Tänkte bygga en arbetsbänk på altanen dit jag vill dra kallvatten. Har köpt en Ikea Kallsjön som har adepter för Gardenakoppling vilket känns smidigt vid i- och urkopplingsbar vår och höst.

Har ett hål i väggen där jag förut hade en vattenutkastare, som numera ligger i kryphöjd under altanen. Tror jag har väsentliga delar kvar till utkastaren, men egentligen vore det smidigare att sätta en kulventil el likn. (kan väl inte kosta så mycket?) i källaren och därifrån ha slang hela vägen fram till kranen.

Kan jag köra PEM-slang hela vägen från den nuvarande pluggen på kallvattenröret? Går väl inte göra så tajt böj på slangen på insidan gissar jag. Utsidan gör inte så mycket om slangen gör en längre böj och sedan ligger lös under altanen, men ska jag ändå göra någon slags skarv/krök på insidan kanske jag kan göra även på utsidan.

Något att tänka på vid kapning av slagen och montering av delar?

Vilka delar behöver jag?

Hur isolera runt slangen vid genomföring vägg? Skum?
 
  • Hål i en betongvägg bredvid en vattenledning, förberett för dragning av PEM-slang för vattenanslutning till arbetsbänk på altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en vägg där en vattenutkastare satt tidigare, med ett måttband som visar hålets diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenutkastare i metall på en arbetsbänk, bredvid en skjutmåttsmätare och andra VVS-delar, med en hand som håller mätinstrumentet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bortkopplad vattenutkastare ligger på en träbänk framför en blå verkstadslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i väggen där en vattenutkastare tidigare satt med omgivande slitage. Ventilationsöppning synlig till vänster om hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Jag skulle börja med, (kolla RSK databanken, eller tex bragross.se)
8546948 (gänga en avstängning vid t-röret)
En 15 mm kopparrörsbit.
1940519 (anslutning till ett 16 PRK t-rör)
2436012 (PRK t-koppling 16)
8546952 (gänga en avtappningsventil i botten på t-röret, inför vintern)
PEM rör är ganska fryståligt.
Koppla bort så mycket som möjligt även utomhus inför vintern.
Lycka till.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
O Orionman69 skrev:
Hej.

Jag skulle börja med, (kolla RSK databanken, eller tex bragross.se)
8546948 (gänga en avstängning vid t-röret)
En 15 mm kopparrörsbit.
1940519 (anslutning till ett 16 PRK t-rör)
2436012 (PRK t-koppling 16)
8546952 (gänga en avtappningsventil i botten på t-röret, inför vintern)
PEM rör är ganska fryståligt.
Koppla bort så mycket som möjligt även utomhus inför vintern.
Lycka till.
Tack! Lägsta punkten kommer att vara utomhus. Ändå värdefullt med tappkran inne tycker du?

Vad tycker du/ni om genomföring i väggen? Dreva med vanlig isolering? Skum? Är det viktigt att fixera slangen?

PRK är delar man parar ihop med PEX, eller hur? 🙄
 
Y YuGi skrev:
Tack! Lägsta punkten kommer att vara utomhus. Ändå värdefullt med tappkran inne tycker du?

Vad tycker du/ni om genomföring i väggen? Dreva med vanlig isolering? Skum? Är det viktigt att fixera slangen?

PRK är delar man parar ihop med PEX, eller hur? 🙄
PRK parar man ihop med PEM menar jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.