M maxmsm skrev:
När jag skulle radera bilder från MITT SD-kort i MIN mobil så kom detta upp!!!
Är detta verkligen lagligt??
Jag har aldrig fått upp detta tidigare fan ta gååggel!



[bild]
Du vill radera fotot via appen Google Photo - och då måste Google photo be dig om tillåtelse till det: Inte bara lagligt utan högst lämpligt.
Alternativet hade varit att den alltid har tillgång till ditt SD kort (utan att du vet det) - vilket var praxis förr.

Nuförtiden tvingar Android alla appar att be om tillåtelse (permanent ellertillfälligt) - vilket är ett led i att göra dig uppmärksam på att appen behöver en viss teknisk åtkomst för att göra ngt - och du bör försäkra dig om att det är ok (att du tex använt en viss funktion osv): Om en app tex begär tillåtelse till din GPS/Position, men du inte alls behöver det för den appen, så säg nej: Konsekvensen kan bli att appaen inte funkar, då får du använa ngn annan eller ompröva din inställning till tillåtelsen.

Du bör kunna radera fotot med den inbyggda fotoappen, dock, om du har android, så är troligen även detta google :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo mycket märkliga "rättigheter" att inte uppdatera en mobil, suck!
Ja, man har rätten att vara dum. Jag har förstått tidigare att du gillar när det sitter ett antal kloka personer och fattar beslut åt folk, men det har sina nackdelar också. Helt plötsligt är den kloka personen inte så klok, utan en Putin eller annan dåre.

Företag väljer själva när de vill uppdatera OS och mjukvara på sina datorer. Ibland uppdateras det inte i tid utan företaget har kända sårbarheter i miljön, men i land uppdateras det så snabbt att man får in programvara som har en massa buggar. Det är åtminstone för mig rimligt att det är företaget självt som väljer. Jag ser det på samma sätt med privatpersoner. Microsoft ska inte bestämma när jag ska uppdatera mitt Windows, de kan rekommendera, inte bestämma. Microsoft ska inte bestämma vilken mjukvara jag ska köra etc. Samma med Apple och Google, i min värld.
P paralun skrev:
Sen synar då både Apples-Appstore samt Google Play aktivt alla appars kod.
Du menar att de har källkoden och analyserar den för varje app?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att de har källkoden och analyserar den för varje app?
De skulle ju till och med behöva bygga appen själva utifrån analyserad kod för att veta vilken kod som faktiskt ligger bakom appen. Tar gärna en källa på om det är så för jag tvivlar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, man har rätten att vara dum. Jag har förstått tidigare att du gillar när det sitter ett antal kloka personer och fattar beslut åt folk, men det har sina nackdelar också. Helt plötsligt är den kloka personen inte så klok, utan en Putin eller annan dåre.

Företag väljer själva när de vill uppdatera OS och mjukvara på sina datorer. Ibland uppdateras det inte i tid utan företaget har kända sårbarheter i miljön, men i land uppdateras det så snabbt att man får in programvara som har en massa buggar. Det är åtminstone för mig rimligt att det är företaget självt som väljer. Jag ser det på samma sätt med privatpersoner. Microsoft ska inte bestämma när jag ska uppdatera mitt Windows, de kan rekommendera, inte bestämma. Microsoft ska inte bestämma vilken mjukvara jag ska köra etc. Samma med Apple och Google, i min värld.

Du menar att de har källkoden och analyserar den för varje app?
Jo kort så har du en märklig syn på världen. Alla vill dig illa och allt ska ifrågasättas.

https://support.google.com/accounts/answer/2812853?hl=en
 
P paralun skrev:
Jo kort så har du en märklig syn på världen. Alla vill dig illa och allt ska ifrågasättas.
Vad menar du?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du?
Jo exakt vad jag skrev, måste vara mycket jobbigt att ständigt ifrågasätta.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo kort så har du en märklig syn på världen. Alla vill dig illa och allt ska ifrågasättas.

[länk]
Märkligt, det står inget där vad jag kan se att de kontrollerar koden...

Nej, alla vill mig inte illa, men jobbar man med säkerhet så är det vettigt att vara lite skeptisk. Själv verkar du ju tro att alla som inte har sina appar på de stora drakarnas marknadsplatser vill dig illa, är det jobbigt?

Generellt tänker vi nog väldigt olika. Jag gillar ett egen ansvar för individen medan du föredrar att några kloka människor tänker åt människorna. Problemet med det sista är väl om de "kloka människorna" inte så kloka, eller för all del är kloka, men vill något annat än vad man själv vill.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt, det står inget där vad jag kan se att de kontrollerar koden...

Nej, alla vill mig inte illa, men jobbar man med säkerhet så är det vettigt att vara lite skeptisk. Själv verkar du ju tro att alla som inte har sina appar på de stora drakarnas marknadsplatser vill dig illa, är det jobbigt?

Generellt tänker vi nog väldigt olika. Jag gillar ett egen ansvar för individen medan du föredrar att några kloka människor tänker åt människorna. Problemet med det sista är väl om de "kloka människorna" inte så kloka, eller för all del är kloka, men vill något annat än vad man själv vill.
Jo men vi blir nog inte klokare än att lita på Apples appstore elller Google play.
Att installera appar direkt frän en tillverkare är mycket dumt, imho. Korkat egentligen!
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men vi blir nog inte klokare än att lita på Apples appstore elller Google play.
Ja, det är nog vettigast för den stora massan.
Men det är ju ingen verifiering av koden och knappast så att man skickar in sin källkod till dem så de bygger själva...
P paralun skrev:
Att installera appar direkt frän en tillverkare är mycket dumt, imho. Korkat egentligen!
Kanske det, men det måste ändå få vara ett personligt val. I datorvärlden gör man det ju hela tiden. Kan knappt komma på en enda app jag installerat från Microsoft Store på någon Windowsdator.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kan knappt komma på en enda app jag installerat från Microsoft Store på någon Windowsdator.
Minecraft på ungarnas datorer.
Gick fan inte att få att fungera annars....
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det är nog vettigast för den stora massan.
Men det är ju ingen verifiering av koden och knappast så att man skickar in sin källkod till dem så de bygger själva...

Kanske det, men det måste ändå få vara ett personligt val. I datorvärlden gör man det ju hela tiden. Kan knappt komma på en enda app jag installerat från Microsoft Store på någon Windowsdator.
Jovisst och räknar nog mig själv som en användare som gör precis vad jag vill inkl Linux.
Jo jag har installerat ett fåtal appar från Microsoft store i all bekvämlighet.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jovisst och räknar nog mig själv som en användare som gör precis vad jag vill inkl Linux.
Jo jag har installerat ett fåtal appar från Microsoft store i all bekvämlighet.
Ja se där, du installerar alltså själv saker från tillverkaren, på datorn (utom i ett fåtal fall), och väljer att köra allt från Play Store/App Store på telefonen. Helt ok, så gör jag också, förutom att ha nog knappt har något från Microsoft Store. Skillnaden är väl framförallt att jag inte ser det som ett problem att folk har fri vilja att göra på ett annat sätt, eller att vissa företag/utvecklare hellre tar intäkterna själv än ger de tilll MS/Apple/Google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.