Ska regla upp en innervägg. Har tänkt att använda en stålregel direkt mot betongplattan. Men vågar inte skruva ner i plattan pga golvvärmen, så tänkte limma dit den. Är det ok att göra så? Vilket lim bör användas för ändamålet?

Den skena som jag tänkte använda har för övrigt 4 mm Polyeten under sig (typ plastlist, för bättre ljudisolering?), blir det en svag länk då? Bör jag köra utan Polyeten så limmet fäster direkt mot stålen?
 
Ta bort polyetenen under och limma med typ tec7 eller superfix har funkat bra för mig många gånger men snåla inte med limmet. Sen om du vill ha goda ljudegenskaper på väggen så foga mellan första och andra lagret skivor på båda sidor om väggen.. Duken under är för att göra väggen lufttät under skenan detta ersätts egentligen med limmet men du får bättre resultat av att foga. Vill du ytterligare säkra väggen så den sitter fast i golvet så spänn upp träreglarna.mot taket. .
 
S sixten88 skrev:
Ta bort polyetenen under och limma med typ tec7 eller superfix har funkat bra för mig många gånger men snåla inte med limmet. Sen om du vill ha goda ljudegenskaper på väggen så foga mellan första och andra lagret skivor på båda sidor om väggen.. Duken under är för att göra väggen lufttät under skenan detta ersätts egentligen med limmet men du får bättre resultat av att foga. Vill du ytterligare säkra väggen så den sitter fast i golvet så spänn upp träreglarna.mot taket. .
Toppen, tack för svaret. Har du erfarenhet av hur smidigt det är att ta bort polyeten?
 
  • Gilla
Domarn84
  • Laddar…
Det brukar gå bra att tälja till med kniven och dra av
 
finns juh stålutlägg utan polyeten, köp dem istället. Sen limmar du fast med Tec7
 
S sixten88 skrev:
Ta bort polyetenen under och limma med typ tec7 eller superfix har funkat bra för mig många gånger men snåla inte med limmet. Sen om du vill ha goda ljudegenskaper på väggen så foga mellan första och andra lagret skivor på båda sidor om väggen.. Duken under är för att göra väggen lufttät under skenan detta ersätts egentligen med limmet men du får bättre resultat av att foga. Vill du ytterligare säkra väggen så den sitter fast i golvet så spänn upp träreglarna.mot taket. .
Jag har tänkt att göra något liknande, nämligen att bygga ett förrådsrum i min carport med betongplatta. (Rrosa markering på bilden). Jag undrar om något har gjort detta och om vederbörande har använt stål- eller träreglar. Det blir ju utomhus, men under tak.

Jag vill inte heller skruva fast reglarna eftersom jag eventuellt ska ta bort förrådet om några år samt att jag har gjutit in golvvärmeslang för eventuell framtida bruk.

Bör jag använda syllpapp under utläggen? Och i så fall påverkar det vidhäftningen av utläggen mot golv?
 
  • Bild på en carport med två parkerade bilar, en del av carporten till höger är markerad med rosa linje för att indikera platsen för ett planerat förrådsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stål behöver ingen syllpapp då det inte är känslig för fukt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.