Elstar
Fick se denna inkoppling där man lagt ihop jordledare med neutral.
——
Kabeln till Elbilsladdning går ut från ovansidan på personskyddsbrytaren men med sin jordledare från undersidans Neutral.Hur har elektrikern tänkt här?
Bild på ett elskåp med flera säkringar och jordkablar. Jordledare syns ansluta till neutral på undersidan. Frågetecken kring installationens utförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Elstar Elstar skrev:
Hur har elektrikern tänkt här?
Det framgår inte på bilden men om din central matas med en fyrledare så är PEN-ledaren ansluten till skenan för skyddsjord. PEN-skall vara gulgrön med blå markering i änden. Sen utgår alla neutralledare från skyddsjordskenan.

Om så är fallet är det korrekt kopplat elektriskt men den gulgröna ledaren till personskyddsbrytaren skall vara blå och inte gulgrön. Det är inte alla elektriker som fattat det. En del kör gulgrön, och andra kör gulgrön med blå makering, men båda är fel.

Om din central däremot matas med femledare är det där tokigt. Då har du ett femledarsystem in och skenan för skyddsjord är enbart skyddsjord. Att ta ut en neutralledare därifrån är ett grovt fel.

Sen ser det ju ut som det vidarekopplats från ingången på personskyddsbrytaren. Dels till den svarta apparaten till höger, och dels till något på vänstra sidan som inte syns. Kan i och för sig vara en synvilla. Över lag har jag lite svårt att se på telefonens för mig allt för liten skärm, men med lite fler bilder och några fler ögon på det borde de gå att reda exakt hur fel det där är.
 
Redigerat:
Jag tycker mig se att den grön/gula ledaren från undersida PSA går ut i kabeln till elbilen tillsammans med dess nolla och faser. Det innebär att PSAn matas med en blå ledare av okänt ursprung, den som kommer snett från vänster. Eftersom man nallat en nolla till trafon till höger därifrån så kan inte denna ledare betraktas som en PEN. I vilket fall, det vi ser är grovt fel och behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker mig se att den grön/gula ledaren från undersida PSA går ut i kabeln till elbilen tillsammans med dess nolla och faser.
Jag tycker mig se samma sak nu med större skärm 🤥
 
Tommty
tycker mig se att nollan från kabeln är kopplad på ovansida PSA och Gulgrön kopplad till nedsidan av PSA'n...
 
Tommty Tommty skrev:
tycker mig se att nollan från kabeln är kopplad på ovansida PSA och Gulgrön kopplad till nedsidan
Elstar Elstar skrev:
Fick se denna inkoppling där man lagt ihop jordledare med neutral.
——
Kabeln till Elbilsladdning går ut från ovansidan på personskyddsbrytaren men med sin jordledare från undersidans Neutral.Hur har elektrikern tänkt här?


Ett samtal till elinstallatören i morgon kl 07.00 är på din att göra lista.
 
Elstar
Det stämmer att det är 5-ledare in (ingen PEN) till gruppcentral.Till Elbil har man tagit faser och neutral från ovansidan på PSA och jord från undersida PSA.Känns som avsiktligt kopplat så för det är väldigt tydligt var jordskenan är.Frågan är om det gjordes av en stressad elektriker för att det blev något problem med lastbalansering och/eller PSA trip och det var en enkel fix? Ska försöka få tag på installatören,,
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.