Hej,
Fått offert på en luftvattenpump då oljepannan i nya huset ska pensioneras på skroten. Placering av utedelen är mot långsidan där huset står på berg. Enligt firman måste jag gjuta en liten platta som pumpen kan stå på för att pumpen ska stå helt plant. Nu funderar jag på om det verkligen är nödvändigt? Höjdskillnaderna där den ska placeras är kanske 10cm som max. Hur hade ni gjort för att få det snyggt och enkelt?
Bifogar bild också.

Mvh Disco
 
  • Vit husfasad med två fönster och en yta med gräs och jord framför. En grön rektangel och cirkel är markerade på fasaden för luftvattenpumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit träfasad på ett hus där en luftvattenpump planeras installeras. Marken runt huset har en lätt lutning och är omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långsida av ett hus med en vit fasad som står på en ojämn yta delvis täckt av mossa. Området där en luft-vattenvärmepump planeras att installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lite samma fråga. Vi ska installera luft/luftvärmepump och Per vill gjuta en platta för utedelen, men jag har hört att det går lika bra om man ställer den på t ex utlagda betongplattor. Jag tror att det finns risk för att den låter för mycket om man hänger den på väggen, vilket jag tror att en del gör.
 
D Discoman skrev:
Hej,
Fått offert på en luftvattenpump då oljepannan i nya huset ska pensioneras på skroten. Placering av utedelen är mot långsidan där huset står på berg. Enligt firman måste jag gjuta en liten platta som pumpen kan stå på för att pumpen ska stå helt plant. Nu funderar jag på om det verkligen är nödvändigt? Höjdskillnaderna där den ska placeras är kanske 10cm som max. Hur hade ni gjort för att få det snyggt och enkelt?
Bifogar bild också.

Mvh Disco
Mjo, tyvärr är det så att ställningarna/benen som pumparna levereras med är oftast bara justerbara någon enstaka centimeter.
Och utfrån de bilder du har kan det skilja mer än så om man har otur med ben/ställnings placering.
Så i ditt fall, gjut en platta, det är inte svårt och går fort.


Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har lite samma fråga. Vi ska installera luft/luftvärmepump och Per vill gjuta en platta för utedelen, men jag har hört att det går lika bra om man ställer den på t ex utlagda betongplattor. Jag tror att det finns risk för att den låter för mycket om man hänger den på väggen, vilket jag tror att en del gör.
Är det hyffsat plant från början så lite singel och utlagda betongplattor fungerar lika bra.
Bäst är ju att gjuta en platta men det är inte alltid det behövs.

Själv har jag gjutit plattor till båda mina värmepumpar (en till huset och en till uterummet)
Det tar som sagt inte lång tid och är inte svårt.
Kom dock ihåg att lägga i nån typ av stål/armerings-nät för att armera upp plattan , då borde den hålla längre
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hänga på väggen vill man nog i de flesta fall inte göra. En luft/vatten är betydligt tyngre än en luft/luft.

Gjuta platta är ju det absolut bästa. Annars har ju många markstativ en viss höjdjustering. Oavsett så måste den förankras i berget.

Fundera samtidigt hur ni ska leda bort kondensvatten. Till min luft/vatten gick jag ner med avloppsrör genom betongplattan och sedan till en stenkista. Kan vara bra att fundera på sådant innan installationen blir till.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
D Discoman skrev:
Hej,
Fått offert på en luftvattenpump då oljepannan i nya huset ska pensioneras på skroten. Placering av utedelen är mot långsidan där huset står på berg. Enligt firman måste jag gjuta en liten platta som pumpen kan stå på för att pumpen ska stå helt plant. Nu funderar jag på om det verkligen är nödvändigt? Höjdskillnaderna där den ska placeras är kanske 10cm som max. Hur hade ni gjort för att få det snyggt och enkelt?
Bifogar bild också.

Mvh Disco
är det berg i dagen man ser så fungerar det minst lika bra
 
  • Gilla
Asunda
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har lite samma fråga. Vi ska installera luft/luftvärmepump och Per vill gjuta en platta för utedelen, men jag har hört att det går lika bra om man ställer den på t ex utlagda betongplattor. Jag tror att det finns risk för att den låter för mycket om man hänger den på väggen, vilket jag tror att en del gör.
till en luft luft fungerar detta alldeles utmärkt
flera bygger egna stativ av leca, järnvägssyll eller olika svetskonstruktioner
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har lite samma fråga. Vi ska installera luft/luftvärmepump och Per vill gjuta en platta för utedelen, men jag har hört att det går lika bra om man ställer den på t ex utlagda betongplattor. Jag tror att det finns risk för att den låter för mycket om man hänger den på väggen, vilket jag tror att en del gör.
Jag har två LLVP och bägge hänger på en vägg. Har inga problem med ljudet, inget vi störs av. Snarare så att fläkten inne stör mer än utedelen. Dock så satt det gamla LLVP på väggen ute när vi köpte huset, gummit under som ska motverka ljud via vibrationer var dåligt så de lät lite grann ibland men det går ju alltid att byta gummit till nytt och fräscht 😚
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
F
Satte vår luftvatten på vanliga trädgårdsplattor och det har funkat fint i två år. Den väger ca 100kg. Enligt installatören som sysslat med VP i 30 år är det inget som helst problem.

