Hej!

Jag är helt novis....Vi köpte ett suterräng hus från 40-talet och upptäckte dålig lukt i källaren/första våningen där badrummet och hobbyrummet är (2 golvbrunn finns). Jag tog en bild på badrummets golvbrunn, går det att säga säkert att det inte finns ett vattenlås i det? Vad kan vi göra för att fixa lukten? Tack för alla idéer!
 
  • Öppen golvbrunn i ett äldre badrum, med ett galler lock borttaget och ett böjt rör som syns ovanför, visar eventuellt avsaknad av vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en golvbrunn i ett badrum, visar smuts och beläggningar runt brunnens kant samt ett mörkt hål. Frågeställning om det finns ett vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenlås ser ut att finnas men det finns ett rengöringsbehov av brunnen. Rengör och se om lukten försvinner.
 
  • Gilla
hiaokk och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vattenlås ser ut att finnas men det finns ett rengöringsbehov av brunnen. Rengör och se om lukten försvinner.
Tack för svaret! Är du snäll och berättar hur rengör jag brunnen på bästa bästa sätt och också vad ser ut som ett vattenlås på bilden?
 
Städa bort allt klet och gegga som är synligt, sen sitter det säkert skit under "läppen" på brunnen. Jag vet inte vilken modell på brunnen du har men principen är enligt skissen. Brunnen rensas via proppen, dock stor risk att den rostat fast.
Skiss av genomskärning av en golvbrunn som visar bruk, tätskikt och sättet att rensa brunnen via proppen. Eventuell rost anges som en risk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Städa bort allt klet och gegga som är synligt, sen sitter det säkert skit under "läppen" på brunnen. Jag vet inte vilken modell på brunnen du har men principen är enligt skissen. Brunnen rensas via proppen, dock stor risk att den rostat fast.
[bild]
Tack för svaret! Vad menar du med att brunnen rensas via proppen? Behöver jag ta bort proppen, eller?...
 
Rinner vattnet ut som det ska behöver du inte öppna proppen. Börja med att städa ur brunnen och se om lukten försvinner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Rinner vattnet ut som det ska behöver du inte öppna proppen. Börja med att städa ur brunnen och se om lukten försvinner.
Tack för hjälpen! Jag kommer att testa den :)
 
hej @Centano , jag tog bort alla skiten som gick från brunnet (fast ej hittade en bra metod att skruva ur allt 100%) men det fortfarande luktar, har du någon annan idé vad det kan vara ? Kanske jag bör ta bort det fortfarande svarta vattnet?...
 
Den svarta slangen, vart kommer den i från?
 
Centano Centano skrev:
Den svarta slangen, vart kommer den i från?
Det ser ut så att den är slutningen från tvättrummet (tvättmaskinens vatten kommer därifrån till golvbrunnet).
 
Hur ser det ut i andra änden av pem-slangen, går det att komma åt att rengöra den i hela sin längd? Kan även sitta skit i själva slangen från tvättmaskinen eller i maskinen i sig.
 
Efter du rengjort brunnen behöver du fylla upp den med vatten igen, annars kommer avloppgaserna upp och ut i rummet.

Tippa i 4-5 liter vatten så är den garanterat full, efter du vädrat rummet då ska det inte lukta illa igen


Om den är fylld med vatten så kan du ta en tändare eller liknande och hålla lågan runt om i brunnen och se om lågan fladdrar någonstans, då ser du om brunnen läker avloppsgaser på sidan
 
Centano Centano skrev:
Hur ser det ut i andra änden av pem-slangen, går det att komma åt att rengöra den i hela sin längd? Kan även sitta skit i själva slangen från tvättmaskinen eller i maskinen i sig.
Den är jätte ovanlig, den första bilden ser du slangen från maskinen som går ner just precis under golvet och den andra bilden visar där slängen slutar och öppningen till den svarta slängen. 50 cm finns mellan de två "öppningarna", inte logiskt alls men så är det. Kanske det finns något i maskinen, ibland ser ut så att vatten rinner underifrån.
 
  • Röda slangar går ner i ett metalliskt rör, med vit plastvägg i bakgrunden. En klämma håller ihop slangarna nära rörets öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt och smutsigt avloppsutlopp med öppning för slang observerad i ett metallhål under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LantbrukarN skrev:
Efter du rengjort brunnen behöver du fylla upp den med vatten igen, annars kommer avloppgaserna upp och ut i rummet.

Tippa i 4-5 liter vatten så är den garanterat full, efter du vädrat rummet då ska det inte lukta illa igen


Om den är fylld med vatten så kan du ta en tändare eller liknande och hålla lågan runt om i brunnen och se om lågan fladdrar någonstans, då ser du om brunnen läker avloppsgaser på sidan
bra tips, tack!
 
C
Hette säljaren MacGyver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.