Hei, Carlman!
Tack för svar! Jag skall ta tak i detta med produktblad. Tyverr så har Myresjöhus bara pakét med 12xx +vpa200+FLM30.
Skall gå en match med säljaren-återkommer med fler frågor:).
/ML
 
CarMan skrev:
jag förbrukar 10500 kW / år inklusivve hushålls el (ca 5000-5500 på uppvärmning/varmvatten)
jag har en nibe 1215-8,5 Som ger ca 10 kW
ja det är överdmensjon så det räcker, men vad gör det, när man har sveriges lägsta förbrukning... (anläggningen klarar -30 innan elpatronen behöver gå in & detta beror på mitt lågtemp system! )

i mina ögon så tycker jag 17 000 kW är mycke
Men så bor du varmare än mitt exemple, och du verkar ju inte förbruka speciellt mycket hushållsel.
Skall bli spännande sen när itt hus står klart att se vad jag kommer ner i för förbrukning.
Och vaddå pga ditt lågtempsystem, vem bygger ett högtempsystem baserat på vattenburen värme från en värmepump?

Och vaddå klarar -30 innan spetsvärme går in, du kör ju en separat varmvattenberedare, så den får ta smällen om du tappar upp 0.5 kubik vatten till ett mysigt bubbelbad.

/L
 
Det är ingen som nämnt effekten av att du har beställt frånluftåtervinning.
Med den får du varmare köldbärare vilket ger lägre kompressor-effekt (billigare drift) och dessutom högre effektuttag.
Bra val av flera anledningar alltså.
En Bonus 8 bergvärme ger 8,5 kW vid 0 grader in. Då man startar den och har runt 10 grader C in så ger den 11 kW. Troligen beter sig en Nibe likadant om köldmedian är den samma (R407C)
 
Loner skrev:
Men så bor du varmare än mitt exemple, och du verkar ju inte förbruka speciellt mycket hushållsel.
Skall bli spännande sen när itt hus står klart att se vad jag kommer ner i för förbrukning.
Och vaddå pga ditt lågtempsystem, vem bygger ett högtempsystem baserat på vattenburen värme från en värmepump?

Och vaddå klarar -30 innan spetsvärme går in, du kör ju en separat varmvattenberedare, så den får ta smällen om du tappar upp 0.5 kubik vatten till ett mysigt bubbelbad.

/L
dumt att ta detta i den tråd, man kan säga att du har fel angående hur mitt system fungerar. separat varmvaten beredare eller ej, den har ngen inverkan på värme systemet. (mer än att det är samma kompressos som värme båda & att den då bara kan värma en i taget. Här ha jag stor fördel genom över dimensioneing, jag får ingen tillskots el ens när jag badar är det är som kallast)
 
Hej,på är !
Har fått energiberäkning på vårat hus av Myresjöhus. Vill uppgradera värmepaketet.
Hej

Jag har gjort beräkning enligt ritning daterad 080118 och 080122, se bifogad fil. Jag fick toppeffekten till 12,64 och enligt Nibe bör pumpen klara 80% av toppeffekten, alltså ska en 10 kW-pump räcka. Dessutom har jag inte tagit hänsyn till FLM30 vilket ytterligare visar att 10 kW räcker. Anledning till att FLM30 inte är med i beräkningarna är att Nibe inte har kunnat säga exakt hur mycket man egentligen tjänar med den installerad.

Nibe tyckte inte att 1135 och ackumulatortank var en bra lösning på grund av det stora installationsarbetet som tillkommer. Dessutom är 1135 anpassad för byggnader som kräver mer än 10 kW på grund av att det då krävs en större vattenvolym att arbeta emot. NF1250 är Nibes ”Rolls Royce” och har ingen elpatron utan effekten varierar med behovet. Också denna är bättre vid högre effektkrav. Nibe tyckte alltså att; om pumpeffekten inte behöver vara mer än 10 kW ska ni använda er av våra paketlösningar. Alltså i ert fall blir det BV4/MV4 (ev. BV5/MV5, det som skiljer är ett djupare borrhål).



Ert paket ser ut enligt följande:



Värmepaket BV4/MV4

Värmepump 1235-10

Ventilator FLM30

VVB Compact 200cu

Borrdjup 170

Borrdjupet avser aktivt borrdjup vilket kan innebära djupare beroende på kvaliteten på det aktuella berget.

