Hej

Min dotter har ett rum i källaren med lagt klinkersgolv , vilket hon ej önskar då det inte är golvvärme och blir kallt

Kan jag få tips på billiga med bra klick laminatgolv

Jag har haft Ikea s i mogna rum vilka jag älskar med de har slutat tillverka golv

Ge mig gärna tips sen en fråga till behöver jag ha underlag eller kan jag lägga direkt på betong

Men kanske isoloerar lite med underlag

Tack och nig
 
Jessica_E Jessica_E skrev:
Hej

Min dotter har ett rum i källaren med lagt klinkersgolv , vilket hon ej önskar då det inte är golvvärme och blir kallt

Kan jag få tips på billiga med bra klick laminatgolv

Jag har haft Ikea s i mogna rum vilka jag älskar med de har slutat tillverka golv

Ge mig gärna tips sen en fråga till behöver jag ha underlag eller kan jag lägga direkt på betong

Men kanske isoloerar lite med underlag

Tack och nig
Du borde kunna lägga direkt med en foam som underlag så länge det är någorlunda jämt. Du kan ju välja en ngt tjockare/mer isolerande foam dock.
Välj också golv med lite omsorg, vissa billiga klickgolv är rätt hårda/kalla
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du borde kunna lägga direkt med en foam som underlag så länge det är någorlunda jämt. Du kan ju välja en ngt tjockare/mer isolerande foam dock.
Välj också golv med lite omsorg, vissa billiga klickgolv är rätt hårda/kalla
Ok finns något bra isolerande?
Nu jag jag haft ett vitt med små kulor i som underlag
Dyrt och lite pilligt
 
Jessica_E Jessica_E skrev:
Hej

Min dotter har ett rum i källaren med lagt klinkersgolv , vilket hon ej önskar då det inte är golvvärme och blir kallt

Kan jag få tips på billiga med bra klick laminatgolv

Jag har haft Ikea s i mogna rum vilka jag älskar med de har slutat tillverka golv

Ge mig gärna tips sen en fråga till behöver jag ha underlag eller kan jag lägga direkt på betong

Men kanske isoloerar lite med underlag

Tack och nig
Kosta på henne ett trägolv. Laminat känns alltid kallt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kosta på henne ett trägolv. Laminat känns alltid kallt.
Skulle jag vilja med är ej värt det ekonomiskt
Är så dyrt och ska ju kunna få tillbaka pengarna i framtiden och det ligger ju dessutom fint klinkers nu
 
Eftersom källargolv ofta är en aning fuktiga, är det bäst att behålla klinkersgolvet. Klinkers möglar inte, till skillnad från laminat- eller trägolv.

Det går förstås att bygga upp ett ventilerat golv, men det blir en ytterligare kostnad.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eftersom källargolv ofta är en aning fuktiga, är det bäst att behålla klinkersgolvet. Klinkers möglar inte, till skillnad från laminat- eller trägolv.

Det går förstås att bygga upp ett ventilerat golv, men det blir en ytterligare kostnad.
Men laminaten ligger ju ovanpå
Kan såklart regla upp det så det blir en spalt men känns ju mindre smidigt
 
Tråden heter ju "laminatgolv" och detta material är inte lämpligt i TS's källare. Det är ju toppen att golvet redan är klinkat mot oisolerad platta.

Jag har gjort så i min förra, och mycket gamla källare. Användes dock inte som sovrum.

Lade trasmattor på golvet (entren för jyckarna) och det fungerade. Mattorna smala och flyttades/luftades då och då.

Om TS lägger in ett par små tvättbara "fluff"mattor går det nog bra.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Eller för den delen heltäckningsmatta av den typ som tål fukt, dvs. är gjord för källare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jessica_E Jessica_E skrev:
Men laminaten ligger ju ovanpå
Kan såklart regla upp det så det blir en spalt men känns ju mindre smidigt
Smidigt är kanske inte prio 1 i det här sammanhanget, det viktiga är att det fungerar, dvs att det inte uppstår fukt- och mögelskador.
Källargolv är ofta svåra att göra så mycket med, på grund av den ständigt närvarande markfukten.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Lyssna på @BirgitS, överlägset bästa tipset.

Lägga laminat eller trä direkt på klinker i källaren är i annat än undantagsfall ett recept på missär.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror inte att det går att lägga laminatgolv direkt på klinker därför att det är för ojämn yta dessutom.
 
Det är ju bara att skaffa sig problem om man lägger laminat eller trä i en källare som dessutom nån ska bo i med den ökade belastningen på fukt.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eller för den delen heltäckningsmatta av den typ som tål fukt, dvs. är gjord för källare.
Detta låter visserligen vettigt men även om mattan tål fukt inbillar jag mig att det inte på sikt kommer kännas fräscht när fukten via klinkerfogarna hindras.
 
BirgitS
yonna yonna skrev:
Detta låter visserligen vettigt men även om mattan tål fukt inbillar jag mig att det inte på sikt kommer kännas fräscht när fukten via klinkerfogarna hindras.
Som jag förstår det så kan fukten passera genom mattan, ingen plast i den. Men sen är det förstås så att heltäckningsmattor har en begränsad livslängd jämfört med annat men dottern kanske flyttar hemifrån om ett antal år eller ändrar smak.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.