Vi ska lägga ny trall, men vi upptäckte att fasaden allra längst ned är rutten. Nu blir ju det ett väldans mycket större jobb att byta både hela fasaden hela långsidan samt trallen. Virke för trall har vi, men pengarna finns inte för att fixa hela baksidan.. nu till frågan , räknas det som dolt fel, om ruttna fasaden under altanen blir dolt under en nylagd altan?
 
MultiMan
Menar du att du tänker dölja en rutten fasad och sedan inte berätta om det för köparen?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
EDIT: Har nog missförstått frågan ser jag nu när jag läser @MultiMan

Svår fråga att svara på. Är det ett gammalt hus så kan du ju förvänta dig att fasaden kan ha skador, särskilt om det finns ett trädäck vidbyggt då det alltid är en riskkonstruktion som leder in vatten mot fasaden. Har säljaren utfäst just hur ny och utbytt fasaden är eller om det rör sig om ett alldeles nytt hus så lutar det mer mot dolt fel. Förutsatt att det inte gick enkelt att se för en kunnig person före köpet, t ex genom att titta under trädäcket. Det är ju snabbt gjort att lossa en trallbräda eller två t ex.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
MultiMan
Enligt tidigare inlägg så kommer huset bli nymålat, få en ny altan, men man åtgärdar inte den för säljaren kända men nertill ruttna fasaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Låter som ni ska sälja huset, stämmer det?
 
Claes Sörmland
Då skriver man bara det man vet i frågelistan i prospektet som säljare: "Fasaden bakom trädäcket är äldre och är i behov av underhåll." Därefter ingen risk för diskussion om dolt fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om jag köpt ett hus som är ny-trallat och nymålat men plankorna är helt ruttna under den nya färgen, så hade jag känt mig sugen att bråka om det i alla fall.

Så länge det inte är övertydligt i frågeformuläret vad som är gjorts.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara ett så stort och dyrt jobb att åtgärda. Om det handlar om en nedre del av en dold fasad? Där bör givetvis inte vara murkna fasadbrädor. Men det är väl bara att byta de som är murkna, och är det dolt av altanen, så finna knappast någon anledning att de måste vara exakt likadana som resten av fasaden. Borde handla om några hundralappar.

OM det visar sig att rötan även angripit väggens bärande konstruktion, och kanske syllen mot grunden. Då börjar det kanske bli lite större jobb.
 
  • Gilla
Vetallt och 3 till
  • Laddar…
Oavsett vad juridiken säger, så tycker jag:

Om man ska bo kvar och byter trallen men struntar i att fixa det ruttna, proriterar man väldigt dumt.

Om man ska sälja och hoppas kunna sminka över en rutten fasad och komma undan med det, är man moraliskt sett en skithög.

Hoppas det finns ett tredje sätt att lösa det på.
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Förslag på cowboylösning: kapa fasaden ovanför trallen och sätt någon slags skiva av dött och vädertåligt material på den bit som är under trallen. Underhållsfritt och åtgärdat?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 5 till
  • Laddar…
R
Vad händer i skarven och med panelbrädorna som är avkapade och inte längre sitter fast?
 
Ja man får väl fälla in en spikregel att fästa nedre delen av fasaden i antar jag… (Annars ringer man målaren så löser han det)
 
  • Haha
  • Gilla
Processengine och 3 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Ja man får väl fälla in en spikregel att fästa nedre delen av fasaden i antar jag… (Annars ringer man målaren så löser han det)
Bonaren är snickarens bästa vän, det är sen gammalt💪🍻
 
MultiMan MultiMan skrev:
Menar du att du tänker dölja en rutten fasad och sedan inte berätta om det för köparen?
Såklart inte dölja med flit, men nu har vi virket för att lägga en ny trall. Jag vet inte hur det funkar med dolda fel, om det kan uppfattas som att vi försöker dölja något fast att vi bara vill uppdatera trallen så att man åtminstone har en altan att gå på.
 
A AndersS skrev:
Låter som ni ska sälja huset, stämmer det?
Inom ett par år , ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.