Nibe gör en definitiv dimensionering vad gäller borrdjup och pumpstorlek vid projektering av installationsritningar.

Hoppas att du är nöjd med svaret. Har du frågor får du återkomma.

Med vänliga hälsningar,


Alternativ för oss tycker jag är;

Paket 1: Nibe 1235-10 (10KW vid 0/35, 8,66KW vid 0/55)+ FLM30 (återv.fläkt)
" 2: 1250 (varvtalsstyrd, 3-16 KW) + FLM 30 (inte billigt)
" 3: 1135-10 (10KW vid 0/35, 8,66KW vid 0/55) + FLM 30 + VPA 200/70

Tar gärna imot synpunkter. (vi är 5st i fam.)
Mvh
ML
 
Nibe låter rädd för att du ska välja annt fabrikat, o vill presis som en bilförsäljare, lägga fram den billigaste oferten o inte det du vil ha..
en VPA har inget med resten av värmesystemet at göra, så den komer inte att arbeta anorlunda m man ha liten eller stor vatten volym (den är nämligen inte inkoplad så at den andvänder radiatorvattenet på det viset)

att välja en lsning med en compact 200cu inebär at du elvis värmer vaten med el, o det vill du väll inte?

du komer aldrig att ångra en lösning med en 11xx & VPA (själv har jeg en 300/200, men den tar större plats än 60x60 som 200/70 gör)(här får man kompromisa)

FLM:en ger inte myck, så det är klokt att inte räkna in, ta det som en bonus.


den nya niben kan jag inget om tyver
1x25 mdellen motsvarar den 1x15 jag har o den funkar bra (värmepumprnas volvo 240) men jag tror 1x35 har en inbyggd funktion att dela på radiatorer o golv vrme , vilket du kan dra nyta av.



är ni 5 pers räcker inte 160 liter 45-50 gradit vatten långt (du får aldrig upp vattner i 55 grader om du tar en 1225 då yter manteln innehåler 45 liter vilket värms fortare än värmen över förs till inermanteln på 160 liter) Det är därför du ska ha en VPA 300/200 om du har plats, nödfal 200/70. Vi vill ha mycke vatten i ytermanteln för att på ett bra sätt värme innermanteln

en 12xx har desutom för hög cirkuletion på vattnetn för varmvatten värmning, vilket ockå är till nacdel för COP & för att få innermanteln varm. på en VPA så kan du montera in en kran o själv strypa in födet till rätt temp diff. (detta gör också att du får varmavra vaten, själv får jag 60 grader i toppe på beredaren fast den bara ska ge 55 grader...
 
jag körde min 1215 i ett år innan jag byggden om den till en 1115+vpa 300/200, så jag har sett dom exakta skilnaderna det gör (samma hus med 2 olika system)
 
Hei,Carlman
Tack för dina betrakningar.
Jag skall i möte med dom/hustillv. på torsdag ,så får jag se om jag kan(jag skall) göra om beställningen till en 1135+VPA200/70 eller 300/200. Vad är fördelen med 300/200-då tenker jag mera på husets uppvärmning?

Carlman, skulle du göra mig en tjänst att titta på produktbladet på 1250´n och återkomma???:).(skall bestemma mig till torsdag) Kunne 1250 vara en lösning utan VPA?
Den arbetar utan tillsats av elspets.
Mvh
ML
 
fördelen med 300/200 har inget alls att gra med hus uppvärmningan. VPA:n är helt bortkopplad från radiatorsystmet när systemet går som hus värmning. sen så kopplar värmepumpen över till VPA:n o värmer bara den när varm vatten ska värman, o då är ju hus värmen helt bort kopplad (så snacket om att det pasar bätre på större radiatorsystem är fel, det har ingen inverkan alls)

