BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om man redan har ett bra badrum men på fel våningsplan samtidigt som man vill bygga om, så blir det en ordentlig merkostnad.
Det är väl rätt liten andel av alla ombyggnader som leder till att man måste göra ett anpassat badrum på entréplanet, och kostnaden blir ju inte högre än om man måste göra ett anpassat badrum senare (då det egentligen borde bli klart på mindre än 2 veckor eftersom det är tiden från att man bryter båda benen tills man ska åka hem från sjukhuset, ett möjligt exempel).

Men jag har full förståelse för att folk kan uppleva det som kostsamt och orättvist men jag försöker se saken med lite vidare perspektiv.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Självklart. Men ditt resonemang bygger, som jag förstår det, på att en ganska stor andel av alla badrum någon gång behöver tillgänglighetsanpassas. Jag är inte så säker på att det stämmer. Men några fakta har jag inte. Har du?
Reglerna är inte till för det. Om alla badrum är anpassade så kan en person med handikapp välja lika många hus/lägenheter som en utan handikapp.

Om vissa badrum inte är anpassade kan en person med handikapp välja färre hus/lägenheter än någon utan handikapp.

Det är denna skillnaden i utbud som reglerna är till för att minska eftersom färre valmöjligheter anses betyda diskriminering.

Jag håller inte med om att det är diskriminerande per definition. För mig är det diskriminerande när någon har hyllor eller nåt jag inte kan nå och andra kan. Men att lagstifta bort det hade jag inte föreslagit.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
C
L lat skrev:
Och istället för riktade bidrag så läggs onödiga pengar på ALLA nybyggen, som kanske aldrig kommer bebos/besökas av nån som behöver de anpassningarna.
Mmm, är benägen att hålla med. Man döljer dessutom den faktiska kostnaden genom att lägga den på byggherren/fastighetsägaren. Å andra sidan blir det ju väldigt komplicerat/dyrt att anpassa om de grundläggande förutsättningarna inte finns från början. Är ju inte så lätt att bredda dörrhål osv. i efterhand. Så någon sorts grundläggande regelverk måste väl finnas(?)

Det är en avvägningsfråga som så mycket annat. Men man kan ju i sammanhanget konstatera att det är lätt att vara generös med andras pengar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men vad har detta med plank att göra?
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Sån byråkrati brukar bli dyrbar när det ska gå att upptäcka fusk med inkomster och tillgodohavanden.
Betyder det att du tycker att inga bidrag från det offentliga ska vara behovsprövade? Är det inte lika svårt att upptäcka fusk med inkomster oavsett vilka slags bidrag det handlar om?
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket billigare att under byggandet se till att badrum är tillgänglighetsanpassade än att totalrenovera ett badrum inkl. att bygga ut det i efterhand
Det kanske det är, men jag har inte sett några kalkyler om det. Min åsikt är att det är upp till den som bygger att planera för framtiden. Det ska inte staten göra åt oss.

Huset jag bor i var besvärligt att ta sig in i och ut ur med rullstol (kanske omöjligt). Första delarna av huset byggdes för ett par hundra år sen. När huset moderniserades för cirka 35 år sen gjordes ingenting för att förbättra handikappvänligheten. Drygt tjugo år senare köpte vi huset.

När vi sen byggde till för drygt fem år sen tillkom två nya entréer som är lätta att sätta ramper på om det skulle behövas (vi har inga permanenta ramper eftersom ingen av oss behöver använda rullstol).

