A
Hej!

Ha lite tålamod med mig då jag inte är så van med eltermer och jag ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan.

Min jfb slår av utan rim och reson. Det kan fungera i 12h, 15min, 1h osv. Nu har det dock hänt mer frekvent under senaste dygnet och vi börjar bli desperata. Jag hade en elektriker(bekant) här igår som felsökte hela huset och han använde en eurotester som han meggade(?) med. Han tog ut all jord i centralen och fick då värdet >999 och sen hände det märkliga: det fanns ingen logik i vilken jordkabel han stoppade tillbaka in i centralen utan värdet kunde droppa allt ifrån 200-900 och när det var fler än två-tre kablar inne i jord”skenan” så ville eurotestern inte läsa av och skickade inte ut mer än 2V och gav värdet 0.00 tillbaka, togs dock en eller två jordkablar ut fick han återigen >999.

Han gjorde sen samma sak med N och där såg allt bra ut, enligt honom. Han kollade alla uttag ute på fasaden (IP44 med kretskort) och de såg bra ut.

Det han förklarat för mig är att det mest troligen är ett ”intermittent jordfel” vilket, enligt förklaringen, låter väldigt klurigt.

Han har jobbat i 20+ år och aldrig stött på det här, finns det någon här som kanske har erfarenhet av detta och kan vara behjälplig?

Återigen, eltermer är inte riktigt min grej så om något är otydligt så är det bara fråga.

Tack!
 
Tänkte ni på att dra ut så många apparater som möjligt ur vägguttagen innan ni meggade..?
 
A
Ja, det var inte en enda kontakt i något uttag.
 
MultiMan
Jag är inte elektriker och har inte använt en Eurotester, men att den vägrar isolationsmäta måste tyda på specifika fel som man kan gå vidare med.

Forumet är fullt av riktigt intelligenta och duktiga elektriker, så det dröjer nog inte länge förrän någon vill ta en tugga av detta delikata problem. 😀
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Beskrivningen är lite svårtydd. Men om instrumentet visar 0, så låter det som där finns ett isolationsfel på något som någon av de inblandade jordtåtarna går till.

Man kan tänka sig att du har ett isolationsfel i någon apparat, som bara visar sig när den är igång. Klassiker är värmeelement i spisen, som bara ger fel när det är varmt.
 
A
H hempularen skrev:
Beskrivningen är lite svårtydd. Men om instrumentet visar 0, så låter det som där finns ett isolationsfel på något som någon av de inblandade jordtåtarna går till.

Man kan tänka sig att du har ett isolationsfel i någon apparat, som bara visar sig när den är igång. Klassiker är värmeelement i spisen, som bara ger fel när det är varmt
H hempularen skrev:
Beskrivningen är lite svårtydd. Men om instrumentet visar 0, så låter det som där finns ett isolationsfel på något som någon av de inblandade jordtåtarna går till.

Man kan tänka sig att du har ett isolationsfel i någon apparat, som bara visar sig när den är igång. Klassiker är värmeelement i spisen, som bara ger fel när det är varmt.
Huset är byggt 2019 och har en central i förrådet som sitter ihop med carporten. När jag drar en skarvsladd från vägguttaget i carporten och startar ugnen går jfb i huset men inte ute i carporten och då går ugnen som vanligt. Ugnen har varit urpluggad i ca en och en halv vecka men problemet kvarstår. När ugnen var inkopplad i väggen gick den ett tag (till en början) innan jfb slog ut men strax innan jag tog ut ugnen så gick den så fort man startade den.

Såg nu att du skrev spisen, det är en induktionshäll men jfb slår ut även fast den inte används.
 