framledningen på värmepumpen som går till radiatorsystemet har en T-kopling, som är en ventil som styrs från värmepumpen, värmepumpen väljer altså om vattnet ska gå åthöger eller vänster (till vänster har du hala huset radiatorer & till höger har du ytermanteln på VPA:n)
returen från radiatorsystemet & returen från VPA:n är samman kopplade med ett vanligt T-kors, men du får ju bara cirkulation i det system som har in flöde.
så det är samma vatten i båda systemena, men bara ett andvänds itaget.
om man har en 4kW värmapump, så hanterar den uppvärmningen av 45 liter vatten som det är i ytermanteln på en 12xx bra (som att värma 45 liter vatten med 2 vatten kockare det tar en stund & på den stunden har värma överförts till innermanteln)
men om man tar en 10Kw pump o ska värma 45 liter vatten så går det för fort. Pumpen slutar att värma när ytter manteln nått 55 grader, då har inte inner manteln hunnit bli varm. (som att värma 45lite vatten med 5st vatten kockare, går ju mer än dubbelt så fort!)
Så det är till stor fördel att din 10kW pump får värma 200 liter vatten i stället för 45 liter.
se är det till stor fördel för din familj att har 300 liter vamt vatten istället för 160 liter
(70/200 blir en kompromiss, men mycke bättre än den interna 45/160. desutom så ska du se till att få en strypventil så du ka justera flödet till yttermaanteln på VPA:n
 
hinner inte kola 1250:ian idag, sak se om jag hinner / mins imorgon

men man kan ju frågas sig om dom inte tror å sin egen produkt??? du har ju stort hus med stort energibehov, den borde ju vara optimal ! , men dyr (är det en säljere från Nibe du pratar med, eller är han säljere från annan företag, som köper grejor från nibe?
 
Hej,igjen!
Jag hade möjligheten att välja NIBE eller IVT. Jag tok ett pakét med NIBE .
Nu har jag betalat för 1235 + FLM 30, men hade tenkt att förhandla mig till en annan lösning på uppvärmningen.
Jag köper via säljare på Myresjöhus. Han påverkar inte så mycket i nogon riktning. Relativt okunnig beträffande värmesystem.
VPA 200/70 eller 300/200?
Mvh
ML
 
Hej,Carlman!
Beklager, jag ser inte längre enn nesan rekker. Tack for den fina och ingående förklaringen i #24 ovanför!
Hoppas du får tid med 1250´n?! (pröver att få 300/200). 200/70 med strypventil-är det för att yttermante inte skall blive för snabbt uppvärmd med för ofta start -stopp i värmepumpen?
Mvh
ML
 
mitt hus har ett energibehov på ca 20 000kWh i värme & varmvatten, till den har jag en 1115-8,5
med mit varma borrhål & extremt låga tempererade radiatorsystem så ger den 12kW som mäst & 9kW som lägst
har til denna en 160 liters arbetstank & jag har inge problem med driften!

hss brorsan instalera vi en 1115-10 till ett hus som tidigare drog 3,5 m3 olja (dena fick en arbetstank på 200 liter) första vintern nu, men verkar funka bra!

båda systemen har VPA 300/200
 
Jag har kollat på Nibe 1250. den pumpen ser ut att vara en bra pump på pappret. den har variabel effekt, vilket är bra, även för ett litet hus (trådskaparen har inte litet hus!) den har desutom samma styrning som 1235 när det gäller att styra 2 olika värmesystem (golv värme & radiatorer) (jag vet dock inte exakt hur denna styrning görs, gissar att det ialla fall är mer ekonomiskt att dimensionera 2 radiatorsystem att ligga på samma tempratur)

priset på 1250:ian är svår motiverat, du får en mycket bra pump om du tar en enklaste Nibe 1225 & överdimensionerar den, samt seriekopplar en 200 liters arbetstank för att jämna ut pumpens effekt, då denna ej kan ge vaiabel effekt som 1250 kan.
 
FGMS skrev:
Hej,Carlman!
Beklager, jag ser inte längre enn nesan rekker. Tack for den fina och ingående förklaringen i #24 ovanför!
Hoppas du får tid med 1250´n?! (pröver att få 300/200). 200/70 med strypventil-är det för att yttermante inte skall blive för snabbt uppvärmd med för ofta start -stopp i värmepumpen?
Mvh
ML
stryp ventilen har man av 2 anledningar.
1 man vill inte väma yttermanteln för fort (du skulle altså kuna sätta in en i en 1235 också, om vara plats fanns o garantin inte försvan.)
2. för att få bästa kop så ska man ha ca 7 graders skilnad mellan in & ut temp på pumpen (detta för att gasen ska kondenseras rätt i kondensorn) gissar att en 1235-10 får en temp diff (skrivs Delta-t) 3 grader, när den värmer varmvatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.