Jag vill inte bekosta fördyringen av nybyggen åt en massa folk som till största delen aldrig kommer att ha behov av handikappanpassning. De som tror att de kommer att behöva det i framtiden får bekosta det själv. Övriga får väl stå sitt kast av att inte tänka på framtiden.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Men en mindre summa än om husbyggaren ska betala det i efterhand, eftersom det är dyrare att ändra planlösning etc. i efterhand. När pengarna ska gå via det offentliga så får man dessutom betala flera tjänstemän på vägen.
Försäkringsbolagen borde kanske sälja tillgänglighetsförsäkringar? Då slipper vi den offentliga byråkratin runt tillgänglighetsanpassning. PBL kan förenklas också.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vad har detta med plank att göra?
Plank måste väl också tillgänglighetsanpassas?
Ju högre planket är desto svårare är det för den som sitter i rullstol att se över kanten på planket.
🙃
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
P pmd skrev:
Plank måste väl också tillgänglighetsanpassas?
Ju högre planket är desto svårare är det för den som sitter i rullstol att se över kanten på planket.
🙃
Därav regeln om 50% ljusinsläpp? 🤔
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Betyder det att du tycker att inga bidrag från det offentliga ska vara behovsprövade? Är det inte lika svårt att upptäcka fusk med inkomster oavsett vilka slags bidrag det handlar om?
Nej
Jo
Det är viktigt att bedöma att kostnaden med kontroller lönar sig.
Det har t.ex. gjorts beräkningar av om det skulle löna sig med behovsprövade barnbidrag men man har kommit fram till att kostnaden för kontroll skulle vara högre än besparingen när det gäller utbetalt barnbidrag.
P pmd skrev:
Jag vill inte bekosta fördyringen av nybyggen åt en massa folk som till största delen aldrig kommer att ha behov av handikappanpassning.
Men det är ju det som du får göra om det ska vara behovsprövad ersättning för anpassning senare. Då får alla som betalar kommunalskatt betala för anpassningar till dem som behöver det. Om inte pengarna går till anpassning så går de till hemtjänst, korttidsboende, äldreboenden etc.
P pmd skrev:
De som tror att de kommer att behöva det i framtiden får bekosta det själv. Övriga får väl stå sitt kast av att inte tänka på framtiden.
Så hur löser du det om du bryter båda benen eller ett ben och skadar en axel så att du behöver rullstol i några månader tills du har läkt resp. om det är permanenta skador?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej
Jo
Det är viktigt att bedöma att kostnaden med kontroller lönar sig.
Det har t.ex. gjorts beräkningar av om det skulle löna sig med behovsprövade barnbidrag men man har kommit fram till att kostnaden för kontroll skulle vara högre än besparingen när det gäller utbetalt barnbidrag.

Men det är ju det som du får göra om det ska vara behovsprövad ersättning för anpassning senare. Då får alla som betalar kommunalskatt betala för anpassningar till dem som behöver det. Om inte pengarna går till anpassning så går de till hemtjänst, korttidsboende, äldreboenden etc.

Så hur löser du det om du bryter båda benen eller ett ben och skadar en axel så att du behöver rullstol i några månader tills du har läkt resp. om det är permanenta skador?
Typ samma som om huset brinner och du inte har försäkring? Man kan inte skydda folk från allt....
 
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Typ samma som om huset brinner och du inte har försäkring? Man kan inte skydda folk från allt....
Det går i alla fall att ha en försäkring som ordnar boende när huset har brunnit ner men det finns inte försäkringar som ser till att fixa boenden när man bryter benen etc. Ännu mindre när man är gammal då sjuk- och olycksfallsförsäkringar i stort sett upphör eller just inte ersätter något.

Men kommunen lär hoppa in om ett hus där det bor barn brinner ner och försäkring saknas eftersom Sverige är så humant att man inte vill slänga ut barn på gatan.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur löser du det om du bryter båda benen eller ett ben och skadar en axel så att du behöver rullstol i några månader tills du har läkt resp. om det är permanenta skador?
Eftersom jag har varit förutseende nog att se till att det går att lägga en ramp vid en (minst) ingång så skaffar jag en tillfällig ramp.
Om jag är permanent skadad så skaffar jag en permanent ramp.
 
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Typ samma som om huset brinner och du inte har försäkring? Man kan inte skydda folk från allt....
Det är korrekt. Vi behöver mer, inte mindre, personligt ansvar i samhället.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Eftersom jag har varit förutseende nog att se till att det går att lägga en ramp vid en (minst) ingång så skaffar jag en tillfällig ramp.
Om jag är permanent skadad så skaffar jag en permanent ramp.
Så huset är tillgänglighetsanpassat invändigt gällande dörröppningar, tillräckligt svängrum, badrum, kök, tvättstuga och sovrum?
P pmd skrev:
Det är korrekt. Vi behöver mer, inte mindre, personligt ansvar i samhället.
Låter ju fint att få det som i USA där handikappade lever och tigger på gatorna, hemlösa barn bor i en bil med sin mamma, får därför bristande social träning, misslyckas i skolan och värvas lätt av kriminella gäng eftersom det är den enda grupp de känner sig hemma i.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så huset är tillgänglighetsanpassat invändigt gällande dörröppningar, tillräckligt svängrum, badrum, kök, tvättstuga och sovrum?

Låter ju fint att få det som i USA där handikappade lever och tigger på gatorna, hemlösa barn bor i en bil med sin mamma, får därför bristande social träning, misslyckas i skolan och värvas lätt av kriminella gäng eftersom det är den enda grupp de känner sig hemma i.
Är detta alla handikappade i USA eller? För jag har bott i USA och jag hade inte beskrivit det så här i alla fall.....
Det där med kriminella gäng låter ju mer som Sverige.
 
  • Gilla
Intet och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.