Hej!
Anticimex har precis besiktat krypgrunden på vårt sommarhus på Öland. Huset är ca 160 kvm och i olika sammanbyggda delar som har byggts 1950, 1970 och år 2000.
Besiktningsmannen konstaterade stora fuktbekymmer i hela krypgrunden och en fuktkvot på 19 procent i golvreglarna.
Han rekommenderar en avfuktare som tar hela grunden och att man sätter igen alla ventiler som vi under åren har satt in i grunden.
Han gav en offert på 50 000 kronor för hela jobbet och jag är nyfiken på om summan verkar rimlig.
När jag googlar på avfuktare varnar folk om att de kan låta en del och jag som är mycket lättstörd blir bekymrad.
Tanken blir då att installera en enda stor avfuktare som via rör tar hela grunden och att placera den så att ljudstörningarna minimeras.
Är det några fler sker man bör tänka på när man letar offerter från olika leverantörer?

Tack på förhand.
 
  • Gilla
Bergsmongo
  • Laddar…
Anticimex älskar krypgrunder, det är alltid hög fuktighet och som av en händelse råkar dom också sälja avfuktare.🙄
 
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Stäng ventilerna och mät fuktigheten efter nån månad. Som sagt så vill vissa kränga en avfuktare bara för att tjäna pengar och det är inte alltid den bästa lösningen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anticimex installerade vår avfuktare, fick det för 49 500:-. Då gjorde dom allt, kan verkligen inte klaga på jobbet MEN kontakta andra installatörer och kolla priser. När man lärt känna folk i området så visade sig att man kunde få det installerat för halva priset med samma avfuktare.....

Men som sagt, jobbet var bra och dom var trevliga.
 
  • Gilla
Jonas Sahlström
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Anticimex älskar krypgrunder, det är alltid hög fuktighet och som av en händelse råkar dom också sälja avfuktare.🙄
Jag Borde ha kompletterat inlägget med information om att jag själv varit nere i grunden och konstaterat röta i princip överallt. Vi installerade fler ventiler men det tycktes inte hjälpa. Det var därför vi anlitade Anticimex för en besiktning.
Men det lönar sig nog att ta in flera offerter
 
O
J Jonas Sahlström skrev:
Jag Borde ha kompletterat inlägget med information om att jag själv varit nere i grunden och konstaterat röta i princip överallt. Vi installerade fler ventiler men det tycktes inte hjälpa. Det var därför vi anlitade Anticimex för en besiktning.
Men det lönar sig nog att ta in flera offerter
Problemet med ventiler i en krypgrund är att du får in varm fuktig luft sommartid. Den här fuktiga luften kyls ner och sen blir det blött.

Har du plast i krypgrunden?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Problemet med ventiler i en krypgrund är att du får in varm fuktig luft sommartid. Den här fuktiga luften kyls ner och sen blir det blött.

Har du plast i krypgrunden?
Ja. Den äldsta deler byggdes utan plast på backen och det var där rötan startade en gång i tiden. Farsan lade plast ovanpå marken och satte in rejält med ventiler på nittiotalet. Trots det har rötan fortsatt och nu skickade vi ner Anticimex för en besiktning/rådgivning. De rekommenderar att stänga alla ventiler och sätta in en avfuktare istället.
Vi upptäckte också att vid skyfall rinner det ner vatten i krypgrunden via altaner och att marken sluttar mot huset på ena sidan. Suck...
 
O
J Jonas Sahlström skrev:
Ja. Den äldsta deler byggdes utan plast på backen och det var där rötan startade en gång i tiden. Farsan lade plast ovanpå marken och satte in rejält med ventiler på nittiotalet. Trots det har rötan fortsatt och nu skickade vi ner Anticimex för en besiktning/rådgivning. De rekommenderar att stänga alla ventiler och sätta in en avfuktare istället.
Vi upptäckte också att vid skyfall rinner det ner vatten i krypgrunden via altaner och att marken sluttar mot huset på ena sidan. Suck...
Hur högt är det där nere?

Jag har funderat på att gräva en grop i min krypgrund och sätta en dräneringspump för att få bort sånt vatten. Avfuktare kan säkert vara bra också, men egentligen är det oftast lättare att få bort orsaken att vattnet är där öht!
 
Avfuktaren hjälper inte mot grundproblemet vilket är att vatten kommer in. Rätta till det och STÄNG ventilerna. Sätt in en enkel luftfuktighetsmätare så kan du ha koll innan du lyssnar på Anticimex och deras försäljare. För det är vad dom är! På min tomt sätter dom inte sin fot något mera för dom är inkompetenta.
 
  • Gilla
Jonas Sahlström och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Hur högt är det där nere?

Jag har funderat på att gräva en grop i min krypgrund och sätta en dräneringspump för att få bort sånt vatten. Avfuktare kan säkert vara bra också, men egentligen är det oftast lättare att få bort orsaken att vattnet är där öht!
cirka 80 cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.