Valde själv mellan några av dessa tidigare i år.

Var mest inne på Roborock S8 ultran men efter en hel del recensioner och youtube så föll valet på Roborock Q Revo och det har jag inte ångrat.

Den saknar jag i testet. Den kan lätt matcha S8 och i vissa tester var den vassare och ligger betydligt längre i priset. I mitt tycke lätt topp 3 fortfarande.

Resultatet och städkapacitet är jag mer än imponerad av Roborock men det finns en del irriterande mjukvarubrister.

Exempelvis så skulle den vara mer dynamisk i intervall med rengöring av mopparna.
Jag har satt 10 minuter och då åker den in näst sista gången efter 10 minuter, rengör och sen kan åka ut för 15sekunder rengöring. Det skulle den själv kunna justera och inse att det är bättre att köra klart om det är mindre än en minut kvar eller gå in efter 6-7 minuter och spara 4-5 minuter. Den kalkyleringen ska de kunna fixa.

Lika så batteri. Om den blir utskickad på en stor städning med intensiva moppningar i många stora rum så kommer den behöva ladda för att slutföra. Den åker in när det är 14% kvar. MEN... Om det är några kvadratmeter kvar som kanske kräver 8% så kommer den ändå ladda till 100% för att sen åka ut. Det kan innebära att den behöver ladda 3+ timmar och sen helt plötsligt "resuming cleaning" och åker iväg.

Har hänt att man på jobbet kommit på lite sent att den ska ut på storstädning, behöver sen ladda vid kl 14. Sen kl 17 när det är som mest aktivitet i huset och ovetande att det lämnats någon kvm kvar så är det inte lämpligt för städning längre.

I min mening så skulle den kunna ladda upp till 35-40% eller iaf full tillräckligt för att slutföra pågående jobb och sen ladda fullt.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
E
Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Förstår att det är svårt att få med alla märken, men att ni valde Philips istället för större märken i ämnet förvånar mig.

Till nästa test: [länk]

Hellre Ecovacs än Philips i alla fall. :)
Redaktionen Redaktionen skrev:
Byggahus.se har testat åtta av de bästa robotdammsugarna för att hitta vilka som är bäst just nu.

Du kan läsa artikeln här: Test robotdammsugare - bästa robotdammsugaren 2024
Hade tidigare en Deebot T9 med tömningsstation. Fullständigt genomusel produkt. Egentligen inget fel på städresultatet. Men eftersom den aldrig lyckades lokalisera sig i huset var den oanvändbar. Den hittade varken rum eller tillbaka till laddstationen. Lyckades häva köpet

Har sedan ett år en Roborock S8 och är hyfsat nöjd. Tyvärr är den inne på reparation för tredje gången pga ”lidar-error”. Föreställer mig att smuts letar sig i i mekanismen.

Tömningsstation är bra i tanken, men det funkar dåligt i verkligheten om man har pälsdjur.
 
Redigerat:
E
S SpjuteViking skrev:
Hade tidigare en Deebot T9 med tömningsstation. Fullständigt genomusel produkt. Egentligen inget fel på städresultatet. Men eftersom den aldrig lyckades lokalisera sig i huset var den oanvändbar. Den hittade varken rum eller tillbaka till laddstationen. Lyckades häva köpet

Har sedan ett år en Roborock S8 och är hyfsat nöjd. Tyvärr är den inne på reparation för tredje gången pga ”lidar-error”. Föreställer mig att smuts letar sig i i mekanismen.

Tömningsstation är bra i tanken, men det funkar dåligt i verkligheten om man har pälsdjur.
Tråkigt att du haft en dålig upplevelse.

Min T9+ har funkat perfekt under ~3 år och följt med i 2 st hus.

Gillar speciellt de dubbla borstarna som får med sig mer än Roborock. Gjorde även en grundlig reviewgenomgång på Youtube innan köp - den fick tydligen bäst i test lite överallt. 🤷🏼
 
Jag tycker artikeln missar ett av det viktigaste kraven på en robotdammsugare; nämligen huruvida det går att använda den utan internetaccess - och vad som då fungerar.

