Hej

Köpt ett myresjöhus från 2000. Utsidan (mm) behöver en del kärlek. Har haft problem hitta täckläkt/fasadläkt av samma modell som på huset i vanliga byggvaruhus (byggmax,Bauhaus mfl)

Alla modeller jag hittar har inte lika stark/stor profil/ inte lika påtagligt kälad. Profilen på denna modell är dessutom något ”avrundad”.

Se bilder nedan.

Om någon kan hjälpa mig identifiera modell och/eller peka mig åt rätt håll för var man kan införskaffa dessa så hade det varit väldigt uppskattat.
 
  • Närbild på en beigemålad fasadpanel av trä med en trälist. Färgen är delvis ojämn och panelen har en profilerad yta med en rundad list i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av fasadläkt/profilerad träpanel på en husvägg. Panelen är målad i ljust beige/krämfärg och omges av sten vid husgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träpanel med en distinkt avrundad profil, visar både vitmålad och beige målad täckläkt/fasadläktstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gul fasad med vit foderbräda och unik profil på täckläkten vid grundnivå. Stenar och en trall syns nedanför väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
jespitos jespitos skrev:
Hej

Köpt ett myresjöhus från 2000. Utsidan (mm) behöver en del kärlek. Har haft problem hitta täckläkt/fasadläkt av samma modell som på huset i vanliga byggvaruhus (byggmax,Bauhaus mfl)

Alla modeller jag hittar har inte lika stark/stor profil/ inte lika påtagligt kälad. Profilen på denna modell är dessutom något ”avrundad”.

Se bilder nedan.

Om någon kan hjälpa mig identifiera modell och/eller peka mig åt rätt håll för var man kan införskaffa dessa så hade det varit väldigt uppskattat.
Du får be ett snickeri eller ett sågverk hyvla upp den, bara ta med dig en bit så löser dom det..
 
Eftersom du inte skrivit några mått så är det svårt att veta exakt vilken profil det är. Här är ett förslag. Bara att leta efter kälad läkt/ lockläkt.
Måttsatt profilbild av 17x45 mm kälad lockläkt från Valbo Trä med teknisk information om tjocklek, bredd och längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mät bredden, är den 33/34 eller 45?
 
Den är 45/22 det är själva profilen som är ”unik”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.