Ringring skrev:
Han tog ut all jord i centralen och fick då värdet >999
Exakt vad gjorde han?
Jag förutsätter att man mätte isolationen mellan L+N mot PE för varje enskild grupp?
Normalt är det nollan man kopplar loss för att isolera ett fel till en grupp, med tillhörande dvärg bruten.
Ringring skrev:
det fanns ingen logik i vilken jordkabel han stoppade tillbaka in i centralen utan värdet kunde droppa allt ifrån 200-900
Jag har sett detta fenomen själv men har ingen förklaring. Så längre gruppen mäter ok enskilt så bör det vara ok. Din JFB löser troligen av andra orsaker.
Ringring skrev:
När jag drar en skarvsladd från vägguttaget i carporten och startar ugnen går jfb i huset men inte ute i carporten och då går ugnen som vanligt. Ugnen har varit urpluggad i ca en och en halv vecka men problemet kvarstår. När ugnen var inkopplad i väggen gick den ett tag (till en början) innan jfb slog ut men strax innan jag tog ut ugnen så gick den så fort man startade den.
Du har med stor säkerhet ett isolationsfel mellan L-N, eller nära N i någon apparat.
Eftersom detta fel verkar mer eller mindre konstant så bör det gå att mäta sig fram till det.
Det kan ju vara fel på själva ugnen. Kan du prova en 2 kW värmefläkt i dessa uttag?
Det kanske t.o.m kan vara en felkoppling.

För övrigt så är det observationer som är viktiga. Jag får intrycket av att det dels handlar om ugnen men även att det ska ske helt sporadiskt. Försök komma ihåg vad ni gjorde vid eller strax innan dessa tillfällen. Det kan finnas något intressant som ni inte tänker på.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ringring skrev:
Hej!

Ha lite tålamod med mig då jag inte är så van med eltermer och jag ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan.

Min jfb slår av utan rim och reson. Det kan fungera i 12h, 15min, 1h osv. Nu har det dock hänt mer frekvent under senaste dygnet och vi börjar bli desperata. Jag hade en elektriker(bekant) här igår som felsökte hela huset och han använde en eurotester som han meggade(?) med. Han tog ut all jord i centralen och fick då värdet >999 och sen hände det märkliga: det fanns ingen logik i vilken jordkabel han stoppade tillbaka in i centralen utan värdet kunde droppa allt ifrån 200-900 och när det var fler än två-tre kablar inne i jord”skenan” så ville eurotestern inte läsa av och skickade inte ut mer än 2V och gav värdet 0.00 tillbaka, togs dock en eller två jordkablar ut fick han återigen >999.

Han gjorde sen samma sak med N och där såg allt bra ut, enligt honom. Han kollade alla uttag ute på fasaden (IP44 med kretskort) och de såg bra ut.

Det han förklarat för mig är att det mest troligen är ett ”intermittent jordfel” vilket, enligt förklaringen, låter väldigt klurigt.

Han har jobbat i 20+ år och aldrig stött på det här, finns det någon här som kanske har erfarenhet av detta och kan vara behjälplig?

Återigen, eltermer är inte riktigt min grej så om något är otydligt så är det bara fråga.

Tack!
Har du bergvärme ?
Vanliga jfb bryter vid 30 mA. Det fungerar när bergvärmen är nu. Efter några år slits isoleringen. Den bör ha en jfb på 300 mA.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
*LÖST*

Nu när elektriker nr2 varit här är problemet ”löst”. Min pump från Nibe (F730) har tidigare haft problem innan vi flyttade in i huset. Turligt nog hade elektriker nr2 varit här och felsökt även den gången och kunde snabbt förklara att värmepatronen (som var trasig förra gången) mest troligen är trasig då det var exakt likadant den gången. Han kopplade bort jorden och problemet försvann.

Nu inväntar jag tekniker från Nibe.


Tack för alla som läst, svarat och ägnat tid!

Ha det bra!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Ringring skrev:
Han kopplade bort jorden och problemet försvann.
Menar du att jorden är bortkopplad nu, och pumpen är igång? Från en apparat med känt isolationsfel?
 
Har du både ringt en elektriker och bett om hjälp från detta forum samtidigt??
 
Elektriker 1 verkar inte vara den vassaste kniven i lådan om han inte hittar ett jordfel med en Eurotester.
Elektriker 2 om han låter värmepumpen vara inkopplad och igång utan jord så är det inte bra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
För den som undrar över inlägg 1. Ett värde på 0,00 ohm är alltså direktkontakt mellan spänningsförande ledare och jord. Det som man i vardagligt tal benämner som kortslutning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Om Eurotestern känner av kortslutning så fullföljer den alltså inte mätningen fullt ut utan nöjer sig med 2V (som en vanlig multimeter), då resultatet ändå skulle bli detsamma vid högre spänningar och kanske av andra anledningar också. Dumt att dra på 1000V i direkt kortslutning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.