Q Qwerty90 skrev:
Vad menar du exakt?😂
ville jag ha det så hade jag köp det
antisex har skrivit ner det för att de har en kompis som skall få det billigt
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
returen returen skrev:
ville jag ha det så hade jag köp det
antisex har skrivit ner det för att de har en kompis som skall få det billigt
Jo nu är du där igen med en massa trollande.

Kan du i sak redovisa vad som är fel med Anticimex? Jag har bara goda inttryck när de kollat mitt hus och via Folksams villaförsäkring.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är du där igen med en massa trollande.

Kan du i sak redovisa vad som är fel med Anticimex? Jag har bara goda inttryck när de kollat mitt hus och via Folksams villaförsäkring.
sorry jag kan inte förklara för de som vill bli lurade
men ta dit en annan firma som gör riktiga besiktningar så vet du!

Och du döm inte andra efter dig själv!
 
returen returen skrev:
sorry jag kan inte förklara för de som vill bli lurade
men ta dit en annan firma som gör riktiga besiktningar så vet du!
Jo själv har jag bara goda intryck från de från Anticimex som besökt huset.
Klart kunniga och en har jag då stött på i jobbet så jag vet att det är en mycket kunnig.
Så gå ifrån "trollandet" och ge klara faktabaserade åsikter, tack!
 
  • Gilla
Bullen29 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är du där igen med en massa trollande.

Kan du i sak redovisa vad som är fel med Anticimex? Jag har bara goda inttryck när de kollat mitt hus och via Folksams villaförsäkring.
Det finns två problem med Anticimex,
1; det är väldigt stor skillnad på deras besiktningstekniker. Har du otur så kommer det en totalt oteknisk krake direkt från samhällsprogrammet på gymnasiet.

2; de framställer sin "varudeklarerat"-besiktning (i maskopi med mäcklaren) som information om huset skick riktat till köparen, när det i själva verket är en undersökning för att ta reda på om AC vill sälja en försäkring till säljaren av huset.

Är man bara medveten om det så är de väl helt ok.

Edit; kan ge ett exempel faktiskt, när jag köpte huset jag bor i borrade den totalt otekniska besiktningskillen ett stort hål i innertaket i ett rum, fluffade bort isoleringen och mätte om det var fukt i taket.
Innertak med cirkulär ventilation i ett rum med gardinskena längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kåken har platt tak, här är samma del av kåken på utsidan.
Fasad av ett hus med ventiler och antenn, beskrivet som välventilerat av användaren. Takets konstruktion diskuteras och inhämtad fuktdata ifrågasätts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns 5 ventiler på varje sida av kåken, han kunde bara lossat en av dem. Gott om ventilation alltså. Jag har mätt temperaturen på insidan av taket och en solig sommardag utan vind är träet lätt 50 grader varmt. Tror inte fukt är något man behöver oroa sig för... I alla fall inte i änden av huset där fallet på taket börjar. Dessutom har jag en brunn på taket, och stuprör innuti en yttervägg. Definitivt en riskkonstruktion (som läckt två gånger), men tror du den kom med på protokollet? Nej nej....
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 9 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo själv har jag bara goda intryck från de från Anticimex som besökt huset.
Klart kunniga och en har jag då stött på i jobbet så jag vet att det är en mycket kunnig.
Så gå ifrån "trollandet" och ge klara faktabaserade åsikter, tack!
stackare du vill verkligen bli lurad
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns två problem med Anticimex,
1; det är väldigt stor skillnad på deras besiktningstekniker. Har du otur så kommer det en totalt oteknisk krake direkt från samhällsprogrammet på gymnasiet.

2; de framställer sin "varudeklarerat"-besiktning (i maskopi med mäcklaren) som information om huset skick riktat till köparen, när det i själva verket är en undersökning för att ta reda på om AC vill sälja en försäkring till säljaren av huset.

Är man bara medveten om det så är de väl helt ok.
Jo men i sak är de klart trovärdiga och kunniga. (iaf där jag bor)
De har prickat in precis vad jag själv vet och mitt hus svagheter.
 
  • Haha
  • Gilla
Bullen29 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Anticimex besiktning handlar mer om att hitta saker som försäkringen inte ska täcka, än att faktiskt informera en köpare om skicket på huset...
Dett är min bild också. När vi köpte vårat hus var det besiktigat av Anticimex och hade medföljande dolda-fel-försäkring. Vi gjorde självklart en egen besiktning med en duktig byggnadsingenjör.

