Tja!
Jag har idag ett uterum som på pappret går som ett attefallshus. Enbart bygganmälan har gjorts alltså.
Går i tankarna att bygga ett "riktigt" attefallshus på tomten och undrar ifall man kan söka bygglov i efterhand för uterummet och istället använda reglerna för attefallshus på en ny byggnad?
 
Men uterummet, är dett fristående hus? Eller en påbyggnad på din huvudbyggnad?

Det finns attefallshus (max 30 kvm), och det finns attefallsutbyggnader (max 15 kvm, anslutet till din huvudbyggnad). Du får ha både ett fristående attefallshus, och en attefallsutbyggnad.

JAg ställer frågan för i min värld är uterum oftast ihopbyggda med huvudbyggnaden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men uterummet, är dett fristående hus? Eller en påbyggnad på din huvudbyggnad?

Det finns attefallshus (max 30 kvm), och det finns attefallsutbyggnader (max 15 kvm, anslutet till din huvudbyggnad). Du får ha både ett fristående attefallshus, och en attefallsutbyggnad.

JAg ställer frågan för i min värld är uterum oftast ihopbyggda med huvudbyggnaden.
"Tyvärr" är uterummet fristående!
 
BirgitS
Något problem med att söka bygglov för det nya huset i stället?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Något problem med att söka bygglov för det nya huset i stället?
Nej, egentligen inte. Men tänker att det kanske är en enklare process att få bygglov på uterummet och sen skicka in bygganmälan på attefallshuset.
 
BirgitS
Jag vet inte men jag tror inte att det är så stor skillnad, bygganmälan för ett attefallshus är nog lite mer komplicerad än för ett uterum. Möjligen att bygglovskostnaden är mindre för ett enkelt uterum än för att ett komplett hus, men det beror ju på hur kommunens prislista ser ut.

Men prata med kommunen, det är rätt vanligt med öppet hus några timmar i veckan, och ringa kan man också göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.