I TS fall kanske det blir knepigt att få det plant mot berget dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H Hemmakatten_1 skrev:
Jag har två LLVP och bägge hänger på en vägg. Har inga problem med ljudet, inget vi störs av. Snarare så att fläkten inne stör mer än utedelen. Dock så satt det gamla LLVP på väggen ute när vi köpte huset, gummit under som ska motverka ljud via vibrationer var dåligt så de lät lite grann ibland men det går ju alltid att byta gummit till nytt och fräscht 😚
Det beror nog på typ av LLVP vår gamla hängde på väggen utan problem, men när vi bytte så fick vi vibrationer i väggen trots byte av gummikuddar. Jag lade två betongplintar på sidan och skruvade markstativet i, det har funkat fint.
 
  • Gilla
Hemmakatten_1
  • Laddar…
Ghester Ghester skrev:
Det beror nog på typ av LLVP vår gamla hängde på väggen utan problem, men när vi bytte så fick vi vibrationer i väggen trots byte av gummikuddar. Jag lade två betongplintar på sidan och skruvade markstativet i, det har funkat fint.
Det vet du säkert bättre än jag, mycket möjligt att modellerna skiljer sig åt och skapar olika mycket vibrationer. Spelar säkert roll vad för typ av vägg det är också. Oavsett så är det ett otyg om det låter och vibrerar 😵‍💫
 
  • Gilla
Seve1979
  • Laddar…
hsd
Har en granne som placerat utedelen 3m frpn huset, och planterat lite buskar i en vid cirkel runt om
Snart syns inte kolossen
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Har en granne som placerat utedelen 3m frpn huset, och planterat lite buskar i en vid cirkel runt om
Snart syns inte kolossen
hur har hon löst isoleringen på kylrören?
 
F Fideliox skrev:
Satte vår luftvatten på vanliga trädgårdsplattor och det har funkat fint i två år. Den väger ca 100kg. Enligt installatören som sysslat med VP i 30 år är det inget som helst problem.

I TS fall kanske det blir knepigt att få det plant mot berget dock.
i TS fall så är benen justerbara i höjd så skiljer det inte alltför många meter....
 
Jag anser att det vore onödigt att gjuta en platta, om nu benen går att justera så pass mycket att det går att nivellera utedelen även utan platta. Jag menar, det är berg..

MEN, säger firman att det måste gjutas en platta och så inte görs, så kan ni ge er den på att det är vad firman kommer att peka på vid ett eventuellt garantiärende.
 
  • Gilla
Discoman
  • Laddar…
D Discoman skrev:
Hej,
Fått offert på en luftvattenpump då oljepannan i nya huset ska pensioneras på skroten. Placering av utedelen är mot långsidan där huset står på berg. Enligt firman måste jag gjuta en liten platta som pumpen kan stå på för att pumpen ska stå helt plant. Nu funderar jag på om det verkligen är nödvändigt? Höjdskillnaderna där den ska placeras är kanske 10cm som max. Hur hade ni gjort för att få det snyggt och enkelt?
Bifogar bild också.

Mvh Disco
Inte nödvändigt med en gjuten platta.

Vi installerade en luft/vatten värmepump i juni och använde vanliga små betongplattor.
Självklart grävde vi o fixade en ordentlig plattsättning.

Dem erbjöd i offerten gjuta en platta av betong men när vi frågade om det går lika bra med lägga vanliga betongplattor fick vi svaret att det går alldeles utmärkt så länge man gör en ordentlig plattsättning om man vill undvika en stor betongplatta.

Främst ville vi inte "låsa in oss" i att ha en stor betongklump utifall man i framtiden behöver göra något dräneringsjobb eller justera platsen etc. Samt kostnaden för gjuta en platta för 5000kr kändes hög...bättre köpa plattor på återbruk och göra en bra grund för några hundralappar för material och sen svett o tårar för göra det själv.

Men tänker nyckelorden är ju såklart "ordentlig plattsättning".
 
  • Plattsatt yta utanför husvägg med små fyrkantiga betongplattor i mitten, omges av mindre oregelbundna stenar. Trätrappa syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.