Det intressanta är att det som AC markerade som stora röda flaggor tyckte ingenjören vara helt i sin ordning. "Det där kan man fixa sen, om det någonsin blir ett riktigt problem. Håll koll bara". Samt att han kom med en bunt nya punkter som AC antingen missat eller ignorerat, som även var mer akuta att åtgärda. Dessa punkter var dock långt ifrån att kunna uppfattas som dolda fel, så de var väl inte av intresse för AC att titta på.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
D
Det är ett sunt råd som upprepas här, att kolla med din egen besiktningsman med. Jag hade en duktig kille här som gick igenom från toppen till botten allt med huset, var betydligt mer nyanserad än säljarens protokoll, kändes mer som en friskrivning alltihop, minsta lilla pyttegrej så ska en åtgärd göras av en fackman helst omgående.

Otroligt nöjd med Anticimex skadedjursbekämpning däremot!
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Huset ts skriver om låter som ett typiskt 60tals hus.........hur gammalt är det?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Huset ts skriver om låter som ett typiskt 60tals hus.........hur gammalt är det?
Byggt 1924!
 
  • Gilla
axn och 1 till
  • Laddar…
Fackman för att demontera träkonstruktion mot källarytterväggen? Det var väl att ta i. Kofot och tigersåg räcker långt. Allt annat i protokollet kan vara precis lika pessimistiskt formulerat för att besiktningsmannen inte ska åka dit om att något faktiskt visade sig vara lite större.

Har du tid, pengar och ork att fixa allt? Antagligen behöver inte allt göras på en gång utan kan spridas ut över några år. En lite fuktig källare behöver tex inte vara något problem om man inte försöker ha den som boyta eller förvara flyttlådor direkt på golvet. Prioritera läckor i tak samt elen om den är farlig.
 
  • Gilla
gasell och 4 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det är ett sunt råd som upprepas här, att kolla med din egen besiktningsman med. Jag hade en duktig kille här som gick igenom från toppen till botten allt med huset, var betydligt mer nyanserad än säljarens protokoll, kändes mer som en friskrivning alltihop, minsta lilla pyttegrej så ska en åtgärd göras av en fackman helst omgående.

Otroligt nöjd med Anticimex skadedjursbekämpning däremot!
Japp det är skadedjursbekämpning de är duktiga på men väldigt dyra
 
T
Va inte särskilt svårt att hitta huset på hemnet med dina ledtrådar.
Mycket att göra om man vill ha ett perfekt hus, men inget alarmerande som inte går att bo i om man tycker det är drömhuset med drömläget och att ni orkar med att renovera varteftersom.

Gällande uppvärmning så finns det ju redan luftvärmepump, dvs kombipannan behöver inte användas för mer än varmvatten. Däremot står utedelen dikt an mot fasaden, flytta ut den minst 30cm så ökar verkningsgraden markant.

Ska ni inte bo i källaren så är inte dränering akut, däremot skall ju allt biologiskt material tas bort som har anliggning mot väggar och golv men det är ju bara gå loss med en kofot som någon redan sagt.

Gällande elen skulle jag bara se över så inget är direkt farligt. Ser inget som skulle kräva att byta ut all el, sätt in en jordfelsbrytare så har ni kommit en bra bit på vägen.

Byt ut ruttna fasadbrädor.

Rensa bort växtlighet närmast huset.

Taket är gammalt och visar tecken på mindre läckage, men dessa går säkert att lokalisera och punktlaga samt måla taket så håller det 5-10 år till. Komplettera med hängrännor/takavvattning där det saknas och led bort vattnet från huset så minskar även fuktbelastningen på fasad och källare.

Skrapa och måla om fönster och balkongdörr och komplettera med underbläck så håller de säkert 10+ år till.
Med tiden kan man byta dem till 3-glas.

Sätt in en mekanisk frånluftsfläkt (PAX typ) i badrum så har ni minskat fuktbelastningen på vinden avsevärt.

Allt det här är ganska enkla åtgärder, så kan man ta större renoveringar varteftersom man har råd med det. Men se till att ha en buffert redo för om t.ex. taket visar sig va helkasst och måste bytas akut, men bilderna och protokollet visar inget sådant akut behov tycker jag utan att ha sett huset i verkligheten.
 
  • Gilla
axn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.