Jag har själv en Roborock (äldre än de i testen) och den går visserligen att köra utan wifi men då kan man inte använda t.ex. appen. Kopplar den upp sig mot nätet skickar den en laserscannad karta över lägenheten till centrala servrar. Kanske åker den information till Kina och kanske inte. Möjligen kan man stå ut med att kommunistdiktaturen har en karta över ens hem (om man inte är försvarsanställd) men vill man verkligen att dammsugare med kamera och mikrofon ska skicka sådan information också? Jag skulle det definitivt inte.
 
  • Gilla
JFrisk och 5 till
  • Laddar…
E ErikPe skrev:
Jag tycker artikeln missar ett av det viktigaste kraven på en robotdammsugare; nämligen huruvida det går att använda den utan internetaccess - och vad som då fungerar.

Jag har själv en Roborock (äldre än de i testen) och den går visserligen att köra utan wifi men då kan man inte använda t.ex. appen. Kopplar den upp sig mot nätet skickar den en laserscannad karta över lägenheten till centrala servrar. Kanske åker den information till Kina och kanske inte. Möjligen kan man stå ut med att kommunistdiktaturen har en karta över ens hem (om man inte är försvarsanställd) men vill man verkligen att dammsugare med kamera och mikrofon ska skicka sådan information också? Jag skulle det definitivt inte.
Det här!
Kräver den internetaccess. Eller bara Wi-Fi anslutning? Var skickar den data? Det finns ju säkert redan tester gjorda på just det ute på nätet, men ett test borde rimligtvis ta med en så pass allvarlig ”brist” hos en produkt.
 
  • Gilla
jarlh och 1 till
  • Laddar…
Karta över huset kan jag skicka ut flygblad om.

Men den får ligga på isolerat vlan utan access att kommunicera med något annat i hemmet.

Lika som alla skitprylar som kina-smart-prylar eller de två värsta vilket är dotterns och frugans iPad från skola/jobb.

De två sistnämnda är spärrade så de av misstag inte kan råka logga in på rumsrena wifi här hemma.

Nu måste de stackarna ha Appleprodukter i verksamheten så jag kan inte döma dem.

Men det är dessa två som rejält sticker ut i loggarna hur de kommunicerar eller försöker. Då har jag ändå 68 enheter just nu på nätverket.
 
  • Älska
enoch85
  • Laddar…
E
P Pligg85 skrev:
Karta över huset kan jag skicka ut flygblad om.

Men den får ligga på isolerat vlan utan access att kommunicera med något annat i hemmet.

Lika som alla skitprylar som kina-smart-prylar eller de två värsta vilket är dotterns och frugans iPad från skola/jobb.

De två sistnämnda är spärrade så de av misstag inte kan råka logga in på rumsrena wifi här hemma.

Nu måste de stackarna ha Appleprodukter i verksamheten så jag kan inte döma dem.

Men det är dessa två som rejält sticker ut i loggarna hur de kommunicerar eller försöker. Då har jag ändå 68 enheter just nu på nätverket.
Haha, just därför jag har 56 VLAN hemma - en för varje IoT pryl.

Nä, men 7, IoT på eget såklart, med undantag för riktiga "läckage" som fått egen AP och eget nät.
:)
 
Noll chans att jag skulle acceptera en sensorbestyckad robot med internetanslutning från ett kinesiskt bolag i mitt hem då kinas kommunistparti kräver att alla företag i landet hjälper staten med spioneri.

Hälften av er kommer väl tycka jag är nojjig. Må så vara.

(De kinesiska bolagen är Roborock och Dreame om någon undrar, Philips är fortfarande nederländskt och iRobot amerikanskt)
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
För privat bruk får du filma vid ditt hus och det krävs inget tillstånd så länge:

  1. Du filmar på din egen tomt/i ditt eget hus
  2. Inte riktar kameran mot exempelvis en granne, allmänning eller trottoar
  3. Du inte avser sprida materialet vidare
Man får alltså inte ha ett Onlyfans-konto tillsammans med granntanten? Frågar åt en vän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.