Gött! (y):)
 
Jag kunde inte hålla mig så åkte till Bauhaus och köpte mig en igår också. De va trevliga nog och lät mig testa både den och boschen i butiken (starta dem i varje fall). Hikokin startade ju inte lika mjukt som Boschen, men mycket trevligare än Metabon. Med prisgarantin landade den dessutom på under 2 papp. De knorrade lite över det dock. Tyckte inte att proffsmagasinet egentligen räknades med i deras garanti.
 
  • Gilla
gt98hjo
  • Laddar…
Mikael_L
P Perska skrev:
Har någon kört denna såg och testat att lägga ner den 45 grader och kapat 45 tjockt?
Jag kikade lite på denna maskin idag hos min byggmaterialnasare.
Nej, den tar inte 45mm tjockt om man lägger ner "såghuvudet" i 45°.
Såvitt jag kunde bedöma skulle man kunna krångla till det lite, genom att först såga 90°, men 45mm för långt, sen vinkla ner och ta bort en liten 45° kloss. Jag är inte helt säker, man jag tror det skulle kunna gå att trixa till, ev att ta bort den lilla biten med 2-3 skär.

P Pillard skrev:
Dock är det svårt att finsåga så den inte löper helt mjukt på stagen. Det känns helt enkelt lite som om man fått in grus i maskineriet
Ja så kändes den jag fingrade på också ... :thinking:
Jag trodde det var bara det exemplaret, men nu när du skriver om det så verkar det ju vara så för alla ... :cry:
 
  • Gilla
Jocke mejsel
  • Laddar…
Har haft min länge men knappt sågat något. Kan iaf hålla med om att den går lite trögt/hackigt på stängerna. Drar väl på lite 5-56 eller liknande sen för att se om det blir någon skillnad.
Är väl inte heller helt korrekt inställd från början men borde gå ganska lätt are justera när man väl får energin :)
 
Mikael_L
Tja, jag blev sugen nu här.
Men att den inte tar 45mm tjockt då man vill gera 45° samt den risiga känslan i draget (känslan av grus) får mig verkligen att tveka.
Att försöka smörja upp känns lite sådär, då kommer det ju bara fastna mer damm och bli mer gegg och päckel, som på sikt kanske förvärrar.

Finns det fler som har erfarenheter av sågen att dela med sig av?
 
Mikael_L
Eller så tjackar man en Ryobi ems216l så är den fortfarande kompakt, men klarar t.o.m 70mm - imponerande.
Däremot känner jag att jag skulle ha svårt att bli kompis med låsningen av bordets vridning på denna.
Ryobi ems216l geringssåg med uppmärkt träbräda framför på Bauhaus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåväl, jag är på Bauhaus nu och klämmer och känner igen på den Hikoki som tråden handlar om, denna är inte så "grusig" i sliden, här är det inte värre än jag står ut med det, så det verkar variera.
 
Jag förstår vad ni menar med ”grusigheten”. Jag upplever det inte som något jätteproblem i praktiken (av det lilla jag hunnit testa), drar mest ner lite på känslan. Däremot tror jag inte det hjälper att smörja. Kändes mer som dålig passning i kullagrena eller vad det nu är snarare än för mkt friktion. Men testa kan man alltid göra :)
@Mikael_L Jag klämde också på Ryobin, men kände samma som du...

Jag vinklade sågen 45° i roll-led och la på en 45x195 snutt för att se själv och den tar emot där vid den röda pilen. Det borde väl gå att göra det snittet, men kapa i 90° först och sen försöka såga sista biten i vinkel borde väl leda till exakt samma problem :thinking:
Geringssåg inställd på 45° vinkel med en träplanka vid den röda pilen där sågen tar emot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror också det går rätt bra att fixa 95grader genom ett lite frikostigt kap i 90 följt av ett 45 till rätt mått.
Lite krångligare, men många kanske bara gör några enstaka 45gr kap i 45mm material om året. Jag är nog sådan, det mesta jag kapar i 45 är ju list och läkt.
 
Jag gav upp och lämnade tillbaka sågen på Bauhaus idag, jag kände på mig att jag skulle stört ihjäl mig på "gruset" i kullagret när man för sågen fram och tillbaka. De var riktigt sjysta på Bauhaus och tog tillbaka sågen även fast jag hade testkört den. Eftersom jag köpt den med prisgaranti så förlorade de inte så mycket på att sälja den med rabatt till nästa person som ändå kommer göra ett "klipp". Jag la lite pengar till och köpte Bosch GCM 8 SJL med tillhörande bord istället. Måste säga att kvalitetskänslan ändå är några snäpp högre på Boschen helt klart. Synd att de snålar på kvalitén på kullager när man gör en prisvärd såg som gör mycket rätt. Kan inte kosta jättemycket extra för Hikoki att sätta dit ett kullager som inte hackar...
 
Fick min igår. Upplever inte alls något ”grus”. Det låter ju lite av ”glidlagret” men den glider fint. Inget som jag kommer tänka på med sågen igång. Hade en gcm 8 sjl innan som jag sålde då jag ville ha en lite nättare såg med låg vikt. Tror även den väger ca 4 kg mer så helt klart är den mer robust än hikoki
 
Har fått nästan helt raka snitt med min men igår gav jag mig fan på att få till det perfekt. Men när jag börja skruva loss anhållet och börjar justera med mina testkapningar ser jag att högra sidan av anhållet sticker fram typ 1mm mer än vänster. Eftersom hela anhållet är ett stycke är det väl kört att få till det perfekt då? Anhållet som börjar typ 1cm till vänster om klingan är alltså 1mm längre in än det som börjar 1 cm till höger om klingan.
 
Väcker en extremt gammal tråd och tänkte be er som köpt Hikoki-sågen om hjälp. Jag har en gammal såg idag men funderar på att byta till den här. Dock undrar jag vilken höjd sågen har från ytan den placeras på upp till sågens bord om ni förstår hur jag menar. Min nuvarande såg är ca 90 mm, och om den här har ett annat mått behöver jag fundera på det när jag bygger mitt lilla kap/ger-bord som jag planerar.

Stort tack på förhand!
 
Y yens skrev:
Väcker en extremt gammal tråd och tänkte be er som köpt Hikoki-sågen om hjälp. Jag har en gammal såg idag men funderar på att byta till den här. Dock undrar jag vilken höjd sågen har från ytan den placeras på upp till sågens bord om ni förstår hur jag menar. Min nuvarande såg är ca 90 mm, och om den här har ett annat mått behöver jag fundera på det när jag bygger mitt lilla kap/ger-bord som jag planerar.

Stort tack på förhand!
81-82 mm nånstans skulle jag säga att det är.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.