Hej, dum fråga kanske. Hade velat koppla en taklampa här, går det isåfall hur gör man?
 
  • Elektriska ledningar med kopplingshylsor i en infälld dosa i taket, förberedd för installation av en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är det en dosa i taket eller väggen på bilden?
Men det är väl rimligt att tro att det finns en nolla och en fas i dosan.
Om vägguttagen är jordade så måste det gå att jorda en taklampa också och jag kan inte se om det finns skyddsjord i dosan.

Oftast vill man att en taklampa ska gå att kontrollera med en strömbrytare. Hur har du tänkt kring det?

Om det inte har suttit en taklampa där tidigare är troligen det lagliga svaret att du tar in en elektriker eftersom det är behörighetskrävande att ansluta en taklampa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Okej tack för hjälpen den sitter i taket. Ska ta kontakt med en elektriker!
 
BirgitS
Då har det rimligen varit gjort för en taklampa där från början och det man ser i mitten av dosan är en gänga för en takkrok. Då är problemet att veta vilka trådar som ska kopplas in takuttaget resp. lampan. Har du en multimeter eller spänningsprovare för att undersöka sånt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då har det rimligen varit gjort för en taklampa där från början och det man ser i mitten av dosan är en gänga för en takkrok. Då är problemet att veta vilka trådar som ska kopplas in takuttaget resp. lampan. Har du en multimeter eller spänningsprovare för att undersöka sånt?
Ja jag har en multimeter men hur använder man den för att se vilka av trådarna som ska kopplas till taklampan?
 
BirgitS
En hypotes som du får pröva är att den blå är nollan.
Sen behöver lampan en tändtråd, alltså den ledare som styrs av strömbrytaren. Oftast slutar tändtråden i takdosan, alltså är inte ihopkopplad med någon annan ledare men ibland kan det vara två taklampor som styrs av samma tändtråd. Tändtråden har 230 V mot nollan när strömbrytaren är påslagen och ingen/varierande lite på multimetern när den är frånslagen. Kolla också bakom strömbrytaren vad de två trådarna där har för färg och så kan du röra på ledarna i takdosan och bakom strömbrytaren för att se om rörelsen fortplantar sig.

Hur var det med vägguttagen, jordade eller ojordade?
Det är viktigt att taklampan kan anslutas till jord om vägguttagen är jordade?
 
Plocka fram alla kablar så man kan se ordentligt (kopplingsplintarna) och ta en ny bild.
 
D Dilato skrev:
Plocka fram alla kablar så man kan se ordentligt (kopplingsplintarna) och ta en ny bild.
En vit, blå, brun, svart och grön/gul kabel. Har precis flyttat in i ny lägenhet fanns ingen taklampa där innan utan bara ett täcklock där kablarna sitter. Finns en strömbrytare på väggen som jag gissar är kopplad till dessa kablar.
 
  • Färgglada elektriska kablar (vit, blå, brun, svart och grön/gul) med gula kopplingsklämmor som sticker ut från taket i en ny lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, jag skymtar banne mig en grön/gul kabel i botten av dosan.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Japp, jag skymtar banne mig en grön/gul kabel i botten av dosan.
 
  • Närbild på en elkopplingsdosa med flera färgade kablar (bruna, blåa, gröna och vita) insatta genom ett rör i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Min hypotes är att vit är tändtråd.
Om du öppnar strömbrytaren så kan det ge en vink om ifall det är rätt (ingen garanti).
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Du måste byta de fyrpoliga kopplingskämmorna till fempoliga, det gäller alltså för gulgröna & blå ledarna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du måste byta de fyrpoliga kopplingskämmorna till fempoliga, det gäller alltså för gulgröna & blå ledarna.
Hur gör jag det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då har det rimligen varit gjort för en taklampa där från början och det man ser i mitten av dosan är en gänga för en takkrok
Nu plötsligt sitter det en krok i uttaget, det tycker man TS kunnat tala om redan från början 😠
Närbild av en elektrisk anslutning med en krokformad tråd i uttaget.
 
D Dilato skrev:
Nu plötsligt sitter det en krok i uttaget, det tycker man TS kunnat tala om redan från början 😠
[bild]
Ja där sitter en krok där så det finns möjlighet att fästa en taklampa men jag undrar hur man får ström och vilka kablar man ska fästa i lampan så den funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.