ett mindre torp och en liten vedlada. Kommunalt VA innebar en liten trygghet. Jag visste det skulle bli renoveringsjobb men kunde inte ana hur mycket. Jag fick ett pris som gjorde jag kunde betala kontant, och då fick jag ju utrymme för att ta eventuellt lån att renovera huset med. Min beredskap att det fanns att göra och mitt intresse för att återställa huset gjorde mig bättre beredd på den omfattning det till slut blev.

Slutligen, jag har vuxna barn och är skild från deras mamma och min nuvarande fru har inga barn. Jag skulle aldrig gett mig på det om det funnits små barn att ta hand om. Många klarar det, men det kommer sätta spår i familjelivet att storrenovera. Allt är enda röra när man fixar med bjälklag och golv, el, VA, badrum och kök nästan samtidigt under en längre tid.

Jag ser arbetet och huset som mitts livs stora projekt. Det här kommer jag inte sälja utan här skall jag kunna pensionera mig och låta livet sakta ner efter en intensiv karriär.

Så tänk efter hur ni ser på huset och tomten. Vart är ni på väg i livet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.