Helt rätt, den ska gängas upp. Ta en näbbtång och öppna käften, stick ner dom i 2hål och vrid. :)
 
Innanför silen så sitter det en plastbit som är vänstergängad??? Varför förstår jag inte. När man drar åt den yttre silen så kan man dra loss den inre. Lossar man den så kan man ta bort vattenlåset. Båda hålen ser ut att vara lika stor 50-55 mm.

Här hittade jag en bra beskrivning på äldre vattenlås. Där anges vilket RSK nummer som är lämpligt

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...bOyv2ZSzqSiq1pQYlBVTylw&bvm=bv.55123115,d.bGE
 
Krilleman
Längst ner till höger i den bifogade filen hittar ni JAFO:s lösning på problemet! (Om den infon kan klassas som en lösning) "Nästan en lösning"

Men JAFO länkar bara till den mindre varianten (förvånandsvärt ingen länk till den större) och deras vattenlås. Trots att vattenlåset på bilden är av varianten liten+stor sil!

Är det jag som är seg i huvudet idag? :x
 
Krilleman
T24x4 skrev:
Innanför silen så sitter det en plastbit som är vänstergängad??? Varför förstår jag inte. När man drar åt den yttre silen så kan man dra loss den inre. Lossar man den så kan man ta bort vattenlåset. Båda hålen ser ut att vara lika stor 50-55 mm.

Här hittade jag en bra beskrivning på äldre vattenlås. Där anges vilket RSK nummer som är lämpligt

[länk]
Men hallå, detta inlägget missade jag, jag tog antagligen för lång tid att skriva mitt inlägg ("bara" postat 30min senare) :wow: Men kaffe är ju faktiskt gott!

Samma fil!

Är båda hålen exakt lika alltså?
 
Det enda som skiljer dom år ser ut att vara pressningen i vasken. Hålen har samma storlek. Silen i vasken håller en diameter på 100 mm. Är det där dom tänker att man ska använda silkorgen??
 
P
Letade efter dessa ersättningar för vattenlås av den här modellen hittade den här bilden med jafos egen vad man behöver lista för ersättning längst ner till höger i bild om nån mer skulle råka ut för dessa gamla skitavlopp..

Stämmer bra att man lyfter ur lösa silar sen gängar ur silen i andra hon ,som har ett plaströr som enklast släpps med en böjd näbbtång och gängas ur och sen sitter det plastmuttrar med dessa urtag som kan sitta hårt men i mitt fall också enkelt släppte med näbbtången utspänd i spåren sen släpper alltihopa under hoarna och kan tas bort..

La in bilden från jafo då den ibland länkats i andra trådar men flesta länkar är trasiga.. ligger bilden här så funkar det och vi slipper trasiga länkar

i mitt fall så blir ersättningsprylarna som behövs
2 st nya bottenventlier rsk 8086547 då bräddavlopp saknas helt på mina hoar
1 stk nytt vattenlås rsk 8086551

hoppas det kan hjälpa nån

längst ner till höger i bild syns den här modellen på vattenlås
 
  • JAFO:s broschyr om diskbänksvattenlås med bilder och instruktioner för montering, samt lista på ersättningsdelar längst ned till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.